Inlägg från: Anonym (Ensam i tvåsamhet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ensam i tvåsamhet)

Han är oengagerad

Jag känner att min kille inte uppskattar mig. Han väljer ofta gaming och mobil framför sällskap med mig. Han ger aldrig komplimanger och presenter är inget som ges förutom födelsedagar och jul. Går vi ut och äter ska självklart notan splittas. Han vill sällan göra något och är det något som ska hittas på är det jag som kommer med initiativ och förslag på aktiviteter. 

Han är ointresserad av mitt liv och frågar nästan aldrig mig om min dag. Försöker jag berätta något märker jag att han är inte riktigt lyssnar. Har berättat om viktiga händelser men han har ingen aning om detta när jag återberättar. Jag själv försöker ställa frågor och visa intresse. 

Det känns som han inte vill lägga energi och pengar på vårt förhållande. Har försökt att prata men han tar det som kritik.

• Svar på tråden Han är oengagerad
    Anonym (funderar) skrev 2025-10-27 09:18:26 följande:

Jag funderar  dels över vad det är som gör att du kopplar ihop pengar med intresse och engagemang, dels över vad han säger när du lyfter att han inte verkar lyssna och inte vill göra saker tillsammans. 

Jag är kvinna och jag skulle tycka att det vore högst osexigt om min man ville att jag skulle ge honom en massa presenter, bjuda honom på middag etc. Och vice versa - vi lever i ett jämställt land förhoppningsvis? Men OM du tycker det är jätteviktigt att man lägger ner pengar i förhållandet: börja själv så kommer han haka på om han tycker att det är något som tillför förhållandet något. Kanske gör du redan detta, men det framgår inte av TS. Man behöver prata om vad som är viktigt i relationen. Är det att bli bjuden på restaurang ibland, turas om i så fall så kan det bli jättetrevligt för er båda!

Den andra delen, att han inte lyssnar och inte vill hitta på saker ihop med dig är däremot något ni måste reda i. Nu drar jag långtgående slutsatser här, men kan det vara så att han är lite fast i gaming-träsket och tycker att det mesta är trist i relation till att spela?

Självklart ska det vara jämställt och rättvis. Jag har aldrig påstått att pengar hör ihop med intresse. Det är din egen tolkning. Jag har aldrig krävt att någon ska försörja mig eller att bjuda enbart går åt ett håll.
    Anonym (Paul) skrev 2025-10-28 08:52:09 följande:

Börja gör saker tillsammans.

De flesta män blir uttråkade av att höra om andra människors liv.

Jag känner mig som en slags fritidsledare. Han tar inga initiativ till att hitta på något och frågar jag så är det jag som får komma på aktiviteter eller hitta restaurang. 

Att han blir uttråkad av att lyssna på andras liv har jag förstått. Han pratar gärna mycket om sig, sitt jobb och sina syskon. Mitt liv och min familj tycks vara ointressant. 

Lynx123 skrev 2025-10-28 22:00:48 följande:
    Och du är tillsammans med honom därför att...
    Jag hoppas på förändring, annars hade jag ju inte valt att stanna kvar. Jag har tagit upp det med honom, men ingen förbättring. Gör ju rätt ont när man inte blir sedd eller bekräftad.
Svar på tråden Han är oengagerad