• Jemp

Det här med högläsning för barn...

Som jag förstår det handlar högläsning när barnet kan läsa framförallt om att kunna läsa på en högre nivå, alltså mer komplicerade texter än barnet själv kan läsa. Om barnet sen nått så långt i sin läsning att den skillnaden knappt finns, börjar väl högläsningen ha spelat ut sin roll. Jag gillade idén ovan om bokcirklar inom familjen osv. 

Jag är inte lärare utan svarar som förälder till 9 (snart 10) åring som än så länge uppskattar högläsningen (särskilt relationsmässigt tror jag) men där jag börjar känna igen min egen känsla från uppväxten att det går för långsamt kontra att läsa själv.

• Jemp

I vår skola pratas det på varenda föräldramöte+en del däremellan om hur viktigt det är att fortsätta högläsa.

Jag antar att ts frågeställning härstammar från samma rekommendation och funderingar kring vad som nu är det bästa för barnet. Så knappast nån anledning att klanka ned på ts för det, de avvägningarna sitter vi väl alla med emellanåt?
    (mitt resonemang om sakfrågan ovan).

• Jemp
    Anonym (högt) skrev 2025-10-28 08:53:21 följande:
    Och det är ju för att barn i allmänhet läser allt mindre. Det gäller inte de barn som redan är goda läsare och läser för eget nöjes skull. Föräldramöten är för alla föräldrar, där ska man prata om generella företeelser. Och som förälder måste man ju kunna sålla i vad som gäller de flesta och vad som gäller just ens egna barn. 
    Nej, så är det inte enligt skolan utan det handlar som sagt om läsutveckling även för de som gillar att läsa.
Svar på tråden Det här med högläsning för barn...