Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Julledigt? Nä.

Core skrev 2025-11-04 23:24:50 följande:
    Låt mig dra en klyscha. Du är din egen lyckas smed

Jag kan börja med att påpeka att jag inte längre har småbarn, men jag hade för ett gäng år sedan och har en av dom som tog föräldraledigt som det passade mig.

Grejen är att du får det att låta som att de småbarnsföräldrar du jobbar med är skyldig dig något, att de ska avstå från att vara hemma med familjen bara för att du stått och ruttnat på samma jobb i flera decennier? Newsflash, dom är inte skyldiga dig ett skit. Du kanske har varit skyldig dig själv ett karriärbyte sedan länge, men tagit minsta motståndets väg istället? Inte deras fel.

Jag var less på mitt jobb, bland annat pga bristande flexibilitet i ledighet och fasta arbetstider jag inte trivdes med. Om du tänker efter, vad tror du att jag gjorde?

Ta ansvar för ditt eget liv, lägg inte dina misslyckanden och din bitterhet i någon annans väska, den bördan får du själv bära.

Man kan ju resonera på samma sätt när det gäller småbarnsföräldrar. Att de är sin egen lyckas smed.
    Om man vill vara ledig varje jul så får man kanske fundera på att byta till ett jobb som inte innebär att man måste jobba storhelger.
    Man kan inte bara kallt förvänta sig att alla ska ställa upp och jobba bara för att man själv vill vara ledig för att man har små barn.
    Mina barn är inte heller små längre. Men när de var små så förstod de om jag var tvungen att jobba t ex en jul.
    De hade ju andra i familjen att fira med också. Och jag var ju inte borta hela dagen.
    Och även om man inte har småbarn så kan man ju vilja fira jul med familjen ändå. Man har kanske äldre släktingar som man kanske inte får så många fler chanser att fira med. Eller släktingar som bor längre bort som man vill fira med.
    Det är inte bara småbarnsföräldrar som vill fira jul.
    Och nej,det är inte småbarnsföräldrarnas fel att cheferna kanske inte har koll på vad som gäller kring FL.
    Men det är trots allt de som utnyttjar att cheferna inte har koll och därför är det de som kollegorna blir irriterade på.
    TS skulle kanske ta upp problemet med facket.
  • molly50
    Kammen320 skrev 2025-11-06 12:16:39 följande:
    Det handlar ju också om att många förskolor har stängt under mellandagarna. Man kan få plats på nån annan flrskola, men då med personal barnen inte känner, och många andra barn dom inte känner. Min son skulle låsa sig totalt, sätta sig i ett hörn och vägra göra något i det läget. Så det är inte bara för att jävlas o vara egoistisk. Hade ordinarie förskola varit öppen hade det gått att jobba
    Om man inte är bortrest så tror jag det är lättare för många att jobba under mellandagarna.
    Är man två föräldrar så kan man dela på det.
    Min man är alltid ledig på röda dagar och även i mellandagarna (oftast) så i de fall jag blev tvungen att jobba så kunde han vara hemma med barnen.
    Och i de fall det inte gick så hade vi våra föräldrar som kunde ställa upp.
    Här brukade dock förskolan ha öppet under mellandagarna,men våra barn brukade inte behöva vara där då.
    Däremot så under röda dagar så vill väl många vara lediga.
    Så därför tycker jag det är fult att bara ta för givet att man inte vill eller behöver fira jul om man inte har små barn.
    Visst får man mer betalt under röda dagar. Men pengar är inte allt här i livet.
  • molly50
    Kammen320 skrev 2025-11-06 16:32:08 följande:
    Varken jag eller sambon jobbar röda dagar, så för oss är just det inget problem. Men i mellandagarna, och då har förskolan stängt. Vi brukar dela upp föräldraledigheten såklart så vi tar en vecka var. Men jobbar på samma företag, dock olika kontor. Mina föräldrar bor 70 mil bort och kan inte ta barnen, hans föräldrar är äldre. Låta barnen, särskilt sonen, gå till en förskola där han inte känner nån är inget alternativ för oss.
    Samma på sommaren har förskolan stängt v 27-30 då alla vill vara lediga. Så då delar vi upp semestern så att vi inte båda är lediga alla de veckorna. 4 veckors sammanhängande semester var länge sen man hade, man pusslar så mycket man kan så att det inte ska drabba kollegorna alltför mycket 
    Och det är väl lite det det handlar om. Att försöka pussla och samarbeta så att kollegorna inte ska drabbas så mycket.
    Problemet är att många småbarnsföräldrar inte tänker så utan utnyttjar sin rätt att ta ut FL istället för semester (eller i samband med semestern) och det faktum att alla chefer inte har koll på vad som gäller kring FL.
    De tar ingen hänsyn till att andra också kan vilja vara lediga på jul och andra helger och under sommaren.
    De tycker att deras kollegor kan vara lediga vid andra tillfällen när ingen annan vill vara ledig.
    Och det är det som jag tror att många stör sig på.
  • molly50
    Core skrev 2025-11-07 14:13:44 följande:

