• Anonym (Orolig mamma)

Barnkalas

Hej! Jag har för ca två veckor sedan skickat ut en kalasinbjudan till min dotters 5årskalas där vi bjudit alla 20 barn på avdelningen. Jag har skrivit i inbjudan att man ska höra av sig senast nu på söndag om man kan/inte kan komma. Hittils har 7 svarat varav 5 kan komma. Är det märkligt att inte fler svarat? När brukar ni svara på kalasinbjudningar? Kan tilläggas att hon inte har någon direkt bästis på förskolan?.

• Svar på tråden Barnkalas
  • Anonym (X)

Jag personligen brukar svara direkt när jag får inbjudan för det hör till uppfostran så att värden klan planera.
    Men tyvärr tänker inte många så idag, de flesta svarar på OSAdag om de ens svarar. Enormt ohyfsat.

Räkna med att 75% av de du bjuder tackar ja, och sedan ett bortfall på 1-2 pers på själva dagen för sjukdom.

Hoppas ni får ett fint kalas,

• Anonym (T)

Väldigt vanligt att några svarar även efter osa dag att de kommer och att några inte svarar alls men dyker upp ändå. 

• Jårdi

Du kanske kan skicka ut en påminnelse till de som inte har svarat? 

• Anonym (Py)

Men det är ju flera dagar till osa? 

• Anonym (Klassa)

Det är rätt vanligt att folk svarar sista dagen eller lite senare ändå. Räkna också med att det kan komma barn som inte sagt att de ska komma. Vi brukade köpa godispåse mm till två barn extra för säkerhets skull. En gång kom ett barn oanmäld, en annan gång följde det med ett syskon som vi inte ens hade träffat någon gång. 

• Jemp

Innan osa är det ju inte ett dugg konstigt. Gissningsvis minst typ 5 pers kommer inte ha svarat när osa passerat heller, varav 1-2 hör av sig nån dag sent och några inte alls. 

• Spucks

Hur har du skickat ut inbjudningarna? Papperslappar på hyllan eller via en WhatsApp grupp eller liknande? För det kan spelar stor roll. Om det tex. bjuds in i en grupp där folk skriver mycket, kan man hinna glömma det när det kommer mycket nytt hela tiden. Fast i detta fallet är det ju även lätt att påminna.

Själv brukar jag svara inom några dagar. Oftast, inte alltid, samma dag. Beror ju på när inbjudan kommer, när jag läser den och om jag vet om mitt barn har tid då.
    När jag skickar ut inbjudningar brukar jag se till att skicka den mellan 1 1/2 och 2 veckor innan kalaset. Vid detta läget vet folk om de kan, det är inte för långt ifrån så att de glömmer, det är långt nog ifrån så att minst hälften inte har planer och kort nog så att en del redan har planer (jag vill inte ha 20 barn på mitt barns kalas, men vi bjuder alla).

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (X) skrev 2025-11-04 16:00:39 följande:

Jag personligen brukar svara direkt när jag får inbjudan för det hör till uppfostran så att värden klan planera.
    Men tyvärr tänker inte många så idag, de flesta svarar på OSAdag om de ens svarar. Enormt ohyfsat.

Räkna med att 75% av de du bjuder tackar ja, och sedan ett bortfall på 1-2 pers på själva dagen för sjukdom.

Hoppas ni får ett fint kalas,

Okej ja jag gör samma att jag svarar på en gång :) 
    Ja jag misstänker att det kommer bli så många ungefär. Tur att jag bjudit så många 😃

Tack! 
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (T) skrev 2025-11-04 16:06:17 följande:

Väldigt vanligt att några svarar även efter osa dag att de kommer och att några inte svarar alls men dyker upp ändå. 

då får jag planera för fler helt enkelt☺️
  • Anonym (Orolig mamma)
    Jårdi skrev 2025-11-04 17:42:32 följande:

Du kanske kan skicka ut en påminnelse till de som inte har svarat? 

Ja jag gör det möjligtvis efter Osa passerat!
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Py) skrev 2025-11-04 17:55:12 följande:

Men det är ju flera dagar till osa? 

Ja jag vet det och förstår att många väntar. Är mest bara nyfiken när folk brukar svara då det är mitt första barnkalas :)
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Klassa) skrev 2025-11-04 18:18:47 följande:

Det är rätt vanligt att folk svarar sista dagen eller lite senare ändå. Räkna också med att det kan komma barn som inte sagt att de ska komma. Vi brukade köpa godispåse mm till två barn extra för säkerhets skull. En gång kom ett barn oanmäld, en annan gång följde det med ett syskon som vi inte ens hade träffat någon gång. 

Okej då får jag fixa några extra godispåsar. Det kommer ju till användning oavsett😃
  • Anonym (Orolig mamma)
    Jemp skrev 2025-11-04 18:48:24 följande:

Innan osa är det ju inte ett dugg konstigt. Gissningsvis minst typ 5 pers kommer inte ha svarat när osa passerat heller, varav 1-2 hör av sig nån dag sent och några inte alls. 

Okej vad skönt att höra :). Förstår att folk har annat att tänka på också såklart även om det är så viktigt för en själv
  • Anonym (Orolig mamma)
    Spucks skrev 2025-11-05 17:06:47 följande:

Hur har du skickat ut inbjudningarna? Papperslappar på hyllan eller via en WhatsApp grupp eller liknande? För det kan spelar stor roll. Om det tex. bjuds in i en grupp där folk skriver mycket, kan man hinna glömma det när det kommer mycket nytt hela tiden. Fast i detta fallet är det ju även lätt att påminna.

Själv brukar jag svara inom några dagar. Oftast, inte alltid, samma dag. Beror ju på när inbjudan kommer, när jag läser den och om jag vet om mitt barn har tid då.
    När jag skickar ut inbjudningar brukar jag se till att skicka den mellan 1 1/2 och 2 veckor innan kalaset. Vid detta läget vet folk om de kan, det är inte för långt ifrån så att de glömmer, det är långt nog ifrån så att minst hälften inte har planer och kort nog så att en del redan har planer (jag vill inte ha 20 barn på mitt barns kalas, men vi bjuder alla).

Jag har lämnat i pappersform på hyllan! Ja förstår, det blir ju väldigt många om alla kommer😅
  • Spucks
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2025-11-06 08:58:21 följande:
    Jag har lämnat i pappersform på hyllan! Ja förstår, det blir ju väldigt många om alla kommer😅

Okej, då kanske folk kan ha tappat det eller att de inte ens fick den, när den ramlade ner när barnen rotade runt. 
    Har ni någon grupp där fe flesta är med? För då kan du påminna där om att folk inte ska glömma att svara.

• Anonym (Sol)

Vi gjorde samma på vårt barns kalas sista året i förskolan, la lappar till alla. Några svarade första dagen eller andra. Så trodde inte så många skulle komma men sen sista dagarna kom de flesta svaren och nästan alla kom. Det är min erfarenhet att antingen svarar folk direkt eller sista dagarna.

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Sol) skrev 2025-11-06 11:31:34 följande:

Vi gjorde samma på vårt barns kalas sista året i förskolan, la lappar till alla. Några svarade första dagen eller andra. Så trodde inte så många skulle komma men sen sista dagarna kom de flesta svaren och nästan alla kom. Det är min erfarenhet att antingen svarar folk direkt eller sista dagarna.

Okej☺️ Då låter som att det är troligt att jag får några fler svar i helgen!
Svar på tråden Barnkalas