• Anonym (M123)

Mannens spermier, betydelse

Hej

Hur hanterar ni som har svårt att få barn er mans/sambos levnadsvanor? Beaktande att man själv anstränger sig och försöker med allt! 

Utesluter ni båda alkohol under tiden ni försöker, eller hur gör ni?

Har läst att spermiernas kvalité förbättras genom styrketräning, vitaminer i form av zink, selen medans kvalitén kan minska genom att bada bubbelpool/jacuzzi, röka, dricka, äta skräpmat, dvs dåliga levnadsvanor.

Hör gärna andras kommentarer om hur "strikta" ni är ? 

• Svar på tråden Mannens spermier, betydelse
  • EnAnonumius

Zink och Selen är mineraler...

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (M123) skrev 2025-10-28 13:10:12 följande:
    Mannens spermier, betydelse

Hej

Hur hanterar ni som har svårt att få barn er mans/sambos levnadsvanor? Beaktande att man själv anstränger sig och försöker med allt! 

Utesluter ni båda alkohol under tiden ni försöker, eller hur gör ni?

Har läst att spermiernas kvalité förbättras genom styrketräning, vitaminer i form av zink, selen medans kvalitén kan minska genom att bada bubbelpool/jacuzzi, röka, dricka, äta skräpmat, dvs dåliga levnadsvanor.

Hör gärna andras kommentarer om hur "strikta" ni är ? 

Redan efter några månaders försök började jag och min man att försöka leva så hälsosamt som möjligt, inom rimliga gränser.

Han började bl.a. äta vitaminer/mineraler som sägs vara bra för spermiekvaliteten. Vi brukar inte dricka så mycket i vanliga fall, men under perioder avstod han från alkohol helt och hållet. 

Vid fertilitetsutredning framkom att hans spermiekvslitet var mycket god, men den "medvetet" hälsosamma livsstilen bestod under IVF-processen. Vi lyckades vi på första försöket, och väntar nu en liten. 

Resonemanget hemma hos oss var att båda skulle göra det vi kunde för att förbättra våra chanser. Därtill tror jag han ville göra extra mycket eftersom det var jag som fick ta sprutor m.m. 

Jag vet inte hur stor skillnad det har gjort, men jag uppskattade hans stöd genom "handgriplig handling" och inte bara stöttande ord. 

Lycka till!
Svar på tråden Mannens spermier, betydelse