Julledigt? Nä.
Jag tycker inte att det är schysst att utnyttja föräldraledighet på det sättet, jag har själv 3 barn och min första arbetsplats där det var öppet över jul så sa jag att jag tar alla mellandagar bara jag snälla kan få ledigt julafton, den chefen var även av uppfattningen att julen är barnens högtid men därmed ska ju inte barnfria behöva ta allt, de har ju också familj och vänner så jag jobbade resten av julen, nästa arbetsplats bytte jag till mig förmiddagspasset på julafton med en kollega, när jag själv var chef så hade jag ett par anställda som inte firade jul och gärna gav sina kollegor ledigt, jag såg alltid till att dessa fick ledigt på andra högtider istället, jag dubbelkolla även med dem innan varje jul. Jag hade en anställd som ansökte om semester i juli som alla andra och jag sa att jag håller på att pusslar och försöker få alla nöjda mem jag kanske måste skjuta några dagar, då svarade hon "jamen då ansöker jag bara om föräldraledigt istället", jag la alltid schemat rättvist men brukade kolla med henne om tex Lucia på förskolan skulle vara 13e på förmiddagen så fick hon jobba eftermiddagen men jag kollade aldrig igen efter den kommentaren.
Kollegor som alltid vill byta arbetspass men aldrig ställer upp när det behövs bytas åt andra hållet går att likställa med kollegor som utnyttjar sin föräldraledighet på det här sätter, när de vill ha hjälp så kommer inte jag att ställa upp av principsak även om jag kan.