Inlägg från: Anonym (Vill Förstå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vill Förstå)

Olika intressen

Hej, 

Jag behöver input från andra. 
    Jag Funderar lite på hur andra gör det när de är i ett förhållande och man har olika intressen och hur mycket utrymme ni får och ger i detta ämne. 

Jag har varit med min sambo ett tag nu och hen har länge vetat om mina intressen så som jag har vetat om hens intressen. 
    Mina intressen kanske är lite fler. 

Vi har varit ihop två somrar och dessa två somrar har jag inte kunnat utöva mina friluftslivs intressen eftersom min partner inte delar samma intressen. 
    Cykla
    Campa
    Vandra
    Sup

Jag skulle inte ta och sticka iväg själv en hel vecka pga att jag vet att jag har någon hemma som väntar på mig och jag trivs så otroligt mycket med denna människa. Men jag kan inte förstå varför mina intressen ska gömmas under mattan bara för att han inte delar samma. 

Hen har ett intresse som kastar bort honom 2h, 2ggr i veckan. Och jag har inga problem med det. När januari kommer så kommer hens intresse att utöka med en 2h en till dag i veckan. Det är inga problem för mig. 

Så varför skulle 2h cykling en gång i veckan på sommar halvåret vara ett problem att få till. Varför ges det skuldkänslor till mig om jag ska ut och cykla. 

Det kan låta så här "Hur länge ska du vara borta, jaha ska jag bara sitta hemma och vänta på dig, det vill inte jag, kan vi inte göra någonting ihop, eller varför passar du inte på att göra det när jag inte är hemma."

Så nu undrar jag hur andra i ett samboförhållande med olika intressen gör. Det är snart sommar igen och jag vill inte ha en till sommar där inte mina intressen får något utrymme.

• Svar på tråden Olika intressen
  • Anonym (Vill Förstå)
    Fjäril kär skrev 2025-10-31 10:50:19 följande:

Det din partner håller på med har ingenting med intressen/hobbys stt göra alls. Det är ett osunt beteende och i längden dysfunktionellt för stt det handlar om kontroll och begränsningar av dig och ditt liv. Antingen pga dålig självkänsla och och helt enkelt är en klassisk klängranka eller för att han är svartsjuk och har kontrollbehov .

Oavsett anledning så kommer det vara ohållbart och du kommer må oerhört dåligt . 

Stoppa detta nu . Antingen är ni helt enkelt inte kompatibla eller så är relationen osund. 

Du har säkert rätt att jag borde gå, det är väl därför jag redan har ångest över sommaren. Satt bara och kollade cykelleder när vi åkte bil igår till en annan stad. Såg hur många skyltar som helst med olika cykelleder. 

Jag vet inte om hen kan ändra sig och släppa lite på sitt kontroll, jag har förhoppning. 

• Anonym (Vill Förstå)
    En glad tjej skrev 2025-10-31 11:05:25 följande:
    Varför hänger inte din sambo med dig på dina äventyr? Det låter ju hur kul som helst. Jag tycker att man ska ge varandra tid och utrymme till fritidsaktiviteter, jag tycker inte man ska sluta utöva intressen bara för att den andre inte delar samma intresse. Om ni är sambos bor ni ju ihop, varför han hen då synpunkter på att du hittar på saker?

Min särbo är musiker och repar en del samt har även en del gig. Detta uppmuntrar jag då han älskar musiken. Ibland hänger jag med på spelningar, för det mesta stannar jag hemma.

Jag älskar skogsliv och svampplockning, detta har min särbo aldrig sysslat med tidigare men nu hänger han med mig ut och blir lika biten som jag när vi väl är ute!

Hen hängde med en gång på en mils vandring, cykling nej. 
    Vi satt och kollade på tv häromdagen och då var det någon som campade, hen uttryckte "Jag skulle aldrig gå och campa" även om det sas för två somrar sen att hen skulle följa med en gång för att se vad det är. Det har aldrig hänt. Och jag kan inte göra det själv för då blir hen ledsen, bara tanken på det gör hen ledsen. 

• Anonym (Vill Förstå)
    Anonym (Rosmarie) skrev 2025-10-31 11:10:32 följande:

Klart att partnern måste kunna klara sig utan en ibland! Tycker han att det är för ensamt så får han väl skaffa hund eller åka och träffa en kompis.

Jag och min sambo tycker bara att det är skönt att få en stunds egentid hemma då och då.