Fast de har en rättighet och utnyttjar den? Jag värderar inte om det är bra eller dåligt, det system vi har idag. Jag konstaterar däremot att föräldrar gör som man får, så som systemet är uppbyggt. 

Sen var det ju ett ovanligt korkat argument av nån annan, som undrar vem som ska vara i vården om alla resonerade så. Det skulle följa den naturkraft som finns där tillgång och efterfrågan styr hur systemet fungerar. Hade sådana som TS inte tyckt att det var värt mödan att vara kvar, och man således stod utan personal, skulle systemet ritas om. Det skulle säkert vara bra om föräldrar inte har så stora rättigheter som man har i dag, men eftersom vi svenskar har nånstans röstat fram det här systemet i demokratiska val, VARFÖR skulle random småbarnsförälder sonika bara valt att jobba för att Birgitta på avdelning 3 vill vara ledig? I en utopi kanske det fungerar så, men inte i verkligheten och kommer aldrig att göra.

För att summera; Ge er på väljarna som helhet, staten, chefen- inte den enskilda småbarnsmamman som utnyttjar sin rätt enligt lag. 

Ibland är det verkligen neandertalarnivå på det här forumet 

Problemet är att de utnyttjar det faktum att många chefer inte har koll på vad som gäller kring FL. Dvs att man endast får ta ut 3 perioder.
    Och man kan inte bara ta för givet att andra vill jobba och inte fira jul.
    Vill man inte jobba röda dagar så kan man,även som småbarnsförälder,fundera på att ta ett annat jobb som inte innebär helgjobb.
  • molly50
    Anonym (1) skrev 2025-11-08 02:06:57 följande:
    Lagen borde ändras till endast en period per år istället för 3. 
    Ja,kanske det.
  • molly50
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-11-10 21:17:42 följande:

Alltså, bara genom att läsa tråden förstår man ju varför många, med all rätt, fokuserar på sig själva och sina familjer. Vem fan vill offra tid med sina barn för att hjälpa massa bittra, gnälliga kollegor? Kollegor som dessutom sitter och håller koll på hur många dagar folk borde ha kvar, hur många perioder de har haft och skyller på småbarnsföräldrarna när de själva blir nekade ledigt, fastän det är cheferna som har det yttersta ansvaret här?  

Jag har inga barn själv, men jag kan absolut inte tycka att det är fel att vilja vara med sina familjer på jul, och absolut ska man utnyttja de rättigheter man har som småbarnsförälder. 

Absolut ingen kommer tacka dig för att du sliter ihjäl dig på ett jobb, jobbar alla långhelger och pratar skit om de som är föräldralediga. Din arbetsgivare bryr sig inte så mycket om dig, så självklart ska du, och alla andra, fokusera på vad som är bäst för dig och din familj.

