Inlägg från: Anonym (Ellen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ellen)

Julledigt? Nä.

Anonym (H) skrev 2025-11-05 09:58:45 följande:

Man jobbar varannan jul, om det är möjligt. Det behöver ju finnas någon som tar barnen när förskolan är stäng. Om förskolan är öppen eller om det finns andra som kan ta barnen så turas man om att jobba. Jag vet flera ensamstående som tänker likadant.
    Själv hade jag en förälder som arbetade inom vården och jobbade 2/3 jular ungefär. De funkade utmärkt för vi hade en förälder till. Dessutom jobbar man ju inte HELA julafton utan bara 8 timmar. 

Vissa gör det. Min man är inom räddningstjänsten och arbetar dygn på julafton i år. Men det är en bransch där man inte håller på så, det skulle aldrig funka. Vi har fp kvar att ta ut på yngsta barnet men det är kutym att inte smacka på med FL över helgerna.

Jag har skilda föräldrar så julen är mer än bara julafton för oss och har alltid varit. Det har vi försökt anamma i familjen också. Det är inte mer "värt" för farföräldrarna som vi träffar på själva julafton jämfört med min mamma som vi kanske inte kan träffa förrän den 27e. Nu blir det ett lugnare firande på julafton utan pappa i år.  Inga konstigheter för oss. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Har också varit där) skrev 2025-11-06 12:05:45 följande:
    Detta fattar alla, men sedan är det en annan fråga om det är RÄTT att föräldraledigheten ska användas så? Tanken med mammaledigheten (som senare döptes om till föräldraledigheten) var ju att mammor inte skulle behöva lämna bort sina småbebisar till någon annan, och gå tillbaka till jobbet direkt när sjukskrivningen efter förlossningen upphört. Detta att man ska kunna "spara dagar" är ingen självklarhet och skapar mest problem på arbetsplatserna.

Men nu har i alla fall barnets maxålder stramats åt rejält, nu är det fyra år (rätta mig om jag har fel?). Förr var det längre åtta år, och det gjorde att mammor som kunde "spara dagar" för att maken var högavlönad, kunde make a nuisance of themselves på arbetsplatsen varje år i över tio år (om de hade flera barn), och ALLTID säkra upp hela industrisemestern och hela jullovet för sig själva. 
    Det stämmer sådär.
    Vid fyra års ålder får du ha 96 dagar kvar totalt mellan föräldrarna. Och kan vara en mix av lägstanivå och SGI-dagar.
    Så 96 dagar finns kvar att fördela tills barnet fyller 12 eller avslutar åk 5 i grundskolan. Inte så många per år om man är två alltså.
    Och definitivt inte för att täcka lov, somrar, julledighet och planeringsdagar om man följer lagen som dels säger att du ska ta ut fp för att kunna ta ut ledighet hel dag. Och dels att du bara får ta tre perioder per år.
    Har du tagit några dagar runt trettonhelgen, påsklov och en dags ledigt för skolavslutning så har du inte fler tillfällen sen. 

För att gå ner i tid, dvs arbetstidsförkortning utan att ta ut föräldrapenning, är det fortfarande åtta år som gäller. 

Översikt över de olika formerna av föräldraledighet för arbetstagare

3 §   Det finns följande former av föräldraledighet:
       1. Hel ledighet för en arbetstagare i samband med barnets födelse och för amning (mammaledighet, 4 § ).
       2. Hel ledighet för en förälder tills barnet har blivit 18 månader eller för tid därefter under förutsättning att föräldern då får hel föräldrapenning samt hel ledighet för en arbetstagare som utan att vara förälder får hel föräldrapenning (hel ledighet med eller utan föräldrapenning, 5 § ).
       3. Ledighet för en förälder eller annan arbetstagare i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern eller arbetstagaren får tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 § ).
       4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 § ).
       5. Ledighet för en arbetstagares tillfälliga vård av barn (ledighet med tillfällig föräldrapenning m.m., 8 § ).
       6. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel om det för barnet lämnas omvårdnadsbidrag (ledighet med omvårdnadsbidrag, 9 § ).
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (w) skrev 2025-11-06 12:53:33 följande:
    Ett litet tillägg.

Jag tycker det är väldigt märkligt det här med att klumpa ihop barn på tillfälliga förskolor över sommar- och julstängt. Särskilt när det är så viktigt med inskolningen om du ska på ny förskola på grund av andra omständigheter. Det rimliga vore väl att förskolor, precis som övrig samhällsnytta hade personal på plats om än i mindre skala alla dagar som inte är röda dagar. Vid jul och över industrisemestern tror jag att man kan förvänta sig färre barn så att en mindre personalstyrka skulle klara av det.
    Det tycker inte jag är särskilt märkligt. Att ha en förskola öppen med en matbespisning/personal, en lokal som ska städas osv.
    Jämfört med att ha öppet fler ställen med färre barn. Högre overhead om du gör så. 

