Inlägg från: Anonym (w) |Visa alla inlägg
  • Anonym (w)

Julledigt? Nä.

Anonym (grisen) skrev 2025-11-04 07:39:11 följande:
    Det där ska inte räknas in. Du ska också ha rätt att ta ledigt. Alternativt så söker du föräldraledigt du också.
    Det är klart att det räknas in. Någon måste ju vara på plats för att jobba och föräldraledigheten trumfar allt. MEN, det många arbetsgivare inte har koll på är att du bara har rätt till 3 perioder per år. Alltså, om du var ledig sportlovet, påsk, tog ut lite extra på sommaren så har du inte den trumfande handen när det kommer till höstlov eller jul. 

Jag tycker det är ett fult beteende. Jobbade tidigare med en kvinna som tog ut 8 veckor varje sommar (hon hade typ 6 barn). Problemet var då att vi var tvungna att vara halva styrkan på plats hela sommaren och vi var 4 stycken. Det innebar att antingen fick man splitta sin semester och ha typ 1 vecka, jobba 2, ledig 2, jobba 1, ledig 1, eller om man absolut ville ha 4 veckor fick man ta dem från 1/6. Hon gjorde så alla år jag jobbade där. Jag kan ändå tycka att man kan försöka hjälpas åt lite så att alla kan få rimlig ledighet, både på sommaren och vid ex. jul.
  • Anonym (w)
    Agda90 skrev 2025-11-04 09:12:43 följande:

Och jag som jobbade röven av mig när jag hade små barn. Ställde upp kors och tvärs under alla jäkla mellandagar och klämdagar för att kollegorna så gärna ville åka på den resan, eller den där resan, eller bara få vara lediga.

Tacken för det var att en jävla apa ställde sig och vrålade på mig "dig kan vi inte lita på" för att jag var tvungen att vaba med min son som akut hamnade på sjukhus. Där tog mitt tålamod slut och jag slutade ställa upp. La in om f-ledigt varje jäkla lov jag kunde och prioriterade familjen!

Ingen bad dig TS att inte prioritera barnen, du valde att göra det. 

Men hur ska vi tänka om de som aldrig skaffat barn då, men som ändå får jobba varje jul och påsk, som får anpassa sin sommarsemester till skitveckor? Kan det inte finnas ett mellanting när alla hjälps åt för att få det så bra som möjligt för så många som möjigt?
  • Anonym (w)
    Anonym (grisen) skrev 2025-11-04 09:50:34 följande:

Det där hör man ofta, människor som är avundsjuka på barnfamiljer som VABBar och tar föräldraledigt på sommaren.

För många familjer är loven de enda gånger det går att vara ledig med sina barn. Man tar inte gärna föräldraledigt (om det nu inte är i början av barnaåren) när barnen går i skolan. Och det är fan inte lätt att få ledigt från skolan mer än några få dagar.

Ska man kunna åka två veckor till Thailand med sina barn så är det under loven som gäller, och vilka andra tror du åker till Thailand just då?

Sen är varken föräldraledighet eller VAB = semester på samma sätt som en barnlös person har det. Du kan inte sticka iväg hur som helst, du kan inte lägga dig på soffan och säga åt barnen att laga mat, diska, etc. Du kanske måste åka in till akuten. Du kan inte ta ett glas vin på kvällen eller eftermiddagen. Du lär alltid kunna vara alert.

Men även om man inte har barn kan man ju ha familj som man vill träffa? Barnbarn? Föräldrar som man inte vill ska sitta ensamma på jul? Samhället har blivit så förbannat egoistiskt och då särskilt småbarnsföräldrar. Har du ett jobb där du kan vara schemalagd på röda dagar osv har du ju själv valt det. Du kanske istället får många andra dagar, ex vardagar eller långhelger där du får vara med ditt barn.
  • Anonym (w)
    Anonym (grisen) skrev 2025-11-04 09:58:49 följande:

Står väl i lagen att man har rätt till sommarsemester vill jag minnas. Och du kan inte neka någon föräldraledighet heller. Så det är ju upp till arbetsgivaren att lösa detta. Samma har ju varit med julledighet. Man ser särskilt till hur det sett ut året innan. De som var lediga på jul förra året går sist i kön för att vara lediga i år, osv.