Jag kan absolut förstå att man vill umgås och fira jul med sina barn.
    Men jag kan också förstå att andra kan vilja umgås med sina familjer på jul. De som av olika anledningar inte har barn.
    De som får ställa upp och jobba alla storhelger för att deras chefer har dålig koll på vad som gäller kring FL.
    Jag tycker att likaväl som att de som inte har barn men inte vill jobba storhelger kanske ska byta jobb borde gälla även småbarnsföräldrar.
    Vill man inte jobba storhelger så finns det jobb som inte kräver detta.
  • molly50
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-11-10 22:28:19 följande:
    Absolut, men det är inte småbarnsföräldrarnas fel att cheferna inte har koll. Småbarnsföräldrar är inte skyldiga sina kollegor ett skit här. Finns det möjlighet för dom att vara lediga är det ju så, och det är ju bara bra att de utnyttjar de rättigheter som finns. De ska inte behöva stå tillbaka för att såna som TS valde att göra det för 30 år sen.

Sen är livet inte rättvist. Har man, av oavsett anledning, inte barn får man kanske inte den där perioden av att kunna ta föräldraledigt under sommar och storhelger. Är man missnöjd är det bara att byta jobb.
    Nej,det är det inte. Men sen finns ju de som utnyttjar det faktum att cheferna inte har koll och slänger in om FL när de inte får ta ut semester.
    Och jag tror att det är det som många irriterar sig på.

Ja,men samma sak borde ju gälla ju småbarnsföräldrar då. Att vill man inte jobba röda dagar så får man söka ett jobb som inte har öppet sådana dagar.
    Men alla har kanske inte den möjligheten beroende på den utbildning man har osv.
  • molly50
    Anonym (S) skrev 2025-11-11 06:02:34 följande:
    Jag fattar hur du tänker men samtidigt inte.
    För det känns väldigt kortsiktigt tänkt.

Vad många  i tråden verkar glömma bort är att vi behöver att människor känner att de kan skaffa barn och samtidigt kunna jobba.
    Vi står inför en superkris.
    Om vi försvårar för barnfamiljer ytterligare så kommer det födas ännu färre barn....

Alla reformer kring förskola, föräldraförsäkringar, barnbidrag etc etc som kommit sen tidigt 1900-tal har haft detta som ett viktigt fokus.
    Läs historia.
    Tänk makarna Myrdals Kris i befolkningsfrågan, tänk 70-talets "Ropen skalla" etc...
    Vi behöver göra mycket för att vända denna negativa trend som vi är inne i.
    De som klagar på att inte få en långledighet runt jul kan mycket väl få se att pensionsåldern höjs till 75....eller att vi står med en slimbantad välfärd för att vi saknar människor i arbetsför ålder..  
    Jag håller med om att man inte ska försvåra för barnfamiljer.
    Men samtidigt så måste väl även småbarnsföräldrar kunna planera och visa lite hänsyn?
  • molly50
    Agda90 skrev 2025-11-11 10:10:56 följande:
    Men istället för att sura påmsin kammare för att chefen inte kan regelverk och lagar så får man agera! Gå till HR eller kontakta facket. Att sitta och gnälla löser ingq problem!
    Och det tror du inte att många av oss har gjort?
  • molly50
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-11-11 15:31:57 följande:
    Eh, alltså självklart gäller det alla? Har inte sagt nåt annat. Oavsett vem man är, är man missnöjd får man försöka ändra situationen. Vill man inte riskera jobba på julen får man se över vilken typ av jobb man har. Har chef och HE ingen koll på reglerna får man klaga.

