Söta saker
Hur tänker ni kring sött under vardagen? Ex sötad yoggi, bröd m.m. dricker ni oboy? Kan man be den man lever ihop minska intaget av sånt?
Hur tänker ni kring sött under vardagen? Ex sötad yoggi, bröd m.m. dricker ni oboy? Kan man be den man lever ihop minska intaget av sånt?
Varför ska du be din sambo minska på dessa saker? Kontexten saknas.
Ja, jag äter yoggi ibland och dricker oboy.
Givetvis äter jag bröd :o
Jag äter precis vad jag vill och när jag vill så länge det är under vettiga former.
Jag kan utan problem dricka varm choklad med limpmacka på kvällen nån gång i veckan. Jag äter sötad yoghurt till frukost nån gång i veckan och jag varierar mina brödsorter med jämna mellanrum, just nu en färsk fralla men imorgon ska jag handla ett gott rågbröd tänkte jag.
Sunt förnuft handlar det om
Visst kan man säga till sin partner att man önskar nyttigare mat men frågan är varför man vill det om det nu i så fall kanske äts sällan . Vräker din partner i sig eller är du överdrivet fanatisk?
Livets sötma är fantastisk men jag skulle satsa på naturliga produkter såsom honung, bär, frukt och dadlar och skippa raffinerat socker eller artificiella sötningsmedel.
Om ens partner inte specifikt ber om råd ang sin kost så lägger man sig inte i en vuxens persons matvanor. Jag äter bröd, pasta ,godis, dricker alkohol när jag blir sugen vilket är rätt ofta.
Enligt livsmedelsverket så kan under 50 g socker per dag vara en del av en hälsosam livsstil. Så man behöver ej ta bort allt socker.
Jag äter sött ibland. Yoggi, sylt på gröten, marmeladsmörgås, godis mm. Ser i get problem med det så länge jag är frisk och nirmalviktig.
Min sambo äter mer sånt än jag och det får ju vara upp till honom. När han beklagat sig över viktuppgång säger jag ju att jag vet att han äter det där och att viktuppgången nog beror på det. Menjag kan inte bestämma vad han ska äta.
Alltså tillsätta extra sött på något som redan är sött för jag aldrig. Mitt ex tog alltid massa sylt i vaniljyoghurt för att det skulle smaka nåt. yoghurt i sig är ju väldigt sött ändå om det inte är naturell.
Även mjölk är ju rätt sött i sig. lite oboy i är ok men för mycket blir för sött .
Att tillföra sött på det som redan är inte speciellt gott enligt mig.,
Ja, det söta blir det ganska mycket av, om man slår ihop allt under en månad typ.
Försöker dock att hålla mig till varannan dag, dvs, nyttig ena dagen och lite extra den andra. Vill fortsätta hålla vikten och även hälsan förstås.
Vet att man inte kan styra någon annan men för stort intag av onödigt socker är för mig ett onödigt val om man sagt att man borde gå ner i vikt.. det triggar en irritation tyvärr.. helt stopp är svårt men man bör göra sina val..
Ju mindre sött man äter desto bättre mår man. Dessutom blir allt mat godare då eftersom man blir mindre sötkrävande.
Såklart kan man be om det! Tycker att det är en självklar del av ett förhållande att kunna prata om sina vanor och levnadssätt. Men det du inte kan kräva är att din partner ändrar sig mot sin vilja.
Jag äter relativt lite sött i matväg.
gillar Inte sötad yoghurt, gillar inte oboy eller sylt på gröten.
däremot älskar jag godis och har inga spärrar mot fika och glass. Men det är ju aktiva val att äta just det när det händer. Och enkelt låta bli om det blivit för mycket en period eftersom det inte är en del av min vardagskost.