Du har laglig rätt till 4 sammanhängande veckor mellan 1/6-31/8, ofta blir det då att de som inte har barn blir förpassade till de första veckorna då föräldralediga ofta tar juli och augusti.

Men som jag skrev tidigare, att föräldraledighet trumfar annan ledighet gäller tre perioder per år.
  • Anonym (w)
    Anonym (Slappna av) skrev 2025-11-04 11:43:44 följande:

Du hade din chans när dina barn var små att ta ut extra ledighet och umgås med dina barn. Vi andra ska inte behöva känna skuld och strunta i våra småbarn bara för att du gjorde det. Vi som har småbarn hade inte tidigare barn och då var vi i samma situation som du är i nu. Vi kommer vara i samma situation som du när barnen är äldre. Slappna av. 

Och de som aldrig får barn, frivilligt eller ofrivilligt? Ska de alltid ta skitpassen? Aldrig få julledigt?
  • Anonym (w)
    Anonym (Slappna av) skrev 2025-11-04 12:02:25 följande:
    De tar inte alltid skitpassen. Så du menar att alla barnlösa är de som varje år blir särbehandlade och för ta alla skitpass? Skulle inte tro det. Dessutom är denna grupp inte stor och på de flesta arbetsplatser kollar man på året innan och får turas om mellan kollegorna. 
    I så fall har du varit på bra arbetsplatser. Jag och många andra har tvärt om ganska dålig erfarenhet av att föräldralediga slänger in sina föräldradagar ett halvår innan varje högtid, varje lov, varje sommar och ag har ingen koll på att de kan neka dem om det är fler än tre perioder per år. Detta slutar i att när då de som inte har föräldradagar att lägga in blir nekade semester med motiveringen att verksamheten måste hållas igång.

När jag själv hade små barn tog jag självklart ut föräldraledighet också, men inte i den grad att det blev så att vissa kollegor inte fick en enda dag ledigt. I stora arbetsgrupper kanske det här är ett mindre problem, men i mindre grupper där många är i samma ålder är det faktiskt på riktigt ett problem.
  • Anonym (w)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-11-04 12:15:54 följande:
    Fast här behöver man ju angripa problemet från rätt håll.
    Om inte chefer har koll på reglerna så tar man det vidare. 
    Upp till HR (som ska ansvara för chefernas kompetensnivå i dessa frågor OCH säkerställa att saker hanteras rätt ur fler aspekter, arbetsmiljö är en, arbetsrättsligt en annan). Och till facket! 
    Inte tyst acceptera att det "är som det är".
    Så är det ju, men många vet ju inte att de här reglerna finns utan man är och blir matad med att föräldraledighet kan inte nekas. 

Att jag har koll på reglerna beror just på att vi till slut inte bara accepterade utan ifrågasatte. Men som sagt, det är svårt att ifrågasätta något som man tror är rätt och man tror ju många gånger att chefen har koll på såna här saker. Nu jobbar jag i en mansdominerad bransch och här finns inte problemet på samma sätt.
  • Anonym (w)
    Core skrev 2025-11-04 23:24:50 följande:
    Låt mig dra en klyscha. Du är din egen lyckas smed

Jag kan börja med att påpeka att jag inte längre har småbarn, men jag hade för ett gäng år sedan och har en av dom som tog föräldraledigt som det passade mig.

Grejen är att du får det att låta som att de småbarnsföräldrar du jobbar med är skyldig dig något, att de ska avstå från att vara hemma med familjen bara för att du stått och ruttnat på samma jobb i flera decennier? Newsflash, dom är inte skyldiga dig ett skit. Du kanske har varit skyldig dig själv ett karriärbyte sedan länge, men tagit minsta motståndets väg istället? Inte deras fel.

