• Anonym (Help)

Tips om att sluta amma snälla!!

Hej! 

min son är 14 månader och börjar på förskola om en månad, han ammar fortfarande, inte alls mycket men han kan inte sova förens han fått amma. Oavsett hur mycket han ätit precis innan, och jag känner att nu måste vi sluta med det, iallafall när han ska sova sin sovstund på dagen. 

har ni några tips? Alltså vad som helst!! Skriv allt ni gjort, behöver verkligen alla tips jag kan få. Han hatar napp och tar inte flaska. Han har inte heller någon snuttefilt eller gosedjur som han tycker om extra mycket, trots att jag försökt med sånt. 

Det bästa kanske är att bara låta han skrika och vara sur tills han somnar? För han blir verkligen super ledsen, nästan så att jag tror att han aldrig kommer somna om han inte får snutta innan.. 

• Svar på tråden Tips om att sluta amma snälla!!
  • Anonym (han)
    Anonym (Help) skrev 2025-11-04 08:22:14 följande:
    Tips om att sluta amma snälla!!

Hej! 

min son är 14 månader och börjar på förskola om en månad, han ammar fortfarande, inte alls mycket men han kan inte sova förens han fått amma. Oavsett hur mycket han ätit precis innan, och jag känner att nu måste vi sluta med det, iallafall när han ska sova sin sovstund på dagen. 

har ni några tips? Alltså vad som helst!! Skriv allt ni gjort, behöver verkligen alla tips jag kan få. Han hatar napp och tar inte flaska. Han har inte heller någon snuttefilt eller gosedjur som han tycker om extra mycket, trots att jag försökt med sånt. 

Det bästa kanske är att bara låta han skrika och vara sur tills han somnar? För han blir verkligen super ledsen, nästan så att jag tror att han aldrig kommer somna om han inte får snutta innan.. 

Ibland är det ju så att man inte kan undgå att barnet måste bli ledset. Och man gör ju det med andra viktiga saker, som bilbälte, inte få springa ut i vägen etc, barnet vill, blir ledsen när det hindras.

Min son ville absolut inte sluta amma, men när jag väl bestämde mig så var han ledsen max ett dygn (alltså inte hela tiden ett dygn, men när han blev nekad amning) och sen var det som han hade glömt att han någonsin hade ammat. Jag förklarade också att nu var det slut på tutte, inget kvar osv. Pappan fick ta natten och trösta. 

Det jobbiga är ju för en själv, att man är så van att trösta med amningen, och nu måste hitta andra sätt att söva och trösta. Och barnet måste hitta andra sätt att somna och tröstas. Det är en process, det gör lite ont och är jobbigt, men alla måste ju nån gång sluta amma. 
  • Anonym (Lilli)

På dagis är det andra personer som ska söva honom. Låt de fixa det, han kommer att se att inga andra barn ammas innan sovstunden. Barn är anpassningsbara. 

• Jemp

Bäst om pappan kan ta de sövningarna första dagarna. 

Sen tror jag inte du måste vara stressad över amnings just för förskolan. Där skaffar han snabbt nya rutiner vid sovstunden. Hemma kan det öka en period i början vid omställningen men sen jämna ut sig.

• Anonym (Help)

Tusen tack för era svar! 

Jo alltså, känner egentligen ingen stress för nätterna än! 
    på dagarna är min kille i skolan så han kan inte ta sovstunden tyvärr. 

jag tänker mest på inskolningen, vill inte gärna sitta och amma honom när alla säkert klarar sig utan det.. :p

• Anonym (Help)
    Anonym (han) skrev 2025-11-04 08:29:16 följande:
    Ibland är det ju så att man inte kan undgå att barnet måste bli ledset. Och man gör ju det med andra viktiga saker, som bilbälte, inte få springa ut i vägen etc, barnet vill, blir ledsen när det hindras.

Min son ville absolut inte sluta amma, men när jag väl bestämde mig så var han ledsen max ett dygn (alltså inte hela tiden ett dygn, men när han blev nekad amning) och sen var det som han hade glömt att han någonsin hade ammat. Jag förklarade också att nu var det slut på tutte, inget kvar osv. Pappan fick ta natten och trösta. 