Sant det du skriver om inskolning mm men det är sällan som barnen inte har en enda kamrat med sig från en annan förskola eller där all personal är okänd för dem.  Där de vare sig känner ett barn eller en personal. Och alla barn är inte jättesmå och lika känsliga för den sortens förändringar som en ettåring kan vara (om du skolar in vid ett år).
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (w) skrev 2025-11-06 13:23:17 följande:
    Jag förstår hur du tänker, men håller inte riktigt med. Ofta vill inte föräldrar ha sina barn på tillfälliga förskolor, så de få gånger mitt barn behövt vara där har hon varken känt till lokal, personal eller något av de andra barnen. Här i vår kommun får i alla fall förskolorna maten utkörd från ett centralkök och serveras av pedagogerna så det krävs ingen extra personal för det. Det är städet i så fall som blir extra, till förmån för barnens trygghet.
    Man behöver inte hålla med
    Mina barn har inte heller "gillat" att gå dessa dagar på förskolan men under alla våra 11-12 år inom förskola så har det hänt en handfull gånger och då har det varit befogat. Det har funkat. För att det har måst bli så.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Grinchen) skrev 2025-11-07 11:24:16 följande:

Givetvis är det väldigt tråkigt att vara drabbad av att andra tänker på sig själva, men man kan knappast klandra föräldrarna för att de prioriterar sitt familjeliv. Det är så det ska vara, tycker jag! Jättebra att man kan ta tillvara på de lagar som finns för att främja en god balans mellan arbete och familj. 

Däremot tycker jag att det är din arbetsgivares förbannade ansvar att förebygga denna typ av orättvisa. Det är inte rimligt att man som barnfri aldrig ska få vara ledig när man vill. Då får man säkra upp genom att antingen anpass verksamheten eller ta in vikarier. 

Du riktar agget fel. Det är arbetsgivaren som ska ha skit. 

Utifrån att arbetsgivare ofta har dålig koll på regler så håller jag helt med.
    Om bemanningen är tight och föräldraledighet ofta ges förtur (felaktigt) så borde det bara ta ett kalenderår att få ordning på.
    Dvs att alla med småbarn förstår att det är tre perioder som gäller så välj noga hur du söker och vilka perioder just du prioriterar. 
    Samt att om dina barn är äldre än 18 mån så måste du enligt lag ta ut föräldrapenning med motsvarande omfattning. Inga dagar kvar > ingen ledighet.
    Håller sig alla till detta så borde det finnas möjlighet för fler att få ledighet/semester beviljat. 
  • Anonym (Ellen)
    Core skrev 2025-11-07 14:13:44 följande:

Fast de har en rättighet och utnyttjar den? Jag värderar inte om det är bra eller dåligt, det system vi har idag. Jag konstaterar däremot att föräldrar gör som man får, så som systemet är uppbyggt. 

Sen var det ju ett ovanligt korkat argument av nån annan, som undrar vem som ska vara i vården om alla resonerade så. Det skulle följa den naturkraft som finns där tillgång och efterfrågan styr hur systemet fungerar. Hade sådana som TS inte tyckt att det var värt mödan att vara kvar, och man således stod utan personal, skulle systemet ritas om. Det skulle säkert vara bra om föräldrar inte har så stora rättigheter som man har i dag, men eftersom vi svenskar har nånstans röstat fram det här systemet i demokratiska val, VARFÖR skulle random småbarnsförälder sonika bara valt att jobba för att Birgitta på avdelning 3 vill vara ledig? I en utopi kanske det fungerar så, men inte i verkligheten och kommer aldrig att göra.

För att summera; Ge er på väljarna som helhet, staten, chefen- inte den enskilda småbarnsmamman som utnyttjar sin rätt enligt lag. 

Ibland är det verkligen neandertalarnivå på det här forumet 

Du missar den springande punkten, vilket är att småbarnsföräldrar får sin upplevda rätt igenom på grund av att bristande kompetens i chefsledet.
    Ja det finns regler och ja, man kan i vissa fall inte få nej på en ansökan om ledighet. Men alltför ofta (har den erfarenheten själv som HR/chefsstöd och fler verkar ha upplevt samma sak här) så borde rimligen rätt så få föräldrar ha dagar och/eller perioder att nyttja när vi når jul. Faktiskt.

