Hur dela rättvist?
Anonym (Det naturliga) skrev 2025-11-05 12:47:30 följande:
Fast man tänker ju inte så i ett äktenskap. Jag tycker att det har blivit så tråkigt och konstigt i Sverige, så här är det ingen annanstans. Om jag tänker på min tyska väninna t.ex., hon har mestadels varit hemmafru sedan hon gifte sig, fast hon tar lite översättningsjobb på frilansbasis när hon känner för det - mest för att inte glömma sina främmande språk som hon lärt sig. Hon har en dotter som numera är vuxen och precis har flyttat till en studentstad, så nu har min väninna mer tid att ta uppdrag, men i alla åren hittills har hon skött barn och hem i första hand. I min väninnas villaområde är de flesta kvinnor hemmafruar, men det finns även några karriärkvinnor. Hemmafruarna hittade på roliga saker tillsammans när barnen var barn, t.ex. pysselpartyn och dockteater hemma hos varandra, utflykter till simhallar och pulkabackar...
Och när dottern var tonåring åkte dom två på massa roligt på skolloven, bland annat var de mycket i Frankrike och gick på kurser i franska, parfymtillverkning, finare matlagning, kroki... Dottern talar fullständigt flytande franska efter all tid i Frankrike!
Som jag ser det har min väninnas liv varit perfekt... Vad skulle ha blivit bättre av att hon slängt in sin dotter på en Kindergarten tidigt, bara för att jobba mer - när hon ändå inte skulle kunna tjäna ens en tiondel på sin översättning av det mannen tjänar som civilingenjör och teknisk direktör? Bara "för sakens skull" att hon måste bidra ekonomiskt? Ska kanske lägga till att de har städhjälp också, det är inte något som hon har behövt be sin man om, utan det är självklart för att han vill henne väl, och han vill inte att hon ska slita ut sig.
Skulle aldrig kunna tänka mig att vara hemma fru pch bli försörjd av min partner.