Jag var less på mitt jobb, bland annat pga bristande flexibilitet i ledighet och fasta arbetstider jag inte trivdes med. Om du tänker efter, vad tror du att jag gjorde?

Ta ansvar för ditt eget liv, lägg inte dina misslyckanden och din bitterhet i någon annans väska, den bördan får du själv bära.

Eller så kanske man inte måste ställa människor mot varandra utan tycka att man hjälps åt och att alla förtjänar ett drägligt arbetsliv? Ingen har tvingats att skaffa barn heller, varför skulle andra vara skyldig småbarnsföräldrar att alltid ställa upp?
  • Anonym (w)
    Kammen320 skrev 2025-11-06 12:16:39 följande:
    Det handlar ju också om att många förskolor har stängt under mellandagarna. Man kan få plats på nån annan flrskola, men då med personal barnen inte känner, och många andra barn dom inte känner. Min son skulle låsa sig totalt, sätta sig i ett hörn och vägra göra något i det läget. Så det är inte bara för att jävlas o vara egoistisk. Hade ordinarie förskola varit öppen hade det gått att jobba
    Ofta är man ju två föräldrar som kan dela på ansvaret. Kan man så kanske ta hälften var för att hjälpa en kollega? Det har funkat i alla år för oss även fast vi är skilda och har varannan vecka. Man kanske har mor- eller farföräldrar/syskon som kan ta någon av dagarna? Många gånger har man kanske också fler barn så föräldrarna tar ut på varsitt barn.

Temat här är "hjälpas åt". Ingen grupp är viktigare än någon annan och de allra flesta har gjort sina livsval alldeles själva (barn/inte barn, flytta till annan stad än där föräldrar bor, jobb med skift/röda dagar osv) och kan inte förvänta sig att alla kollegor ska ta hänsyn till det.

Sen finns det såklart enstaka fall som inte går att lösa på annat sätt. Är man då ärlig och säger som det är, "jag har försökt lösa men det gick inte", tror jag att kollegor är mer förstående än inför "jag har rätt till det här för föräldraledighet kan inte nekas"...
  • Anonym (w)
    Anonym (w) skrev 2025-11-06 12:31:45 följande:
    Ofta är man ju två föräldrar som kan dela på ansvaret. Kan man så kanske ta hälften var för att hjälpa en kollega? Det har funkat i alla år för oss även fast vi är skilda och har varannan vecka. Man kanske har mor- eller farföräldrar/syskon som kan ta någon av dagarna? Många gånger har man kanske också fler barn så föräldrarna tar ut på varsitt barn.

Temat här är "hjälpas åt". Ingen grupp är viktigare än någon annan och de allra flesta har gjort sina livsval alldeles själva (barn/inte barn, flytta till annan stad än där föräldrar bor, jobb med skift/röda dagar osv) och kan inte förvänta sig att alla kollegor ska ta hänsyn till det.

Sen finns det såklart enstaka fall som inte går att lösa på annat sätt. Är man då ärlig och säger som det är, "jag har försökt lösa men det gick inte", tror jag att kollegor är mer förstående än inför "jag har rätt till det här för föräldraledighet kan inte nekas"...
    Ett litet tillägg.

Jag tycker det är väldigt märkligt det här med att klumpa ihop barn på tillfälliga förskolor över sommar- och julstängt. Särskilt när det är så viktigt med inskolningen om du ska på ny förskola på grund av andra omständigheter. Det rimliga vore väl att förskolor, precis som övrig samhällsnytta hade personal på plats om än i mindre skala alla dagar som inte är röda dagar. Vid jul och över industrisemestern tror jag att man kan förvänta sig färre barn så att en mindre personalstyrka skulle klara av det.
  • Anonym (w)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-11-06 13:07:12 följande:
    Det tycker inte jag är särskilt märkligt. Att ha en förskola öppen med en matbespisning/personal, en lokal som ska städas osv.
    Jämfört med att ha öppet fler ställen med färre barn. Högre overhead om du gör så. 