Men det blir bara otroligt larvigt att år efter år hata och gnälla på småbarnsföräldrar, och samtidigt inte göra ett skit för att förändra sin egen situation. Jag förstår verkligen att föräldrarna inte vill vara schysst, visa hänsyn och offra tid med barnen för att hjälpa Birgitta och Sture som bara sitter och gnäller och är bittra. Fy fan. Ta lite eget ansvar över era liv och inse att det inte är småbarnsföräldrarna som är boven.
    Ja,absolut kan man ta ansvar över sin egen situation. Och det gäller ju oavsett om man har barn eller ej.
    Men man är inte bitter och gnällig för att man tröttnar på småbarnsföräldrar som utnyttjar sina chefers dåliga koll.
    Men jag har,som sagt,förståelse för båda sidor i den här saken.
    De flesta vill väl fira jul med sina familjer,oavsett om man har barn eller ej.
    Men det verkar,för många,som att det är viktigare att just småbarnsföräldrar får göra det än andra. Och det irriterar nog många.
    Speciellt om man inte får varken chefer,HR eller facket med sig,
  • molly50
    Agda90 skrev 2025-11-12 09:30:18 följande:
    Om chef, hr och facket inte agerar då finns det annst man kan göra. Men det krävs att man engagerar sig och glr jobbet. 
    I korta drag om f-ledigheten är beviljad på felakriga grunder och nan inte får gehör his chef, hr eller lokala facket:
    1. Tar kontakt med fscket centralt
    2. Arbetsmiljöberker
    3. DO för det kan räknas som diskriminering.

Har ni gjort det? Dragit frågan till sin spets?

Det finns saker att göra även om f-ledogheten tas ut på rätta grunder.
    Jag gjorde inte det,det ska erkännas. Men vet inte hur mina kollegor gjorde.
    Men det borde jag nog ha gjort.
  • molly50
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-11-14 21:07:43 följande:
    Ja, självklart borde du ha gjort det istället för att ts ut det på småbarnsföräldrarna. Det är ju chefen som gjort fel om hen inte har koll, och det är där irritationen bör vara.

Men ja, jag fattar ju att det är enklare att gnälla på fl om småbarnsföräldrar, så inte konstigt att du gör sånt istället.
    Om du hade läst mina kommentarer så hade du sett att jag har gjort det.
    Men eftersom alla inte har så bra koll på FL så var det FL som trumfade annan ledighet.
    Och jag tycker,ärligt talat,att man kan få gnälla av sig om småbarnsföräldrar som utnyttjar detta,medvetna om att cheferna inte har koll.
  • molly50
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-11-17 19:14:42 följande:
    Nej, alltså, helt ärligt tycker jag inte att det är rimligt att gnälla på ens kollega om det är chefen som brister. Jag tycker faktiskt att ett sånt beteende är ganska patetiskt. Lägg skulden där den hör hemma istället. 

Din kollega är inte skyldig att vika ut och in på sig själv för att du ska få ledigt på jul. Det är enbart chefens ansvar att hålla koll på regler kring ledighet och bestämma vem som får ledigt och när.
    Nu syftar jag på de som medvetet utnyttjar att cheferna har dålig koll. För de finns,tro mig.
    Och jag har ingenstans skrivit att mina kollegor ska vika in och ut på sig själva för att jag ska slippa jobba under jul.
    Men det gäller ju även de som har småbarn. Andra ska inte behöva vända in och ut på sig själva för att småbarnsföräldrar ska slippa jobba under jul.
    Vad är fel med att försöka samarbeta och hjälpas åt så att det blir så bra som möjligt för alla?
    Och kanske framförallt,vad är det som är så patetiskt med att ha den åsikten?
  • molly50
    Agda90 skrev 2025-11-18 09:40:57 följande:
    Borde det inte vara cheferna man ska gnälla över som inte har koll?
    De är ju ansvariga och att ha koll ingår i deras arbete. 
    Ja,men återigen så syftar jag på de som utnyttjar detta,fullt medvetna om att cheferna inte har koll.
    För de finns,tro mig. Och det tycker jag att man har rätt att klaga på.
  • molly50
    Anonym (Har också varit där) skrev 2025-11-18 19:48:04 följande:
    Ja, jag håller med dig. De är fruktansvärt egoistiska. Jag är numera självständig och arbetar helt och hållet hemifrån och tar ledigt när jag vill. Är så glad att jag tog det steget, och inte längre är beroende av andras välvilja eller motsatsen för att få ledigt på storhelgerna.
    Jag förstår dig. Jag önskar att jag hade tänkt annorlunda och valt ett annat jobb innan jag gick in i väggen.
    Men det är svårt när man annars trivs med både jobb och kollegor också.
Svar på tråden Julledigt? Nä.