Inlägg från: Snapchat2025 |Visa alla inlägg
  • Snapchat2025

Kan man bo i en etta med barn?

Anonym (Vill ha råd) skrev 2025-10-26 19:57:49 följande:
    Kan man bo i en etta med barn?

Hej, jag skulle gärna vilja höra lite tankar kring att skaffa barn om man bor litet. Jag och min sambo bor i en etta på 34 kvm i Stockholms innerstad. Vi trivs så himla bra. Dels bor vi i vårat drömområde, dels har vi väldigt nära till familj, vänner och jobb. Vi har också en mycket låg hyra. Vi vill inte behöva flytta för långt bort och att flytta till någonting större i innerstaden på den här bostadsmarknaden är troligtvis flera år (3-4 år) borta för oss, och nu till vårt dilemma: vi vill verkligen skaffa barn. Vi har längtat i några år nu, men ville bli färdiga med universitetsstudier först. Nu är vi klara med skolan, båda har heltidsjobb och vi känner oss allmänt väldigt redo. Vi vill helt enkelt verkligen börja försöka bli med barn och inte behöva vänta flera år till. Men går det över huvud taget att bo i en etta på 34 kvm med ett barn? Finns det någon med liknande erfarenhet som kan dela hur det var, hur länge det funkade osv.?

Ser fram emot att läsa kloka inspel!

Jag har själv bott i Stockholm i 25 år så jag vet hur det är med bostadsmarknaden. Som jag förstår det bor ni i en 2:a och du säger att det är 3-4 år bort med en större lägenhet. Egentligen är det väl inga problem ur min synvinkel. För det första så kan det ju ta några månader att bli gravid, sedan graviditet i 9 månader sedan första tiden har ni ju bebisen hos er, i sovrummet. Vi bodde med vår förstfödda i en två:a, vi flyttade när barnet var 10 månader och jag minns inte att jag tyckte det var ett problem. I början hade vi vagga som byttes mot spjälsäng i vårt sovrum sedan hade vi också en byrå kombinerad med skötbord i sovrummet.
    Lycka till!
  • Snapchat2025
    Tom Araya skrev 2025-10-27 08:26:18 följande:

Kan kan man väl, men jag skulle aldrig göra det.

Jag känner också spontant att man nog kanske inte har det andra på plats heller när man går i era tankar i er situation, nämligen en ekonomisk trygghet jag anser borde finnas där.

De skriver att de är klara med universitetsstudier och har fast jobb så ekonomi är nog inga problem. Det framgår ju också att de har låg hyra.
Svar på tråden Kan man bo i en etta med barn?