Det tycker jag med, älskar när det händer. Det händer ju inte alls ofta. Men hen är inte förtjust i det alls och det blir ofta att jag viker mig och gör ingenting, eller umgås med hen. 
  • Anonym (Vill Förstå)
    Anonym (Mia) skrev 2025-10-31 11:24:18 följande:

Det kan fungera hur bra som helst att ha olika intressen, mina föräldrar har under alla år utövat olika hobbys och intressen. De har några få gemensamma intressen också men de flesta är helt olika. Mamma följer med pappa på teater och resor ibland, ibland följer han med henne till skogen och plockar bär eller fiskar, men oftast har de varit iväg på egna aktiviteter 2-3 ggr i veckan utan den andre. 

Så det är inställningen det är fel på, inte intressena. Om man vill att den andre ska ha roligt och må bra missunnar man den inte att ha egna projekt. 

Det är precis så jag tänker att jag och sambon skulle kunna ha det som dina föräldrar. 

Vi har ju redan gemensamt att gå och träna på gymmet ihop. Så varför skulle inte mina intressen få plats. Precis som hens får av mig.

• Anonym (Vill Förstå)
    Fjäril kär skrev 2025-10-31 11:41:13 följande:
    Han kommer aldrig ändra sig så länge du viker dig för hans vilja..  Han har ju då liksom ingen anledning att ändra sig om du ändå stannar hemma .... 

Varför är hans känslor viktigare än dina?  Varför står du inte upp för dig själv? 

Låter honom bli sur då..  Varför får han såra dig hela tiden?  
    Nä det har du ju rätt i, det blir ingen förändring om jag bara viker mig. 
    Jag tycker att mina känslor är lika viktiga men jag vågar inte stå upp för mig själv, vet inte varför det är så. Det har bara blivit så att jag viker mig för att jag orkar inte med bråk antar jag, jag vill bara ha lugn och ro men det blir det inte inom mig bara runt mig. 
    Jag borde verkligen stå upp för mig själv. Men de gånger det varit så har jag ändå vikt mig för att jag orkar inte med tjurandet. 
  • Anonym (Vill Förstå)
    Anonym (J) skrev 2025-10-31 12:10:05 följande:

Det var en barnslig och självcentrerad partner du har!
    Hen är ju borta på sina aktiviteter!

Har du haft föräldrar som inte har tagit hänsyn till dig under uppväxten? Är det därför som du har accepterat en partner som inte heller gör det?

Är det därför du får dåligt samvete för att du vill göra dina grejor ibland?

Aldrig tänkt på det innan men jag skulle inte synas när jag växte upp, skulle inte ta plats. Så det kanske är därför jag viker mig i vuxen ålder och har dåligt samvete för att jag ens har en tanke på att göra någonting jag vill. 
  • Anonym (Vill Förstå)
    Fjäril kär skrev 2025-10-31 12:10:09 följande:
    Men låt honom tjura då. Vad är det värsta som kan hända? Att han gör slut? Ja men så bra!  Då slipper ju du...

Han är vuxen och han får ta konsekvenserna av att vara vuxen. 

Sluta dadda honom .  
    Nä hen gör inte slut utan jag kan få som svar att "om du gör detta så gör du slut"
  • Anonym (Vill Förstå)
    Lynx123 skrev 2025-10-31 12:16:54 följande:

Var och en ska såklart få göra det de vill. Ni är väl inte ihopväxta? Du kan väl sticka ut med kompisar pch din partner göra det hen vill. Spela roll, liksom.

Om du upplever att din partner försöker kontrollera dig så är det inget vidare att stanna i den relationen.

Mm jag ska försöka ta och göra mer vad jag vill och inte vänta på att han ska säga att han vill göra någonting med mig. Jag ska ju faktiskt på kalas nästa helg, har inte sagt något hemma än för jag har ångest för reaktionen men. Jag ska gå.
  • Anonym (Vill Förstå)
    Anonym (Mia2) skrev 2025-10-31 14:32:59 följande:

Det är väl bättre att det är du som gör slut samt är tydlig med varför. Då tar du kontroll över ditt liv och du låter  inte honom fortsätta styra dig. 

Jag vet inte, det är svårt. Jag älskar ju hen så mycket och vi har det så bra för det mesta. Det är bara lite saker som skaver som jag känner skalar bort mig själv.
Svar på tråden Olika intressen