• Skölden89

Har ni andra åsikter idag om vilket parti ni röstar på?

Har ni någon gång ändrat er åsikt om ett Parti att ni till och med har röstar på någonting annorlunda?

Kommer du att rösta på annorlunda partier under nästa år?

• Svar på tråden Har ni andra åsikter idag om vilket parti ni röstar på?
  • Skogshuggaren
    Skölden89 skrev 2025-10-31 10:56:57 följande:
    Har ni andra åsikter idag om vilket parti ni röstar på?

Har ni någon gång ändrat er åsikt om ett Parti att ni till och med har röstar på någonting annorlunda?

Kommer du att rösta på annorlunda partier under nästa år?

Ja, men det beror minst lika mycket på att partiet man röstat på förut har drivit iväg åt något håll som man inte gillar. Partier förändras också.

Har inte bestämt mig hur jag ska rösta i nästa val.
  • Anonym (Väljare)
    Skogshuggaren skrev 2025-10-31 14:38:44 följande:
    Ja, men det beror minst lika mycket på att partiet man röstat på förut har drivit iväg åt något håll som man inte gillar. Partier förändras också.

Har inte bestämt mig hur jag ska rösta i nästa val.
    Detta. Tiderna förändras, partierna förändras. Lutar åt att byta då partiet jag röstat på i många år gjort några moves jag inte gillar.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Richard) skrev 2025-10-31 12:58:15 följande:
    Du som har barn, och dessutom ensamstående och sjukskriven. Borde väl tämligen tycka att skolan är en stor fråga. Men dina barn kanske inte äter lunch i skolan. Vad vet jag. Annars kan det ju handla om ett system som utvecklar sig likt USA. Du får betala för lunchen eller göra lunch som dina barn får ta med sig.

Jag beklagar, måste vara ett helvete att vara sjukskriven och ensamstående med denna regering. Samma sak för arbetslöshet. Dom har ju dragit in rejält på både sjukpenning och akassa/, aktivitetsstöd.  Regeringens nya lag som tillåter FK att polisanmäla läkare som inte skriver sjukintyg enligt det dom vill ha. Låter ju som rena mardrömmen.

För övrigt röstar en majoritet av kvinnor rött. Eftersom den politiken gynnar typiska kvinno dominerade yrken. Snarare än blå som är till för höginkomsttagare.

Blir rött för min del, vill inte ha någon högerextremism l detta land. Tack gode gud verkar flera länder vara inne på samma spår. Som Nederländerna. Mardröm om Sverige blir som USA. Fy fan.
    Nja nu blev ju partiet längst till höger och liberalerna störst i Nederländerna, ungefär jämnstora, fast högerpartiet minskade rejält. Största ökningen för liberalerna och motsvarande centerpartiet. Motsvarigheten till sossarna minskade också en hel del. 
  • Anonym (H)

Jag röstade S mitt första och andra val. Jag var ung och hade alltid hört att det var det enda rätta. Min familj är lite politiskt aktiv. Mitt tredje val röstade jag M och sedan dess har jag röstat L. 
    Jag tror min familj anar att jag inte röstar S men det är inget vi pratar om. De hade nog blivit förskräckta om de visste att även min bror röstar L, han har nämligen barn och lever Svensson-liv och då är ju S det enda rätta. Drömmer

• Core
    Anonym (Helew) skrev 2025-10-31 11:16:47 följande:

Jag har bytt många gånger . 

Jag röstar utifrån den verklighet jag lever I och vad som jag de facto "tjänar" mest på under kommande åren.  Jag är just nu sjukskriven och ensamstående mamma så jag vill ju givetvis rösta på en politik som är hållbar för mig och min plånbok just nu och det som är bäst utifrån det perspektivet.  

För i slutändan är dwt ju faktiskt matpriser, bensin, skatter och direkta order till myndigheter som tydligt kommer påverka min vardag framöver.   Att tjafsa om klimatmål , Israel och mjölk till skolbarn känns oerhört världsfrånvänt just nu .  Jag kan inte betala hyran med att hänvisa till vad Hamas gör eller inte gör liksom... 

Jag skammar inte dig, men att folk gör som du är anledningen till att det politusla landskapet ser ut som det gör idag. Har du tänkt på hur du röstade sist kanske bidrog till hur ditt liv ser ut idag?

Det jag vill ha sagt är att folk skulle behöva sluta sakfrågerösta, och istället rösta ideologiskt. Hur vill du att samhället ser ut om 20 år? Välj det parti som målar den mest tilltalande bilden för dig. Demokrati bygger på att vi röstar för Sveriges bästa, inte mig som enskild individ. Röstar du för att gynna dig själv drabbar det dig i slutändan att vi har ett ostadigt politiskt läge.

fatta mig rätt, jag skäller inte ut dig här, jag vet att det är så vi gör i demokratiska val nu mer, men för allas bästa bör vi omvärdera det.
  • Anonym (Lila)

SD tvingade mig att bli röd, mot min egentliga vilja och tidigare röstning i 20 år.

Jag kommer att fortsätta hålla emot tills det kunskapsföraktande Trumppartiet går under 10% igen.

• Anonym (skiter it)

Jag har slutat rösta. Här i  Lilla Amerika spelar det ju noll roll ändå.

• Anonym (M.)

Jag har hittills bytt parti en gång. Jag var en mycket övertygad och engagerad kristdemokrat, men bytte till Sd när Kd sade ja till abortturism till Sverige. Där gick gränsen - det var fel på så många olika plan på en gång: att avliva de här barnen som annars skulle ha fått leva med sitt lands lagstiftning, att låta utländska kvinnor komma hit och ta upp resurser i sjukvården, att ta risken att kvinnorna hakade sig kvar här och blev en börda för samhället...

Sedan dess har jag varit Sd, men nu funderar jag ändå på att rösta på AfS i stället, jag gjorde det redan i EU-valet. På grund av Sd:s konstiga hållning i Israel-Palestinafrågan, som jag inte förstår var den kom ifrån...

Jag har dock inte bestämt mig än, och jag skulle nog få lite dåligt samvete om jag inte röstade på Sd, eftersom de så väl behövs i inrikespolitiken. Och AfS har ju ingen chans att komma in, inte i nästa val ännu i alla fall. Samtidigt måste ju någon börja rösta på ett nytt, litet parti, om det någonsin ska kunna växa... så det är svårt. 

• Anonym (Maya)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-10-31 18:33:14 följande:
    Nja nu blev ju partiet längst till höger och liberalerna störst i Nederländerna, ungefär jämnstora, fast högerpartiet minskade rejält. Största ökningen för liberalerna och motsvarande centerpartiet. Motsvarigheten till sossarna minskade också en hel del. 
    Nej, det har flyttats mer till mitten. Han som nu har vunnit är dessutom gay. Och bland det första han nämnde var att han är glad att dom stoppat/inte öppnat upp för höger extremism. 
Svar på tråden Har ni andra åsikter idag om vilket parti ni röstar på?