Inlägg från: Agda90 |Visa alla inlägg
  • Agda90

Julledigt? Nä.

Och jag som jobbade röven av mig när jag hade små barn. Ställde upp kors och tvärs under alla jäkla mellandagar och klämdagar för att kollegorna så gärna ville åka på den resan, eller den där resan, eller bara få vara lediga.

Tacken för det var att en jävla apa ställde sig och vrålade på mig "dig kan vi inte lita på" för att jag var tvungen att vaba med min son som akut hamnade på sjukhus. Där tog mitt tålamod slut och jag slutade ställa upp. La in om f-ledigt varje jäkla lov jag kunde och prioriterade familjen!

Ingen bad dig TS att inte prioritera barnen, du valde att göra det. 

• Agda90
    Anonym (w) skrev 2025-11-04 09:24:41 följande:
    Men hur ska vi tänka om de som aldrig skaffat barn då, men som ändå får jobba varje jul och påsk, som får anpassa sin sommarsemester till skitveckor? Kan det inte finnas ett mellanting när alla hjälps åt för att få det så bra som möjligt för så många som möjigt?
    Absolut kan det finnas det. Men i det här fallet var det TS jag svarade. 
  • Agda90
    Anonym (grisen) skrev 2025-11-04 09:50:34 följande:

Det där hör man ofta, människor som är avundsjuka på barnfamiljer som VABBar och tar föräldraledigt på sommaren.

För många familjer är loven de enda gånger det går att vara ledig med sina barn. Man tar inte gärna föräldraledigt (om det nu inte är i början av barnaåren) när barnen går i skolan. Och det är fan inte lätt att få ledigt från skolan mer än några få dagar.

Ska man kunna åka två veckor till Thailand med sina barn så är det under loven som gäller, och vilka andra tror du åker till Thailand just då?

Sen är varken föräldraledighet eller VAB = semester på samma sätt som en barnlös person har det. Du kan inte sticka iväg hur som helst, du kan inte lägga dig på soffan och säga åt barnen att laga mat, diska, etc. Du kanske måste åka in till akuten. Du kan inte ta ett glas vin på kvällen eller eftermiddagen. Du lär alltid kunna vara alert.

Och resorna som är så mycket dyrare under loven dessutom. Det kanske folk ska skylla på oss som har barn där också? 

Har man inte barn med skolplikt har man 365 dagar att välja på när man vill resa. Har man barn med skolplikt blir man hänvisad till loven.
  • Agda90
    Anonym (Utarbetad) skrev 2025-11-04 15:08:14 följande:
    Nej, det hade jag inte.
    Föräldraförsäkringen var inte utformad då som en är nu.

Mitt äldsta barn är född 1981.
    Yngsta 1998.

Om du känner skuld eller inte bryr jag mig inte om, men om du kör över dina kollegor så är du en egoist.

När mina barn var små var många av er småbarnsföräldrar inte ens påtänkta.

Jag hoppas att egoisterna får smaka på sin egen medicin i framtiden. När de/ni har några år kvar till pensionen och nekas ett par dagar extra ledighet för att... just det.
    Vid det laget kanske jag har egna barnbarn och då kan jag och min man ta vår semester i maj och spendera tid med barnbarnen. Och om vi inte spenderar tid med barnbarnen så bokar vi en resa som är betydligt billigare än när man bokar under loven. Lite så gjorde vi när våra barn gick på förskola. Då hade vi vår semester tidigt och jobbade under sommaren. F-ledigt under loven tog jag när barnen hade börjat f-klass. 

Jag ser inga problem i att man sätter barnen främst. Att du väljer att kalla det egoism säger mer om dig än om andra. Att en arbetsgivare inte kan lagar och regler kring f-ledighet är inte föräldrarnas fel. Att en arbetsgivare inte vill ta in vikarier är inte heller föräldrars fel. När arbetsmiljön blir kass pga chefens inkompetens så får man ta till den hjälp som finns att tillgå - facket. Men det är lättare att gnälla på att föräldrar är egoister än att arbeta på att få till en förändring. 
  • Agda90
    molly50 skrev 2025-11-10 23:07:12 följande:
    Nej,det är det inte. Men sen finns ju de som utnyttjar det faktum att cheferna inte har koll och slänger in om FL när de inte får ta ut semester.
    Och jag tror att det är det som många irriterar sig på.

Ja,men samma sak borde ju gälla ju småbarnsföräldrar då. Att vill man inte jobba röda dagar så får man söka ett jobb som inte har öppet sådana dagar.
    Men alla har kanske inte den möjligheten beroende på den utbildning man har osv.
    Men istället för att sura påmsin kammare för att chefen inte kan regelverk och lagar så får man agera! Gå till HR eller kontakta facket. Att sitta och gnälla löser ingq problem!
  • Agda90
    Anonym (Ellen) skrev 2025-11-11 10:23:37 följande:
    Exakt och det fortsätter år efter år om ingen påtalar problemet.
    Det fortsätter för att a) folk gillar att ha offerkofta på sig och gnälla b) vill inte ta ansvar för att få till en förändring.
  • Agda90
    molly50 skrev 2025-11-11 19:26:16 följande:
    Ja,absolut kan man ta ansvar över sin egen situation. Och det gäller ju oavsett om man har barn eller ej.
    Men man är inte bitter och gnällig för att man tröttnar på småbarnsföräldrar som utnyttjar sina chefers dåliga koll.
    Men jag har,som sagt,förståelse för båda sidor i den här saken.
    De flesta vill väl fira jul med sina familjer,oavsett om man har barn eller ej.
    Men det verkar,för många,som att det är viktigare att just småbarnsföräldrar får göra det än andra. Och det irriterar nog många.
    Speciellt om man inte får varken chefer,HR eller facket med sig,
    Om chef, hr och facket inte agerar då finns det annst man kan göra. Men det krävs att man engagerar sig och glr jobbet. 
    I korta drag om f-ledigheten är beviljad på felakriga grunder och nan inte får gehör his chef, hr eller lokala facket:
    1. Tar kontakt med fscket centralt
    2. Arbetsmiljöberker
    3. DO för det kan räknas som diskriminering.

Har ni gjort det? Dragit frågan till sin spets?

Det finns saker att göra även om f-ledogheten tas ut på rätta grunder.
  • Agda90
    molly50 skrev 2025-11-15 18:39:06 följande:
    Om du hade läst mina kommentarer så hade du sett att jag har gjort det.
    Men eftersom alla inte har så bra koll på FL så var det FL som trumfade annan ledighet.
    Och jag tycker,ärligt talat,att man kan få gnälla av sig om småbarnsföräldrar som utnyttjar detta,medvetna om att cheferna inte har koll.
    Borde det inte vara cheferna man ska gnälla över som inte har koll?
    De är ju ansvariga och att ha koll ingår i deras arbete. 
Svar på tråden Julledigt? Nä.