Det jobbiga är ju för en själv, att man är så van att trösta med amningen, och nu måste hitta andra sätt att söva och trösta. Och barnet måste hitta andra sätt att somna och tröstas. Det är en process, det gör lite ont och är jobbigt, men alla måste ju nån gång sluta amma. 
    Hur gammal var han då?
  • Anonym (han)
    Anonym (Help) skrev 2025-11-04 08:47:24 följande:
    Hur gammal var han då?
    Ungefär som din son, 13-14 månader.
  • Anonym (Help)
    Anonym (han) skrev 2025-11-04 09:17:13 följande:
    Ungefär som din son, 13-14 månader.
    Tack för ditt svar, ska helt enkelt bara bestämma mig och mental förbereda mig, och sonen 
  • Anonym (P)

Jag trappade ner tills det bara var en gång om dagen kvar - precis innan han skulle somna.

Sedan tänkte jag en dag att nu ska jag försöka och natta honom i famnen och det gick bra! Det var som att han glömde tuttarna direkt och började hålla på med mina öron istället. :)

Det kommer gå jättebra för dig och din lilla också! 

• Anonym (Help)
    Anonym (P) skrev 2025-11-04 10:12:58 följande:

Jag trappade ner tills det bara var en gång om dagen kvar - precis innan han skulle somna.

Sedan tänkte jag en dag att nu ska jag försöka och natta honom i famnen och det gick bra! Det var som att han glömde tuttarna direkt och började hålla på med mina öron istället. :)

Det kommer gå jättebra för dig och din lilla också! 

Lite det spåret jag är inne på också! Det har gått bra att trappa ner, han älskar mat och äter ju bra liksom. 

men sen när han börjar bli trött är det direkt bröstet han vill ha, men det är väl en vanesak också. 
    ska försöka få ner det ytterligare och sedan testa natta utan bröst, tack så mycket! 

• Anonym (Lisa)

När jag var i den åldern tog min mamma med storebror på sportlovsvecka i fjällen och lämna pappa, mig och flaskan hemma. När dom kom tillbaka hade jag tydligen inget minne av vad brösten brukade användas till. Hade varit glad och pigg, blev också glad när de kom tillbaka så klart. 

Mitt barn var äldre än så, och han förstod när jag förklarade att nu var han en stor pojke och stora pojkar ammas inte, de dricker en flaska ljummen mjölk på kvällen. Han fick också en storpojkspresent (någon leksak som han sett större barn ha). 

På förskolan ser han ju inte mammas bröst vid sovtid, eller ser någon som ammar, så det går nog bra.

• Jårdi

Min son ammade också vid förskolestart. jag Förklarade läget för personalen. De hittade sitt eget sätt att söva honom på. Han förstod ju att han inte kunde amma med dem. Vi fortsatte som vanligt med amningen hemma, det var inga problem att ställa om. 

• Anonym (biologen)

Vilka nappar har ni testat? För det finns ju hundra olika.

Nuk silikon tyckte vårt barn var bäst. Introducera den med något sött gott på och se om den fortfarande är blä.

Latexnapp tycker jag själv luktar illa och det är dessutom allergiframkallande för vissa
    --
    Misstag 1 A med flaska: Skruva åt locket för hårt/för litet hål i nappen från affären= barnet får knappt ut nåt och blir bara förbannat och skriker. 

Lösning: Gör hålet i nappdelen större och skruva inte åt för kung och fosterland, bara så att gängorna tätar. Servera bröstmjölk i starten men späd gradvis ut den till att bli välling istället över några veckors tid, så att de vänjs in vid smaken. 
    --
    Ge barnet något nytt som det tycker är intressant när det är sömnigt och distrahera det från bröstet. En färgglad "nyckelknippa" från Nûby med frysgele (mot tandsprickning) tyckte vårt barn var väldigt intressant att känna och gnaga på, just att den var kall också.

Svar på tråden Tips om att sluta amma snälla!!