Skärmtid
Jag tycker det är lite konstigt egentligen att det är så mycket samtal just nu på sociala medier, tv, nyheterna och politiker som tycker att skärmtiden är så extremt problematisk.
Jag skulle säga att det handlar om vad man gör.
Det jag gör på telefonen är att jag kollar på mycket recept, som jag sedan lagar.
Barnen vill leka ett visst tema hemma, jag kollar upp hur man kan göra något, jag fixar med kartonger och material och jag tar del av inspiration från hur andra gjort.
Jag arrangerar lekträffar med andra småbarnsföräldrar då vi går tillsammans ut i skogen och grillar och leker lekar tillsammans på helgen.
Jag tar del av nya boktips och åker och handlar.
Jag får problem med avloppet och kollar på ett YouTube klipp hur jag kan rensa och hur jag ska göra.
Jag tar del av roliga föreläsningar från olika forskare runt om i världen.
Jag lyssnar på intressanta poddar där man pratar med forskare.
Jag kan egentligen inte se något större fel i detta. Jag har 5 timmar skärmtid om dagen och när man går in och kollar skärmtiden vad den består av så är den till stor del telefonsamtal. Och då är det att jag går ut och går och pratar i telefonen, vips så blir det skärmtid enligt mobilen. Tycker jag det är ett problem?? Nej jag kommer inte ligga sömnlös över detta.
Jag har även skärmtid av att jag använder mobilen som ficklampa på kvällen när jag nattar barnen?. Vi har ficklampan på när jag läser godnattsaga. 45 minuter per dag blir det.
Jag skulle vilja få en mer nyanserad diskussion om detta. Att bara sitta och meningslöst skrolla förstår jag är ett problem. Men annars då?