Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Kan man bo i en etta med barn?

Första 2 åren kan det nog funka men tveksamt i längden.
    Tänk att ni ska få plats för era saker plus barnets saker såsom säng, kläder (såsom regnkläder, vinterkläder etc), leksaker, vagnar, barnet ska  kunna ta hem vänner och att ni ska kunna ha ett vuxenliv. 

Vi bodde i en lägenhet på 40kvm med vår äldsta son det första året men flyttade sen till hus.
    Det var visserligen en liten 2a men det var ändå väldigt trångt...

• Anonym (S)
    Anonym (Anna) skrev 2025-10-26 20:55:52 följande:

Jag och min man bor tillsammans med vårt barn i en etta, visserligen större än er. Barnet har sovrummet, vi sover i bäddsoffa i vardagsrummet. Inga problem. 

Förlåt men etta har väl bara ett rum plus kök och badrum
    Låter som att ni har en tvåa...
  • Anonym (S)
    Anonym (Vill ha råd) skrev 2025-10-26 20:57:17 följande:
    Käket är för litet för en sängplats, men vi har även dörr mellan hallen och själva rummet som man kan stänga och i hallen skulle man kunna få plats med att fälla ut en säng vid behov. Känns lite knasigt kanske att ligga och sova i hallen, men om det krisar kanske det kan vara en idé ändå!
    För er egen skull, utgå från worst case-scenario, ex ett kolikbarn. Fundera på hur ni funkar kring sömn och sömnbrist... Exempelvis är ni båda sådana att ni kan sova i hallen trots att barnet gallskriker i timmar i rummet bredvid?  Betänk att ni ska kunna jobba sen. Går det att göra sig iordning för jobb utan att störa partner och sovande barn?
    Är ni lika kring ordning i hemmet?

Det är ju inte bara själva lägenheten utan även annat som ni kan behöva tänka kring. Är det lätt/svårt att ta sig ut ur trappuppgång med vagn och matkassar på egen hand? Finns det innergård/lekplats nära? Mataffär? Bra förskola?

Att få barn är fantastiskt men förändrar mycket i vardagen, alltifrån ork, ekonomi, egentid till samliv med sin partner. Mycket sätts på sin spets. Man upptäcker både likheter men även olikheter hos varandra...att dessutom ha en väldigt liten yta kan bidra till att vässa spetsen ytterligare.

Ni beskriver att ni har er familj nära och de kanske kan ge viss avlastning men mitt råd är att inte bygga in dem i systemet (dvs ert liv inte fungerar utan deras avlastning). Se hjälp som bonus men att er vardag ska fungera ändå. Det kan annars anstränga relationerna och om något händer (de blir sjuka, vill flytta eller saknar ork) så omkullkastas er vardag.

Jag tänker att det självklart går. Finns ju de som lever i ombyggda vans med sina barn men tror att det krävs ett mindset och en särskild karaktär..som båda måste ha, för att få det att fungera...
Svar på tråden Kan man bo i en etta med barn?