• EpicF

Det här med högläsning för barn...

Erat barn läser mycket böcker själv och vill inte att ni dka läsa för henne. Självklart ska inte tvinga henne till att lyssna på när ni läser. 

Släpp det med en gång. Läs istället för erat minsta barn som vill att ni läser för henne. 

• EpicF
    Anonym (förslag) skrev 2025-10-27 09:24:16 följande:

En sak som jag gjorde med min son när han blev större och läste mer själv var att vi turades om. Vi läste vartannat kapitel högt för varandra i en bok som han eller jag valde. Ett tips är också att låna betydligt äldre barnböcker, de har mer avancerat språk trots att de är för en yngre ålder. T ex så läste vi hela serien om Trollkarlen från Oz. Det är ju lättare att hitta böcker för tjejer, så ni har säkert inga problem att hitta böcker...men jag reflekterade över om hon är 9 och läser tonårsböcker. Det är inte alltid samma intresseområden för de olika åldrarna så att säga.

Antagligen tycker hon om att läsa just tonårsböcker, även om hon är 9 år. 

Varför ska de låna "äldre barnböcker" när deras dotter är förbi barnbokstadiet och är på tonårsbokstadiet? Det om något är kontraproduktivt. 
  • EpicF
    Anonym (Läsare) skrev 2025-10-27 13:08:32 följande:
    Det är ju självklart inte så att barnet lider sig igenom det hela. Hon föredrar att läsa själv och suckar och stönar när vi ska läsa, men det är inte så att vi plågar henne genom att läsa. Däremot har jag dåligt samvetet för att det inte blir oftare. För hennes del är det lugnt, hon läser ju allra helst själv.
    EpicF skrev 2025-10-27 10:01:17 följande:

Varför ska de låna "äldre barnböcker" när deras dotter är förbi barnbokstadiet och är på tonårsbokstadiet? Det om något är kontraproduktivt. 
    Äldre barnböcker har ofta ett mer avancerat språk än dagens litteratur. Historierna är också annorlunda och går inte att relatera till på samma sätt som med modern litteratur med moderna ämnen, vilket kräver lite mer av läsaren. Flera av Maria Gripes böcker för 9-12-åringar, fann vi mer svårlästa än mycket av det som nu ges ut för den äldre åldersgruppen. 
    Om din dotter är på högatadiebokstadiet och gillar de böckerna så är det knappast någon vits i att låna sk äldre barn barnböcker (Maria Gripes böcker är dock inte äldre barnböcker utan tonårslitteratur som man kan läsa om man gillar den bokkategorin).
  • EpicF
    Anonym (Läsare) skrev 2025-10-27 13:08:32 följande:
    Det är ju självklart inte så att barnet lider sig igenom det hela. Hon föredrar att läsa själv och suckar och stönar när vi ska läsa, men det är inte så att vi plågar henne genom att läsa. Däremot har jag dåligt samvetet för att det inte blir oftare. För hennes del är det lugnt, hon läser ju allra helst själv.
    EpicF skrev 2025-10-27 10:01:17 följande:

Äldre barnböcker har ofta ett mer avancerat språk än dagens litteratur. Historierna är också annorlunda och går inte att relatera till på samma sätt som med modern litteratur med moderna ämnen, vilket kräver lite mer av läsaren. Flera av Maria Gripes böcker för 9-12-åringar, fann vi mer svårlästa än mycket av det som nu ges ut för den äldre åldersgruppen. 
    On hon suckar och stenar när ni ska läsa är det väl rätt självklart att ser det som ett lidande. 

Är det för du egen skull du läser högt för henne? Hon verkar inte vilja det och spm förälder är det något du måste acceptera och respektera, även om inte gillar det. 
Svar på tråden Det här med högläsning för barn...