Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Julledigt? Nä.

Anonym (Ellen) skrev 2025-11-04 12:40:40 följande:
    Nej jag vet, jag har samma erfarenhet.
    I princip alla chefer tror att föräldraledighet aldrig får nekas vilket ju är långt ifrån sant. Hur många har föräldradagar kvar att täcka sommar efter sommar med 2-3v FL för en fem-sex-sjuåring liksom. Väldigt få! Särskilt i kvinnodominerade branscher där man behöver ta ut full föräldrapenning under huvudledigheten, dvs från födelsen. Då har man sällan dagar kvar sen. 

Stort problem!
    Hur man tar ut sin föräldrapenning vid föräldraledighet var absolut inget att göra med kvinnodominerade yrke! 

Det har med ens eller familjens ekonomiska situation  att föra. Enbart. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-11-04 16:57:10 följande:
    Då ser vi olika på saken.
    Min erfarenhet är att kvinnor i de lägre inkomstskikten behöver ta ut mer föräldrapenning för att täcka sin del av kostnaderna under föräldraledigheten. Således finns färre dagar kvar att nyttja när barnet blivit äldre. 

Jag önskar att det var såsom du beskriver det, att man såg mer till helheten och hade gemensam ekonomi under småbarnsåren men så verkar inte vara fallet. 

(Det räcker med att läsa några trådar här om skev ekonomi där mannen lever på som vanligt medan kvinnan förväntas betala hälften av allt gemensamt OCH köpa allt som barnet behöver till en reducerad inkomst. )
    Vilket fortfarande har att göra med kvinnans eller familjens ekonomisten situation. Inte om man har ett kvinnodominerade yrke eller inte. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Utarbetad) skrev 2025-11-04 18:04:45 följande:
    Vad vill du bevisa med detta?

Att man skulle lämna ungen på dagis vid sex månaders ålder för att kunna korpa vidare senare? Det fick man förvisso men det var inte många som gjorde.
    På den tiden fanns ändå, tack och lov, dagmammor som alternativ.

Det var inte vanligt att det delades upp på 80-talet.
    Inte under åren och inte mellan föräldrarna.

Det är en sak att googla fram en text och att ha upplevt den tiden.
    Det ska du nog ta med dig.
    Att det inte var vanligt i din ungångeskrets innebär inte att det per automatik inte var vanligt. 

Många som var föräldralediga på 80-talet sparade dagar, och i likhet med idag tog endel ut 0 dagar under första året just för att spara. 

Att du valde att inte utöva din rätt till att ta föräldraledighet får du själv stå för. Ingen tackar dig för det. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Utarbetad) skrev 2025-11-04 20:02:41 följande:

Jag blir rätt trött på folk som tror sig kunna googla till sig "sanningar" utan att se till helheten.

Men gama på ni, god jul... som sagt. Fast nu med gemener.

Att du inte tog föräldraledig när dina barn var små får stå för dig.

Du hade kunnat göra det, lika mycket som man kan idag. Du valde att inte ta det.  
  • Anonym (M)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-11-05 07:57:19 följande:
    Var återfinns majoriteten av kvinnorna då tänker du? I vilka sektorer?
    Jag håller fortfarande inte med dig. 
    Du behöver absolut inte hålla med mig. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Teamis) skrev 2025-11-06 05:38:12 följande:

Jag förstår dig ts, hos oss har jag eliminerat detta problem genom att inte anställa en viss kategori av människor.

Den kategorin anställda är mest till  problem och problem vill jag inte ha.

Jag har arbetat  med sådana kollegor och vet precis hur de är, de tänker bara på sig själva och maxar ledigheter så mycket de bara kan. Och om inte det var nog så vill de gärna byta till sig bättre pass/dagar emellanåt. Då var det en fröjd att säga nej.

Så förstå att när jag väl fick makten att bestämma vilka som ska vara på företaget så såg jag till att slippa detta problem.

Passa så du inte får DO på dig. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Har också varit där) skrev 2025-11-06 12:09:22 följande:
    Man får sköta det lite diskret, och aldrig ange skälet. Jag skulle själv aldrig anställa en kvinna i fruktsam ålder som inte redan har barn som är minst åtta år gamla (då vill hon mest troligt inte börja om med bebis), alternativt är ensamstående och som man kan tänka sig (på grund av utseendet eller annat) kommer att förbli ensamstående den fruktsamma perioden ut. (OK då föreligger fortfarande en liten risk att hon skaffar barn på klinik, men det är trots allt inte SÅ vanligt.)
    Och vad är med en kvinnas utseende som gör att gon kommer förbli ensamstående under den fruktsallad perioden?

Du vet man kan som ensamatående kvinna skaffa barn med en annan man utan att ingå ett förhållande. 

Och jo, det är betydligt vanligare idag att ensamstående skaffar själva via assisterad befruktning än det var förr. 

Och man kan också som kvinna vara fruktsam upp i 50 åren.... men jag antar att du bara anställer 55+ kvinnor, som enligt dig är fula och singlar. Jag hoppas att du en dag blir anmäld för diskriminering. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Oj) skrev 2025-11-06 12:58:10 följande:
    Diskriminera för att man anställer äldre personer? Hur tänker du nu?
    Nej, diskriminering för att man inte anställer yngre kvinnor som är i fruktsam ålder och har rätt kvalifikationer för jobbet. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Teamis) skrev 2025-11-06 19:09:39 följande:
    Det går att komma runt så länge det finns en äldre kandidat med liknande kvalifikationer.
    Annars omfördelar jag internt och ser till att det rullar på, även om jag själv får hoppa in emellanåt.

Sedan efter ett tag kan jag kontakta personer som mer överensstämmer med mina krav.

Kvinnor i fruktsam ålder är bara problem. Stora problem för både mig och resten av staben samt kringpersonal.
    Då risken stor du anmäls. 

Vad är för problem som kvinnor i fruktsam ålder har? 

Btw, kvinnor i klimakteriet är ännu mera problem, som kan ställa till rejäla problem för dig som arbetsgivare. Men det är du tydligen beredd att ta. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Teamis) skrev 2025-11-06 20:57:27 följande:
    Anmäls det så anmäls det. Läs det jag skrivit tidigare.

Beträffande kvinnor i 50-årsåldern och äldre har det aldrig varit något problem. Vad menar du skulle vara det "rejäla probem" du antyder som jag aldrig stött på?
    Hört talas om klimakteriet? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Oj) skrev 2025-11-07 12:50:58 följande:
    Fast om man väljer bort en äldre med rätt kvalifikationer samt mer erfarenhet då diskriminerar man den äldre. 

Så nej, man kan ha många sökande med rätt kvalifikationer, men man kan bara välja en. Det är inte diskriminering att välja en av dom, oavsett ålder. 
    Läste du ens vad du citerade?
  • Anonym (M)
    ResanTillMelonia skrev 2025-11-18 10:46:42 följande:
    Julen är en kommersiell grej.
    Så Jesu födelse, som är det man firar på julen (även om det egenligen är helt fel tidspunkt) är kommersiell? Det var intressant. 

Kan du utveckla? 
Svar på tråden Julledigt? Nä.