• Anonym (Utarbetad)

Julledigt? Nä.

Snart stundar den härliga långhelgen!
    Härlig och härlig, eg struntar jag i att det är jul med lite extra ledighet hade varit väldigt skönt.

Fick man det då?
    Nä.

För att... Lisa, Lotta, Fia, Pia, Mia och alla andra med småungar ska vara föräldralediga. 
    Fy fan så trött jag är på dem.

Vänta bara när de frågar om en tjänst nästa gång. Tänker inte hymla med varför jag säger nej till att hjälpa dem. Ävla egoister! (Ja, jag stavade medvetet fel till svordomen.)

Jag har jobbat i 40 år, snart i 25 år i samma företag. Gett dem mina bästa år och detta är tacken?
    Det hjälper inte att lägga in om ledigt i god tid, chefen vet att råttorna kommer. 
    ¨
    Och nej, jag gjorde inte så här när mina barn var små.

God Jul från en förbannad arbetshäst.

• Svar på tråden Julledigt? Nä.
  • Anonym (Anc)

Ja det är djupt orättvist faktiskt. Det här borde styras upp av ett regelverk.

• Trent

Exakt vem från företaget har bett dig göra som du gjort under alla år?

• Anonym (S)

Ja man är olika.

Jag har inte tagit ledigt mer än de redan röda dagarna för att jag tänker att de med smått behöver dagarna emellan mer än jag som har äldre barn.

Men du kanske inte jobbar på ett jobb där du är ledig röda dagar? 
    Visst kan man bli ledsen men samtidigt är det ju inte företagets fel att lagarna ser ut som de gör.
    Chefen kan ju inte neka om de ansökt i tid och i övrigt följt reglerna.

Jag blir ju på ett sätt glad att höra om så många med yngre barn, det är ju kris i barnafödandet och själv är jag djupt oroad för vilka som ska jobba och betala skatt den dagen man själv inte kan arbeta/blir sjuk.

• Anonym (Richard)
    Anonym (S) skrev 2025-11-04 06:59:40 följande:

Ja man är olika.

Jag har inte tagit ledigt mer än de redan röda dagarna för att jag tänker att de med smått behöver dagarna emellan mer än jag som har äldre barn.

Men du kanske inte jobbar på ett jobb där du är ledig röda dagar? 
    Visst kan man bli ledsen men samtidigt är det ju inte företagets fel att lagarna ser ut som de gör.
    Chefen kan ju inte neka om de ansökt i tid och i övrigt följt reglerna.

Jag blir ju på ett sätt glad att höra om så många med yngre barn, det är ju kris i barnafödandet och själv är jag djupt oroad för vilka som ska jobba och betala skatt den dagen man själv inte kan arbeta/blir sjuk.

Du har läst ett inlägg där TS nämner några personer och anser att det är mycket? Bättre att kolla statistik direkt istället .

Dessutom skaffar man väl inte barn enbart för syfte att betala skatt och jobba. Folk har verkliga blivit hjärntvättade i detta land. Tänk om folk började ifrågasätta saker lite mer istället. Vad kommer till politiker och staten. Dom älskar " duktiga idioter ' klappar er på huvudet. Det här landet står inför en kollaps i alla fall. Ca 600.000  arbetslösa på,ca 150.000 lediga jobb.
    Då kan en del människor och politiker skrika att det bara är att ta ett jobb, att folk är lata. När kommentaren år lat i sig själv och bekväm..Sådan statistik trollar man inte bort så lätt .

Till TS, det är din arbetsplats som är förlegad. Har ju kommit nya regler från regeringen om att det ska bli svårare att ta ut så mycket föräldraledigt och att mam nu inte längre får betalt för röda dagar 

Vet många arbetsplatser nu som gjort det mer rättvist. Och ger dom utan barn ledigt med, rättvist precis som det ska vara.  

Finns ingen mer egoistisk grupp än folk med barn. Ironiskt nog. Dessutom väljer dom ju själva att ta jobb/utbilda sig i yrken där man jobbar kväll och helger. Bara att anpassa sig efter arbetsgivaren eller söka ett mer lämpligt arbete.
  • Anonym (grisen)
    Anonym (Utarbetad) skrev 2025-11-04 05:27:00 följande:
    Julledigt? Nä.

Härlig och härlig, eg struntar jag i att det är jul med lite extra ledighet hade varit väldigt skönt.

Fick man det då?
    Nä.

För att... Lisa, Lotta, Fia, Pia, Mia och alla andra med småungar ska vara föräldralediga. 

Vänta bara när de frågar om en tjänst nästa gång. Tänker inte hymla med varför jag säger nej till att hjälpa dem. Ävla egoister! (Ja, jag stavade medvetet fel till svordomen.)

Jag har jobbat i 40 år, snart i 25 år i samma företag. Gett dem mina bästa år och detta är tacken?
    Det hjälper inte att lägga in om ledigt i god tid, chefen vet att råttorna kommer. 
    ¨

Det där ska inte räknas in. Du ska också ha rätt att ta ledigt. Alternativt så söker du föräldraledigt du också.
  • Anonym (C)
    Anonym (Utarbetad) skrev 2025-11-04 05:27:00 följande:
    Julledigt? Nä.

Fick man det då?
    Nä.

¨

Om du struntar i julen spelar det väl ingen roll exakt när du har ledigt. Sök bara om semester vid något annat tillfälle.
  • Anonym (w)
    Anonym (grisen) skrev 2025-11-04 07:39:11 följande:
    Det där ska inte räknas in. Du ska också ha rätt att ta ledigt. Alternativt så söker du föräldraledigt du också.
    Det är klart att det räknas in. Någon måste ju vara på plats för att jobba och föräldraledigheten trumfar allt. MEN, det många arbetsgivare inte har koll på är att du bara har rätt till 3 perioder per år. Alltså, om du var ledig sportlovet, påsk, tog ut lite extra på sommaren så har du inte den trumfande handen när det kommer till höstlov eller jul. 

Jag tycker det är ett fult beteende. Jobbade tidigare med en kvinna som tog ut 8 veckor varje sommar (hon hade typ 6 barn). Problemet var då att vi var tvungna att vara halva styrkan på plats hela sommaren och vi var 4 stycken. Det innebar att antingen fick man splitta sin semester och ha typ 1 vecka, jobba 2, ledig 2, jobba 1, ledig 1, eller om man absolut ville ha 4 veckor fick man ta dem från 1/6. Hon gjorde så alla år jag jobbade där. Jag kan ändå tycka att man kan försöka hjälpas åt lite så att alla kan få rimlig ledighet, både på sommaren och vid ex. jul.
  • Anonym (Inte jag heller)

Kommer inte heller ta julledigt. Ne här jobbar vi 🙂 

• Anonym (Utarbetad)
    Anonym (grisen) skrev 2025-11-04 07:39:11 följande:
    Kan inte ta föräldraledigt, mitt yngsta barn är 26.
    Vabba kan jag förstås göra som farmor. Dock inte under denna helg då föräldrarna ändå är hemma.
  • Anonym (Utarbetad)
    Anonym (C) skrev 2025-11-04 07:57:06 följande:
    Om du struntar i julen spelar det väl ingen roll exakt när du har ledigt. Sök bara om semester vid något annat tillfälle.
    Visst, så mycket ledigt med så få semesterdagar. När skulle det vara möjligt tänker du?
Svar på tråden Julledigt? Nä.