Inlägg från: Anonym (Ellen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ellen)

Julledigt? Nä.

Anonym (Anc) skrev 2025-11-04 06:04:22 följande:

Ja det är djupt orättvist faktiskt. Det här borde styras upp av ett regelverk.

Det finns ett regelverk. Det kallas för  Föräldraledighetslag;

Föräldraledighetslag (1995:584) | Sveriges riksdag

.
    .och den gäller i förekommande fall ihop med kollektivavtal som också kan reglera rätten till föräldraledighet. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Anc) skrev 2025-11-04 10:25:54 följande:
    Det är jag mycket väl medveten om. Tyvärr verkar det inte vara tillräckligt eller så är medvetenheten för låg. Det borde stipuleras riktlinjer för problemet ts berör.

De flesta barn har 2 föräldrar som kan ta julledigt vartannat år till exempel.
    Men det finns lagar och kollektivavtal som styr.
    Att man inte applicerar det praktiskt är till 99% pga kompetensbrist.
    Chefer inom främst offentlig verksamhet (som jag har erfarenhet av främst) är otroligt dåliga på lagar och avtal.
    Kollektivavtalet ger dessutom rätt att begära in underlag.
    Är barnet äldre än 18 mån
    Har man föräldrapenning kvar att ta ut
    Har man eller har man inte redan fått 3 perioder beviljade under året

Inte raketforskning men tydligen jättesvårt. Och skapar stor oreda bland personalen när chefer inte har koll.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (w) skrev 2025-11-04 10:30:26 följande:
    Du har laglig rätt till 4 sammanhängande veckor mellan 1/6-31/8, ofta blir det då att de som inte har barn blir förpassade till de första veckorna då föräldralediga ofta tar juli och augusti.

Men som jag skrev tidigare, att föräldraledighet trumfar annan ledighet gäller tre perioder per år.
    Föräldralediga är dock också skyldiga att få 4v utlagda under året.
    Så om en medarbetare aviserar att hen ska ha FL 6v och tänker ta 2v semester, så ska chefen i nästa mening fråga  - okej, men när har du tänkt ta dina andra två veckor då? Går det bra vecka 46 och 47?
    Det ska finnas en plan för det!
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Har också varit där) skrev 2025-11-04 11:25:04 följande:
    Inte rätten till sammanhängande semester, men NÄR folk ska få ta sin sammanhängande semester.

Min erfarenhet är från vården, där hände detta vartenda år. De som då inte hade någon föräldraledighet att ta ut i juli - fick aldrig ledigt i juli, för någon måste ju vara på jobbet då. Vilket gjorde att många par fick fira semester var för sig, på grund av att mannen ofta arbetade på någon av ortens industrier, och där var det industrisemestern som gällde för alla (arbetsplatsen stängde i juli). 
    Där skulle jag ju vilja veta om alla de personer som sökte (och fick beviljat) f-ledighet verkligen hade rätten på sin sida. Dvs om de hade dagar att ta ut och inte redan nyttjat sina tre perioder.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (C) skrev 2025-11-04 12:01:38 följande:
    Kolla med arbetsgivaren. 
    Jag personligen har inte det problemet, däremot är det ett bra tips till TS. Fråga chefen och säkerställ att besluten är grundade.
    Ta stöd av facket vid behov.
    Man kanske inte blir så poppis men det vore kanske det bästa sättet att säkerställa efterlevnad av gällande lagar och avtal. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (w) skrev 2025-11-04 12:08:26 följande:
    I så fall har du varit på bra arbetsplatser. Jag och många andra har tvärt om ganska dålig erfarenhet av att föräldralediga slänger in sina föräldradagar ett halvår innan varje högtid, varje lov, varje sommar och ag har ingen koll på att de kan neka dem om det är fler än tre perioder per år. Detta slutar i att när då de som inte har föräldradagar att lägga in blir nekade semester med motiveringen att verksamheten måste hållas igång.

När jag själv hade små barn tog jag självklart ut föräldraledighet också, men inte i den grad att det blev så att vissa kollegor inte fick en enda dag ledigt. I stora arbetsgrupper kanske det här är ett mindre problem, men i mindre grupper där många är i samma ålder är det faktiskt på riktigt ett problem.
    Fast här behöver man ju angripa problemet från rätt håll.
    Om inte chefer har koll på reglerna så tar man det vidare. 
    Upp till HR (som ska ansvara för chefernas kompetensnivå i dessa frågor OCH säkerställa att saker hanteras rätt ur fler aspekter, arbetsmiljö är en, arbetsrättsligt en annan). Och till facket! 
    Inte tyst acceptera att det "är som det är".
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (C) skrev 2025-11-04 12:16:01 följande:

Alla arbetplatser har sina för och nackdelar. Men, man ska inte var rädd att rösta med fötterna. Blir det för fel så söka annat jobb.

Ibland det enda sättet!
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (w) skrev 2025-11-04 12:25:25 följande:
    Så är det ju, men många vet ju inte att de här reglerna finns utan man är och blir matad med att föräldraledighet kan inte nekas. 

Att jag har koll på reglerna beror just på att vi till slut inte bara accepterade utan ifrågasatte. Men som sagt, det är svårt att ifrågasätta något som man tror är rätt och man tror ju många gånger att chefen har koll på såna här saker. Nu jobbar jag i en mansdominerad bransch och här finns inte problemet på samma sätt.
    Nej jag vet, jag har samma erfarenhet.
    I princip alla chefer tror att föräldraledighet aldrig får nekas vilket ju är långt ifrån sant. Hur många har föräldradagar kvar att täcka sommar efter sommar med 2-3v FL för en fem-sex-sjuåring liksom. Väldigt få! Särskilt i kvinnodominerade branscher där man behöver ta ut full föräldrapenning under huvudledigheten, dvs från födelsen. Då har man sällan dagar kvar sen. 

Stort problem!
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (M) skrev 2025-11-04 16:51:52 följande:
    Hur man tar ut sin föräldrapenning vid föräldraledighet var absolut inget att göra med kvinnodominerade yrke! 

Det har med ens eller familjens ekonomiska situation  att föra. Enbart. 
    Då ser vi olika på saken.
    Min erfarenhet är att kvinnor i de lägre inkomstskikten behöver ta ut mer föräldrapenning för att täcka sin del av kostnaderna under föräldraledigheten. Således finns färre dagar kvar att nyttja när barnet blivit äldre. 

Jag önskar att det var såsom du beskriver det, att man såg mer till helheten och hade gemensam ekonomi under småbarnsåren men så verkar inte vara fallet. 

(Det räcker med att läsa några trådar här om skev ekonomi där mannen lever på som vanligt medan kvinnan förväntas betala hälften av allt gemensamt OCH köpa allt som barnet behöver till en reducerad inkomst. )
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (M) skrev 2025-11-04 17:10:10 följande:
    Vilket fortfarande har att göra med kvinnans eller familjens ekonomisten situation. Inte om man har ett kvinnodominerade yrke eller inte. 
    Var återfinns majoriteten av kvinnorna då tänker du? I vilka sektorer?
    Jag håller fortfarande inte med dig. 
Svar på tråden Julledigt? Nä.