Särskilt om man vet som kollega att Stina hade sportlovsveckan, en vecka efter midsommar och sen en planeringsdag i augusti. Då torde det rimligen inte finnas fler perioder att söka. Hon har haft sina tre.

Eller att Petra som klagar över ekonomin och som flera gånger sagt att hon var tvungen att börja jobba så snart dagarna var slut och att då fick "ungen börja på dagis". Hon har nog inga dagar kvar att ta ut. Och därmed faller hennes rätt att vara ledig enligt lag. Hon har inte rätt att få en ansökan om föräldraledighet beviljad vecka 52 utan att ta ut föräldrapenning för sin sjuåring även om hon upplever att hennes ekonomi klarar en veckas löneavdrag. 

Men när chefer inte kan såna här regler utan tror att det är som att vifta med ett rött skynke när det gäller föräldraledighet så trampar vi vatten. OCH man skapar osämja i personalgrupperna helt i onödan. Dessa ledigheter skulle returnerats med vändande post och deras önskan om semester skulle sedan haft samma prio som för övriga kollegors.

Det man kan dra till med då är en "ful-vabb", dvs att man vabbar istället för att jobba. Den är svårare att komma åt för om FK betalar ut tillfällig föräldrapenning så har medarbetaren rätt att vara frånvarande.
  • Anonym (Ellen)
    Core skrev 2025-11-08 08:52:25 följande:
    I de fallen det är så är ju isåfall den springande punkten cheferna? Att beklaga sig över föräldrar som grupp är ju ändå inte legitimerat på något vis?

Precis som en förälder får uppdatera sig om sina rättigheter måste alla andra ta eget ansvar och skydda sina egna intressen. Det är inte småbarnsföräldrarnas sak att göra bara för att ett fåtal utnyttjar systemet?

Den här tråden är en sån där whataboutism tråd, där ni ändrar narrativet löpande när ni får slut på argument. Läs om trådstarten och kärnfrågan och se att det handlar isolerat om föräldrar som utnyttjar sin lagliga rätt. Nu har det kommit att handla om bidragsfuskare, just för att alla argument föll platt.

Till syvende och sist är det chefens ansvar att du som anställd kan vara ledig i den mån du bör ha rätt till, inte Lisa, Lotta, Fia, Pia, Mias (copy paste från trådstarten)
    Absolut, det är chefer (och HR i vissa verksamheter tydligen) som inte kan regler och som därmed inte ser till efterlevnaden av dessa.
    Inte fackförbunden heller tolkar jag det som för om man är en medarbetare som år efter år ser sig själv överkörd (kanske felaktigt) av föräldrar som missbrukar systemet så antar jag att man tagit upp frågan med facket? Eller flaggat för att man har ett arbetsmiljöproblem?
    Om inte så har man till viss del sig själv att skylla.
    Men i den bästa av verksamheter så vore detta en icke-fråga eftersom chefer hade haft koll, hade begärt in underlag och hade hanterat ledighetsansökningar på ett korrekt sätt. 

Huruvida de som räknas upp i trådstarten verkligen nyttjar sin lagliga rätt vet ingen här, eftersom ingen vet om Lisa, Lotta mfl 1) har barn äldre än 18 mån och därmed också 1b) dagar kvar att ta ut? Och eller 2) om de haft tre perioder ledighet för 2025 redan eller ej?

Lagstöd finns under vissa förutsättningar, men dessa är för oss okända. 
  • Anonym (Ellen)

De senaste inläggen saknar lite perspektiv. Tycker jag, man behöver inte hålla med men det här är ju ett forum så

Människor kan skaffa barn och fortsätta arbeta. Men man behöver iakkta de regler som finns. Eller i vilka andra situationer är det "okej" att veta att något är fel och ändå  ta chansning för att man tror att chefen inte har koll??
    Föräldrar kan också planera och bör visa viss hänsyn. Men det är också vad jag tycker personligen.

Sen finns det ju en sak till som ingen tagit upp men som vi sett i år för första gången i vår verksamhet och det är att man kan ta ut föräldraledigt för andras barn. Så vi har en farmor som fått dagar överförda till sig och därmed har laglig rätt att vara föräldraledig över jul.

• Anonym (Ellen)
    Agda90 skrev 2025-11-11 10:10:56 följande:
    Men istället för att sura påmsin kammare för att chefen inte kan regelverk och lagar så får man agera! Gå till HR eller kontakta facket. Att sitta och gnälla löser ingq problem!
    Exakt och det fortsätter år efter år om ingen påtalar problemet.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Utarbetad) skrev 2025-11-11 15:27:23 följande:
    Wow, det visste jag inte.
    Det var bra information, ska prata med min son och hans fru om detta!

