• Anonym (Fru)

Är jag dum emot min svärfamilj

Okej jag känner att jag behöver prata av mig för att få lite andrum och råd. Detta gäller främst till folk som är i mixad relation, helst inom Kinesisk. Inget illa utan jag vill bara ha råd hur jag ska hantera en kulturell konflikt. 

Jag är en svensk kvinna som är gift tillsammans med en kinesisk man. Vi har ett barn ihop som är 1 år. Vi har det bra och är lyckliga men jag klarar ej av hans familj som kommer på besök jämt. Alltså hela tiden, varje dag. Min makes pappa älskar sitt barnbarn och jag tycker det är fint dom har en bra relation. Dock han kräver så mycket av det. Att han anser han ska bestämma nästan allt angående bebisen och det driver mig till vansinne. Min make ser bara att hans familj hjälper till och jag klagar mycket men jag blir irriterad av hur stor plats hans familj, särskilt hans pappa tar. För det kan vara att han ska bestämma bebisens sov tider, bönar att bebisen ska sova med farföräldrarna på nätterna (jag vägrar och då beter han sig som en tjurig besviken unge som ej får en leksak i butiken) . Samt också om bebisen är ledsen så tar han bebisen ifrån min famn hela tiden för han tror bara han kan trösta bebisen trots mitt barn är väldig mammig. Jag blir irriterad när dom tror att dom känner mitt barn bättre och att barnet vill bli tröstad av dom när mitt barn skriker efter mig främst för tröst. 
    Och nu i helgen ska vi till sjukhuset med bebisen för blodprov test (bebisen är okej, bara blodprov) och min make sade hans pappa ska följa med. Och jag frågar varför. Och han säger ifall bebisen blir ledsen och hans pappa kan hjälpa till. Det gjorde mig så irriterad och vägrar att han följer med. Är jag elak eller vad tycker ni? För i min sammanhang så ställer hans pappa för stor plats i vårat liv och måste sluta med att lägga sig i så mycket. Och är jag elak för jag vägrar han ska trösta mitt/vårat barn när hen är ledsen? 
  • Svar på tråden Är jag dum emot min svärfamilj
  • Anonym (Fru)

För jag blir irriterad på att jag kan inte ens hålla bebisen i 5 minuter i hans pappa närhet utan han ska ta hen ifrån mig. Och om bebisen blir ledsen och skriker efter mig med händerna mot mig så tar bebisen endå. När jag säger ifrån och säger jag fixar det, typ backa undan så insistera han ändå och sliter barner ifrån mig. Likadant när jag matar barnet så kan han bara ta nappflaskan ur handen på mig. Och driver mig till vansinne. 

• Anonym (?)

Problemet är i första hand din man.  Så länge ni har olika linjer kring detta kommer det inte funka

Sätt er ner.  Prata igen vad som gäller och håll den linjen mot släkten Låt han ta diskussion med sina föräldrar och du den med dina. 

• Anonym (Fru)

Jag säger till min make angående detta väldigt ofta. Han säger han håller min sida men sen i andra stunden så kan han klaga på att jag ej ser hur mycket hans familj vill offra genom att hjälpa till. Jag har inget emot att dom hälsar på och leker osv med barnet. Men när dom tar över föräldra rollen så blir jag irriterad.

• Anonym (?)
    Anonym (Fru) skrev 2025-11-04 23:22:30 följande:

Jag säger till min make angående detta väldigt ofta. Han säger han håller min sida men sen i andra stunden så kan han klaga på att jag ej ser hur mycket hans familj vill offra genom att hjälpa till. Jag har inget emot att dom hälsar på och leker osv med barnet. Men när dom tar över föräldra rollen så blir jag irriterad.

Då får han säga stopp till sin pappa nästa gång hans pappa tar ert barn. Och om det är nödvändigt, skicka iväg honom. 
  • Bits1975

Oj, jag känner med dig, det måste vara så stressigt både för dig och er bebis. När jag läser det du skriver om att bebisen är mammig och sträcker armarna efter dig så tänker jag att: ok, då är det klappat och klart, bebisen har uttryckt sina känslor, där har ni svaret.

Mitt råd skulle vara att du är benhård och vägrar låta mannen dra ditt gråtande barn ur dina armar. Backa och parera och upprepa: ursäkta! Ursäkta! Hur många gånger som helst tills han ger sig, eller: TACK, DET GÅR BRA! i mycket bestämd ton.

Var vänlig och artig i övrigt så kan du inte anklagas för att "du gillar inte mina föräldrar" och så blir det en större kontrast mot när du verkligen säger ifrån. 

Jag förstår att det är lättare sagt än gjort, jag önskar dig mycket styrka i detta.

Vad har han för åsikter om bebisens sovtider?

• Anonym (Nn)

Vad tråkigt TS! Det här låter som en rejäl kulturkrock där du behöver stå på dig och få din man att förstå att såhär beter sig inte mor eller farföräldrar i Sverige och att det inte är okej bara för att de gör så i Kina. Ni måste hitta en kompromiss för att detta ska fungera.

Du har allra mest problem med pappans beteende, din man MÅSTE agera på det. Helt galet att han inte vågar stå upp mot sin egen far men det låter tyvärr som att de har samma åsikter, dvs männen bestämmer I familjen? Kan parterapi funka där du får någon ?på din sida? som hjälper dig?  

Sen tycker jag att du borde begränsa antal dagar i veckan hans föräldrar får komma dit. Är du föräldrarledig så försök planera in egna utflykter, hälsa på dina föräldrar, åk på babysim, tala inte om för föräldrarna vart du ska utan åk bara. Du gör vad du vill. 

