• Anonym (Ensam i tvåsamhet)

Han är oengagerad

Jag känner att min kille inte uppskattar mig. Han väljer ofta gaming och mobil framför sällskap med mig. Han ger aldrig komplimanger och presenter är inget som ges förutom födelsedagar och jul. Går vi ut och äter ska självklart notan splittas. Han vill sällan göra något och är det något som ska hittas på är det jag som kommer med initiativ och förslag på aktiviteter. 

Han är ointresserad av mitt liv och frågar nästan aldrig mig om min dag. Försöker jag berätta något märker jag att han är inte riktigt lyssnar. Har berättat om viktiga händelser men han har ingen aning om detta när jag återberättar. Jag själv försöker ställa frågor och visa intresse. 

Det känns som han inte vill lägga energi och pengar på vårt förhållande. Har försökt att prata men han tar det som kritik.

• Svar på tråden Han är oengagerad
  • Anonym (?)
    Anonym (Ensam i tvåsamhet) skrev 2025-10-27 08:45:49 följande:
    Han är oengagerad

Jag känner att min kille inte uppskattar mig. Han väljer ofta gaming och mobil framför sällskap med mig. Han ger aldrig komplimanger och presenter är inget som ges förutom födelsedagar och jul. Går vi ut och äter ska självklart notan splittas. Han vill sällan göra något och är det något som ska hittas på är det jag som kommer med initiativ och förslag på aktiviteter. 

Han är ointresserad av mitt liv och frågar nästan aldrig mig om min dag. Försöker jag berätta något märker jag att han är inte riktigt lyssnar. Har berättat om viktiga händelser men han har ingen aning om detta när jag återberättar. Jag själv försöker ställa frågor och visa intresse. 

Det känns som han inte vill lägga energi och pengar på vårt förhållande. Har försökt att prata men han tar det som kritik.

Och du är tillsammans med honom för att?????????
  • Dexter dot com

Vilka bra sidor har han som gör att du accepterar att han är ointresserad, oengagerad och inte vill umgås med dig?

• Anonym (Myrna)

Frågan i inlägg nr 1 är väl den enda som är relevant.
    Varför är du med honom?

• Anonym (funderar)

Jag funderar  dels över vad det är som gör att du kopplar ihop pengar med intresse och engagemang, dels över vad han säger när du lyfter att han inte verkar lyssna och inte vill göra saker tillsammans. 

Jag är kvinna och jag skulle tycka att det vore högst osexigt om min man ville att jag skulle ge honom en massa presenter, bjuda honom på middag etc. Och vice versa - vi lever i ett jämställt land förhoppningsvis? Men OM du tycker det är jätteviktigt att man lägger ner pengar i förhållandet: börja själv så kommer han haka på om han tycker att det är något som tillför förhållandet något. Kanske gör du redan detta, men det framgår inte av TS. Man behöver prata om vad som är viktigt i relationen. Är det att bli bjuden på restaurang ibland, turas om i så fall så kan det bli jättetrevligt för er båda!

Den andra delen, att han inte lyssnar och inte vill hitta på saker ihop med dig är däremot något ni måste reda i. Nu drar jag långtgående slutsatser här, men kan det vara så att han är lite fast i gaming-träsket och tycker att det mesta är trist i relation till att spela?

• Anonym (vem)
    Han är oengagerad

Hur gick det ens till när ni blev ihop? Hur lärde ni känna varann om ni inte ens pratar eller umgås?

Varför fortsätter ni tillsammans när ingen av er verkar nöjda med relationen?
    Anonym (funderar) skrev 2025-10-27 09:18:26 följande:

Jag funderar  dels över vad det är som gör att du kopplar ihop pengar med intresse och engagemang, dels över vad han säger när du lyfter att han inte verkar lyssna och inte vill göra saker tillsammans. 

Jag är kvinna och jag skulle tycka att det vore högst osexigt om min man ville att jag skulle ge honom en massa presenter, bjuda honom på middag etc. Och vice versa - vi lever i ett jämställt land förhoppningsvis? Men OM du tycker det är jätteviktigt att man lägger ner pengar i förhållandet: börja själv så kommer han haka på om han tycker att det är något som tillför förhållandet något. Kanske gör du redan detta, men det framgår inte av TS. Man behöver prata om vad som är viktigt i relationen. Är det att bli bjuden på restaurang ibland, turas om i så fall så kan det bli jättetrevligt för er båda!

Den andra delen, att han inte lyssnar och inte vill hitta på saker ihop med dig är däremot något ni måste reda i. Nu drar jag långtgående slutsatser här, men kan det vara så att han är lite fast i gaming-träsket och tycker att det mesta är trist i relation till att spela?

Självklart ska det vara jämställt och rättvis. Jag har aldrig påstått att pengar hör ihop med intresse. Det är din egen tolkning. Jag har aldrig krävt att någon ska försörja mig eller att bjuda enbart går åt ett håll.
  • Anonym (H)
    Han är oengagerad

Hur ofta träffas ni och vad brukar ni göra när ni umgås? Är det mest att han sitter vid sin dator och du tittar på eller brukar ni mysa och umgås eller gör ni aktiviteter ofta?

Brukar ni höras av när ni inte träffas genom att ringa eller skriva eller är det också på ditt initiativ jämt? och har ni mycket att prata om 

vad tycker du annars är bra med honom? vad är det som gör att du vill vara ihop
  • Lynx123

Han låter som ett riktigt kap! 

Varför är du tillsammans med honom?

• Anonym (Paul)

Börja gör saker tillsammans.

De flesta män blir uttråkade av att höra om andra människors liv.