Skulle inte kommentera mera men detta var värt en avslutande, extra, kommentar.

Tack!
    Ingen orsak. Det är nytt sedan i somras men gäller även för äldre barn. Man kan läsa mer här, hos Försäkringskassan:

Fler dubbeldagar och nya regler för vem som kan få föräldrapenning - Försäkringskassan

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Farmorn) skrev 2025-11-11 19:31:59 följande:

Förstår ts till 100%.
    Själv utnyttjade jag möjligheten att ta föräldraledigt med dagar som min son överförde till mig.
    Vilken överraskning för chefen!

Så nu ser jag fram mot en låååång ledighet från helgen innan jul till andra veckan i januari.

Min son har vabbat så mycket i år och har jättemycket han ligger efter med på jobbet så han tackade mig för att jag flyttar hem till honom ett par veckor.

Barnen är halvstora och relativt självgående, det räcker med att jag finns på plats.

Ska bli oerhört skönt.

Ts, har du också möjlighet att ta FL för dina barnbarn så gör det. Det kan din chef inte neka dig om allt görs rätt!

Skönt att ni kan passa på att göra så!
    Dock löser det inte TS situation för denna jul, då man behöver iaktta samma regler som gäller för övriga. Dvs att söka minst 2 mån innan (kollektivavtal kan säga 3 mån). Och sen allt som annars också gäller, att man behöver han en SGI, avstår arbete osv.
    Jag kände till reglerna och vi har informerat om dem men nu nyligen är första gången som vi har sett ansökningarna droppa in. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (w) skrev 2025-11-12 10:32:53 följande:
    Jag tänker att det inte skulle bli så stor skillnad eftersom de som inte vill jobba obekväma tider/helgdagar tar ledigt eller byter pass så de jobbar "vanliga" tider ändå och barnlösa eller de som fattat att har man ett sånt jobb så får man ställa upp och delar solidariskt på jobbiga pass också.

Det handlar ju inte om alla som har barn som vägrar jobba en enda obekväm dag, men de som absolut inte vill jobba en röd dag, vill vara ledig alla klämdagar, ha 10 veckors semester och helst inte schemaläggs helger kanske kan välja jobb där det passar bättre och inte drabbar andra i lika stor utsträckning.
    Håller kanske med om vissa delar men inte alla.
    Som gift med en man som arbetar skift så har vi också sett väldigt många fördelar av det. Han har lediga dagar mitt i veckan. Han jobbar nätter = frigör ledig tid dagtid (behöver inte omsorg/fritids de dagarna). Han kan byta med folk.
    Om han är schemalagd tisdag + torsdag och vi har ett läkarbesök med något av barnen på tisdagen så kan han i 99% av fallen byta med en kollega och köra måndag + onsdag istället. Så funkar det inte för mig som alltid jobbar må-fre, mina kollegor har ju samma schema
    Och att han jobbar helger - det är så det är bara.

Det känns som att det är främst kring sommaren och så jul-och nyårshelgerna där det skär sig i vissa verksamheter. Mycket (har vi konstaterat känns det som?) pga dålig arbetsrättslig kompetens i chefsledet.
  • Anonym (Ellen)
    Agda90 skrev 2025-11-18 09:40:57 följande:
    Borde det inte vara cheferna man ska gnälla över som inte har koll?
    De är ju ansvariga och att ha koll ingår i deras arbete. 
    Jag är av den åsikten att man inte ska gnälla alls. 
    Påtala problemet och jobba för en lösning så har du min respekt.
    Gnäll hamnar i papperskorgen, det påverkar precis alla och förpestar arbetsmiljön när folk gnäller.

Men bortsett från det så är det nästan lika illa att folk medvetet gör sånt som man vet är fel. Som att chefer har dålig koll. Nästan. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (w) skrev 2025-11-18 11:55:20 följande:
    Även om du känner så, och har all rätt till det, så kanske du kan bolla med tanken att det är en uppskattad högtid av väldigt många?

Och även om man inte gillar att fira jul kan ju punkterna 1,2 och 6, i listan jag skrev, vara aktuella skäl för att vilja vara ledig.
    Jag tänker samma sak. Fler i ens närmaste familj lär ju vara lediga så det vore inte omöjligt att vilja dela ledigheten med dem (helt eller delvis).
Svar på tråden Julledigt? Nä.