Om din man inte lyssnar och inte kan prata med sina föräldrar själv hade jag själv gjort det om jag vore du. Skrivit ett sms och så får det bli som det blir med den relationen. 

• Anonym (Men snälla...?)

Du har gift dig med en familj, inte med en man.

Äldst bestämmer och du har att anpassa dig, annars blir det friktion.

Läste du inte in dig alls på kulturen du gift dig med?

• Bits1975
    Anonym (Nn) skrev 2025-11-05 06:48:54 följande:

Vad tråkigt TS! Det här låter som en rejäl kulturkrock där du behöver stå på dig och få din man att förstå att såhär beter sig inte mor eller farföräldrar i Sverige och att det inte är okej bara för att de gör så i Kina. Ni måste hitta en kompromiss för att detta ska fungera.

Du har allra mest problem med pappans beteende, din man MÅSTE agera på det. Helt galet att han inte vågar stå upp mot sin egen far men det låter tyvärr som att de har samma åsikter, dvs männen bestämmer I familjen? Kan parterapi funka där du får någon ?på din sida? som hjälper dig?  

Sen tycker jag att du borde begränsa antal dagar i veckan hans föräldrar får komma dit. Är du föräldrarledig så försök planera in egna utflykter, hälsa på dina föräldrar, åk på babysim, tala inte om för föräldrarna vart du ska utan åk bara. Du gör vad du vill. 

Om din man inte lyssnar och inte kan prata med sina föräldrar själv hade jag själv gjort det om jag vore du. Skrivit ett sms och så får det bli som det blir med den relationen. 

Jag håller med om tipset att planera in egna aktiviteter, skapa egna minnen, era egna rutiner.
  • Agda90
    Anonym (Men snälla...?) skrev 2025-11-05 06:55:12 följande:

Du har gift dig med en familj, inte med en man.

Äldst bestämmer och du har att anpassa dig, annars blir det friktion.

Läste du inte in dig alls på kulturen du gift dig med?

De har flyttat till Sverige och här är en annan kultur. Det får familjen acceptera och faktiskt anpassa sig också.
  • Agda90
    Anonym (Fru) skrev 2025-11-04 01:09:05 följande:
    Är jag dum emot min svärfamilj

Okej jag känner att jag behöver prata av mig för att få lite andrum och råd. Detta gäller främst till folk som är i mixad relation, helst inom Kinesisk. Inget illa utan jag vill bara ha råd hur jag ska hantera en kulturell konflikt. 

Jag är en svensk kvinna som är gift tillsammans med en kinesisk man. Vi har ett barn ihop som är 1 år. Vi har det bra och är lyckliga men jag klarar ej av hans familj som kommer på besök jämt. Alltså hela tiden, varje dag. Min makes pappa älskar sitt barnbarn och jag tycker det är fint dom har en bra relation. Dock han kräver så mycket av det. Att han anser han ska bestämma nästan allt angående bebisen och det driver mig till vansinne. Min make ser bara att hans familj hjälper till och jag klagar mycket men jag blir irriterad av hur stor plats hans familj, särskilt hans pappa tar. För det kan vara att han ska bestämma bebisens sov tider, bönar att bebisen ska sova med farföräldrarna på nätterna (jag vägrar och då beter han sig som en tjurig besviken unge som ej får en leksak i butiken) . Samt också om bebisen är ledsen så tar han bebisen ifrån min famn hela tiden för han tror bara han kan trösta bebisen trots mitt barn är väldig mammig. Jag blir irriterad när dom tror att dom känner mitt barn bättre och att barnet vill bli tröstad av dom när mitt barn skriker efter mig främst för tröst. 
    Och nu i helgen ska vi till sjukhuset med bebisen för blodprov test (bebisen är okej, bara blodprov) och min make sade hans pappa ska följa med. Och jag frågar varför. Och han säger ifall bebisen blir ledsen och hans pappa kan hjälpa till. Det gjorde mig så irriterad och vägrar att han följer med. Är jag elak eller vad tycker ni? För i min sammanhang så ställer hans pappa för stor plats i vårat liv och måste sluta med att lägga sig i så mycket. Och är jag elak för jag vägrar han ska trösta mitt/vårat barn när hen är ledsen? 
    Har du koll på hur kinesisk kultur är? Om inte så försök sätta dig in i det. Sedan pratar du med din man. Du får påminna att ni lever i Sverige och inte i Kina, att han och hans familj inte kan förvänta sig att du ska bli kines och följa deras kultur utan att de faktiskt får gilla läget att de är i Sverige. Samtidigt får ni hitta en gemensam grund att stå på för meningen är inte att de ska släppa sin kultur helt och hållet. 
    När du och din man har pratat om hur ni vill ha det så måste din man lyckas kommunicera med sin familj kring det. 
  • Mrs Moneybags

Som barn från ett mixat förhållande så känner jag med er båda...och med din svärfar också förstås.

Det är precis som du säger två helt olika kulturer som ställs emot varandra. I deras kultur är det förmodligen så att barn spenderar mest tid med mor- eller farföräldrar och det är helt naturligt. Lika naturligt som att en bebis är mest med mamma i vår kultur här i Sverige. 

Det finns inget rätt eller fel här utan det är någon form av förhandling som måste till där du kan ge svärfar t ex någon matning om dagen som bara är "hans" och kanske någon natt i veckan när barnet blivit större. 

Har kinesiska grannar som omväxlande har morfar och farfar här i Sverige på besök och de sköter ALLT med barnen och lagar all mat mm. Mamma och pappa behöver "bara" jobba. 

Svar på tråden Är jag dum emot min svärfamilj