Sant det du skriver om inskolning mm men det är sällan som barnen inte har en enda kamrat med sig från en annan förskola eller där all personal är okänd för dem.  Där de vare sig känner ett barn eller en personal. Och alla barn är inte jättesmå och lika känsliga för den sortens förändringar som en ettåring kan vara (om du skolar in vid ett år).
    Jag förstår hur du tänker, men håller inte riktigt med. Ofta vill inte föräldrar ha sina barn på tillfälliga förskolor, så de få gånger mitt barn behövt vara där har hon varken känt till lokal, personal eller något av de andra barnen. Här i vår kommun får i alla fall förskolorna maten utkörd från ett centralkök och serveras av pedagogerna så det krävs ingen extra personal för det. Det är städet i så fall som blir extra, till förmån för barnens trygghet.
  • Anonym (w)
    Kammen320 skrev 2025-11-06 16:32:08 följande:
    Varken jag eller sambon jobbar röda dagar, så för oss är just det inget problem. Men i mellandagarna, och då har förskolan stängt. Vi brukar dela upp föräldraledigheten såklart så vi tar en vecka var. Men jobbar på samma företag, dock olika kontor. Mina föräldrar bor 70 mil bort och kan inte ta barnen, hans föräldrar är äldre. Låta barnen, särskilt sonen, gå till en förskola där han inte känner nån är inget alternativ för oss.
    Samma på sommaren har förskolan stängt v 27-30 då alla vill vara lediga. Så då delar vi upp semestern så att vi inte båda är lediga alla de veckorna. 4 veckors sammanhängande semester var länge sen man hade, man pusslar så mycket man kan så att det inte ska drabba kollegorna alltför mycket 
    Det här är ett fint exempel på hur man vill att det ska funka. Ibland har man inget val, men om man visar att man försöker ta hänsyn till kollegorna brukar de ju också bli villigare att hjälpa till så blir det ganska bra för alla. 
  • Anonym (w)
    klyban skrev 2025-11-07 10:21:39 följande:

DU får trösta dig med att dom kommer till din punkt och inte heller får ledigt på jul.

Enda tråkiga är väl att du inte fick den chansen som finns idag att vara ledig på julen.

Personligen tycker jag det är helt okey de får ledigt på julen, för vet att de inte fått det först och sen efter så blir det samma.
    Och kanske man istället kan ta ledigt till nyår som kompensation.

Tyvärr brukar de här föräldraledighetsegoisterna smacka på från ett par innan jul till efter trettonhelgen så det brukar inte vara ett alternativ...
  • Anonym (w)
    Agda90 skrev 2025-11-11 10:27:05 följande:
    Det fortsätter för att a) folk gillar att ha offerkofta på sig och gnälla b) vill inte ta ansvar för att få till en förändring.
    Eller för att det inte bara är cheferna som inte vet hur det funkar. Det har länge varit "sanning" att föräldraledighet är orörbart.
  • Anonym (w)
    Anonym (Stella) skrev 2025-11-12 10:08:35 följande:
    Hur väl tror du samhället skulle fungera om det endast var barnlösa som arbetade skiftjobb? 
    Jag tänker att det inte skulle bli så stor skillnad eftersom de som inte vill jobba obekväma tider/helgdagar tar ledigt eller byter pass så de jobbar "vanliga" tider ändå och barnlösa eller de som fattat att har man ett sånt jobb så får man ställa upp och delar solidariskt på jobbiga pass också.