• Anonym (Gamingkille)

Nu kan ju ni ha det annorlunda än i mitt exempel här. Men i mitt eget förhållande är jag killen som dragit mig undan och fokuserar på hobbys och gaming, då jag känner att min partner inte är intresserad av mig längre utöver att jag ska köpa prylar till henne och betala allt, samt skjutsa henne dit hon ska. Det är då jag duger till. Så jag har bara isolerat mig mer och mer, flytt till gaming. Jag har försökt flertal gånger med att samtala med henne om att vi glider isär, men hon såg inte problemet med att sexlivet inte existerar längre och att hon inte är intresserad av nån form av närhet. Fick bara som svar att "det blir ju så med tiden". Hon stänger mig bara ute och jag har dragit mig undan för jag orkar bara inte mer. Det äter så mycket energi att vara den enda som söker en lösning, jag blev bara deprimerad

• Anonym (M.)

Vad är det ens för mening med ett sådant förhållande? Det är ju uppenbart att ni inte älskar varandra. Älskar man någon så VILL man veta allt om den personen, hur dens dag har varit och allt annat. 

• Anonym (k)
    Han är oengagerad

Jag är i exakt samma situation. Jag och min sambo bor ihop men lever två separata liv. Han ger inga komplimanger, säger aldrig att han älskar mig om inte jag säger det först, han vill bara vara ute i garaget och fixa med sina bilar eller umgås med sina vänner, när jag tjatar om att gå ut på restaurang eller något för att umgås så får jag liksom KRYSTA och dra ur honom att vi ska ha ett samtal. Annars sitter vi helt tysta, eller att jag pratar men utan typ svar. Åker vi bil kan han dock ringa sina vänner och prata, men inte med mig.

Har flyttat 3 timmar från min familj och vänner för att leva med honom och ångrar mig så mycket. Är så ensam. I början pratade vi massor och han ansträngde sig för att umgås med mig och skapa tid för mig. Men så fort jag flyttade hit var det som att det bara försvann.

Jag vet inte om jag har några råd, vill bara att du ska veta att du inte är ensam! Jag har försökt hitta serier vi ska följa ihop, bestämma att vi ska ha dejt night en gång i veckan osv men inget funkar och ärligt känner jag också att varför ska det alltid ligga på oss? Varför är dem inte intresserade av att kämpa för relationen? Jag har Sagt till honom exakt hur jag känner men ändå inget.. vill man verkligen ha det så? Jag vill ha en partner som VILL umgås med mig..
  • Anonym (funderar)
    Anonym (Gamingkille) skrev 2025-10-28 09:02:46 följande:

Nu kan ju ni ha det annorlunda än i mitt exempel här. Men i mitt eget förhållande är jag killen som dragit mig undan och fokuserar på hobbys och gaming, då jag känner att min partner inte är intresserad av mig längre utöver att jag ska köpa prylar till henne och betala allt, samt skjutsa henne dit hon ska. Det är då jag duger till. Så jag har bara isolerat mig mer och mer, flytt till gaming. Jag har försökt flertal gånger med att samtala med henne om att vi glider isär, men hon såg inte problemet med att sexlivet inte existerar längre och att hon inte är intresserad av nån form av närhet. Fick bara som svar att "det blir ju så med tiden". Hon stänger mig bara ute och jag har dragit mig undan för jag orkar bara inte mer. Det äter så mycket energi att vara den enda som söker en lösning, jag blev bara deprimerad

Men varför är du kvar i den relationen då??? 
  • Anonym (Ung kille)

Känner igen det mycket väl. Jag själv upplevt detta.
    Har flera kompisar/bekanta som berättar liknande historier. Allting är jättebra ibörjan men efterhand kommer kraven på prylar eller cash samt ointresse för sex. 

Tror det är anledningen till att många killar söker alternativ i form av prostituerade då man visserligen också får betala men iaf får något tillbaka. 
  • Anonym (Gamingkille)
    Anonym (funderar) skrev 2025-10-28 14:14:02 följande:
    Men varför är du kvar i den relationen då??? 
    Vi har barn ihop
  • Anonym (G)
    Han är oengagerad

Varför har hon inget körkort? Vad lägger hon sina pengar på?
  • Anonym (Gamingkille)
    Anonym (G) skrev 2025-10-28 15:25:31 följande:
    Varför har hon inget körkort? Vad lägger hon sina pengar på?
    Hon håller på att ta det just nu. Vi bodde i en större stad tidigare så då var det lättare att förlita sig på kollektivtrafiken
    Anonym (Paul) skrev 2025-10-28 08:52:09 följande:

Börja gör saker tillsammans.

De flesta män blir uttråkade av att höra om andra människors liv.

Jag känner mig som en slags fritidsledare. Han tar inga initiativ till att hitta på något och frågar jag så är det jag som får komma på aktiviteter eller hitta restaurang. 

Att han blir uttråkad av att lyssna på andras liv har jag förstått. Han pratar gärna mycket om sig, sitt jobb och sina syskon. Mitt liv och min familj tycks vara ointressant. 

• Lynx123
    Anonym (Ensam i tvåsamhet) skrev 2025-10-28 21:29:15 följande:

Jag känner mig som en slags fritidsledare. Han tar inga initiativ till att hitta på något och frågar jag så är det jag som får komma på aktiviteter eller hitta restaurang. 

Att han blir uttråkad av att lyssna på andras liv har jag förstått. Han pratar gärna mycket om sig, sitt jobb och sina syskon. Mitt liv och min familj tycks vara ointressant. 

Och du är tillsammans med honom därför att...
    Lynx123 skrev 2025-10-28 22:00:48 följande:
    Och du är tillsammans med honom därför att...
    Jag hoppas på förändring, annars hade jag ju inte valt att stanna kvar. Jag har tagit upp det med honom, men ingen förbättring. Gör ju rätt ont när man inte blir sedd eller bekräftad.
Svar på tråden Han är oengagerad