Det handlar ju inte om alla som har barn som vägrar jobba en enda obekväm dag, men de som absolut inte vill jobba en röd dag, vill vara ledig alla klämdagar, ha 10 veckors semester och helst inte schemaläggs helger kanske kan välja jobb där det passar bättre och inte drabbar andra i lika stor utsträckning.
  • Anonym (w)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-11-12 10:50:00 följande:
    Håller kanske med om vissa delar men inte alla.
    Som gift med en man som arbetar skift så har vi också sett väldigt många fördelar av det. Han har lediga dagar mitt i veckan. Han jobbar nätter = frigör ledig tid dagtid (behöver inte omsorg/fritids de dagarna). Han kan byta med folk.
    Om han är schemalagd tisdag + torsdag och vi har ett läkarbesök med något av barnen på tisdagen så kan han i 99% av fallen byta med en kollega och köra måndag + onsdag istället. Så funkar det inte för mig som alltid jobbar må-fre, mina kollegor har ju samma schema
    Och att han jobbar helger - det är så det är bara.

Det känns som att det är främst kring sommaren och så jul-och nyårshelgerna där det skär sig i vissa verksamheter. Mycket (har vi konstaterat känns det som?) pga dålig arbetsrättslig kompetens i chefsledet.
    Det är det jag menar, att för många funkar det bra även fast man är småbarnsförälder/har småbarnsföräldrar som kollegor. I såna här diskussioner blir det lätt fokus på den grupp det inte funkar med. Många småbarnsföräldrar skulle behöva se på saken på det sätt ni verkar göra och fokusera på det som är positivt istället. Jag har också ett dagtidsjobb mån-fre som dessutom jobbar mycket mot kunder. Ibland hade det varit skönt om man inte var schemalagd alla vardagar :)

Och ja, framför allt är det ju i chefsskapet det brister, men jag tycker även att man har ett ansvar som kollega att inte alltid gå över lik för att få sin vilja igenom utan att man jobbar som ett team och försöker hjälpa varandra. De föräldrar som lyfts i den här tråden som dåliga exempel skulle ha mycket att vinna på att ha en ödmjukare syn och då kanske också mötas med mer förståelse de gånger det verkligen blir viktigt att vara ledig. Jag personligen skulle vara mindre benägen att ex byta pass eller offra en ledig dag för någon som bara ser till sig själv och inte kan göra det tillbaka.
  • Anonym (w)
    Agda90 skrev 2025-11-18 09:40:57 följande:
    Borde det inte vara cheferna man ska gnälla över som inte har koll?
    De är ju ansvariga och att ha koll ingår i deras arbete. 
    Jag kan ändå tycka att det är befogat att i de fall där småbarnsföräldern medvetet utnyttjar att chefen inte har koll kan det väl vara befogat att gnälla på dem med? Så skulle man ju göra i alla andra fall, om någon medvetet utnyttjar någons okunskap till sin fördel.
  • Anonym (w)
    ResanTillMelonia skrev 2025-11-18 10:08:48 följande:
    Varför är det så viktigt att vara ledig över julen?
    Kan väl vara många anledningar?

-Det är sällan man kan få en så lång ledighet utan att behöva ta så många dagar ledigt, särskilt i år (om man har ett jobb där man inte jobbar helgdagar).
    -Man kanske vill resa någonstans och tycker det passar bra på grund av ovanstående punkt.
    -Släkten bor långt bort och för att slippa fira jul ensam behöver man dagar för att resa dit.
    -Samma som ovan men släkten kommer på besök och man vill hinna umgås. Man kanske bara ses ett par gånger per år.
    -Man har många traditioner kring jul som gör att man vill vara ledig och hinna göra sånt man tycker är viktigt.
    -Man vill inte jobba när alla andra är lediga

+säkerligen många fler skäl. 
  • Anonym (w)
    ResanTillMelonia skrev 2025-11-18 10:46:42 följande:
    Julen är en kommersiell grej.
    Även om du känner så, och har all rätt till det, så kanske du kan bolla med tanken att det är en uppskattad högtid av väldigt många?

Och även om man inte gillar att fira jul kan ju punkterna 1,2 och 6, i listan jag skrev, vara aktuella skäl för att vilja vara ledig.
Svar på tråden Julledigt? Nä.