• Anonym (TS)

Skärmtid

Jag tycker det är lite konstigt egentligen att det är så mycket samtal just nu på sociala medier, tv, nyheterna och politiker som tycker att skärmtiden är så extremt problematisk. 

Jag skulle säga att det handlar om vad man gör.

Det jag gör på telefonen är att jag kollar på mycket recept, som jag sedan lagar. 

Barnen vill leka ett visst tema hemma, jag kollar upp hur man kan göra något, jag fixar med kartonger och material och jag tar del av inspiration från hur andra gjort. 

Jag arrangerar lekträffar med andra småbarnsföräldrar då vi går tillsammans ut i skogen och grillar och leker lekar tillsammans på helgen. 

Jag tar del av nya boktips och åker och handlar.

Jag får problem med avloppet och kollar på ett YouTube klipp hur jag kan rensa och hur jag ska göra. 

Jag tar del av roliga föreläsningar från olika forskare runt om i världen. 

Jag lyssnar på intressanta poddar där man pratar med forskare. 

Jag kan egentligen inte se något större fel i detta. Jag har 5 timmar skärmtid om dagen och när man går in och kollar skärmtiden vad den består av så är den till stor del telefonsamtal. Och då är det att jag går ut och går och pratar i telefonen, vips så blir det skärmtid enligt mobilen. Tycker jag det är ett problem?? Nej jag kommer inte ligga sömnlös över detta. 

Jag har även skärmtid av att jag använder mobilen som ficklampa på kvällen när jag nattar barnen?. Vi har ficklampan på när jag läser godnattsaga. 45 minuter per dag blir det. 

Jag skulle vilja få en mer nyanserad diskussion om detta. Att bara sitta och meningslöst skrolla förstår jag är ett problem. Men annars då? 

• Svar på tråden Skärmtid
  • Anonym (Trött)
    Anonym (TS) skrev 2025-11-05 13:00:01 följande:
    Blir ju väldigt svårt om man t ex ska parkera bilen och inte får dra igång någon app för parkering, att inte kunna köpa tågbiljett på mobilen, vi åker ofta tåg, att inte svara mormor på sms:et om vilken tid hon kan komma på kvällen. Men barnen är delaktiga i dessa samtal. Jag berättar vad jag gör, vi kan även ringa mormor på FaceTime när barnen ber om detta. Jag håller inte på med spel på mobilen. så du kan ju sitta där och ha åsikter och säga att föräldrar 90% av tiden stirrar i sin telefon. Du ser ögonblicksbilder av en annan människas liv. När vi är på restaurang brukar jag titta på menyn i mobilen t ex om hovmästaren är långsam, varför? Jo om vi går in på restaurangen och det tar på vissa ställen 20 minuter innan vi ens får in menyn, då blir det lite jobbigt. Då kollar jag på telefonen och när vi blir erbjudna menyn kan jag säga vad vi ska ha istället. 
    Sitta där och ha åsikter?
    Du läser helt galet eller så har du missat mitt första inlägg. Det finns absolut tillfällen då det är befogat men de är få. Och de går att förklara för barn.
    Som att köpa en p-biljett eller logga in på sin bank.
    Men inget barn kommer någonsin att hitta mig scollandes slött på Instagram...
    Det är sant att jag ser vissa människor i vissa ögonblick. Väldigt många stöter jag dock på regelbundet och vissa känner jag till och med så jag gör inga förhastade slutsatser. Det är ett samhällsproblem.
    Vi lär sitta här som människor om 10-15 år och undra vad i helvete vi alla höll på med, som levde i mobilerna och inte i den verkliga världen... (vissa av oss. Kanske inte du och jag men andra). 
  • Anonym (Trött)
    KimLinnefeldt skrev 2025-11-05 13:08:48 följande:
    Ja, bra synpunkter. Dumskrolla videoklipp timmavis lämnar inget positivt kvar i hjärnan. Och irriterande när vuxna sonen har mobilen vid matbordet och kollar mejl och sms så fort han tycker att samtalet runt bordet inte är så intressant (istället för att bidra...).

Men hundra nyttiga användningar. Jag försöker använda mobilen klokt, så den inte tar för stor plats.
    Tillåter du din vuxna son att göra det? Varför i så fall, undrar jag nyfiket.
    Varför säger du inte ifrån?
    Min äldsta son är snart 20 och vi har mobilfritt när vi äter, det är en icke-fråga.
    (Med reservation för att man har barn med npf  - har erfarenhet av det i släkten och där vet jag att det är befogat. )
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Trött) skrev 2025-11-05 13:15:13 följande:
    Tillåter du din vuxna son att göra det? Varför i så fall, undrar jag nyfiket.
    Varför säger du inte ifrån?
    Min äldsta son är snart 20 och vi har mobilfritt när vi äter, det är en icke-fråga.
    (Med reservation för att man har barn med npf  - har erfarenhet av det i släkten och där vet jag att det är befogat. )
    Är fruns son, lite känsligt att uppfostra hennes pojke (som är 36).

Men visst borde jag säga ifrån. 
  • Anonym (Trött)
    KimLinnefeldt skrev 2025-11-05 13:22:03 följande:
    Är fruns son, lite känsligt att uppfostra hennes pojke (som är 36).

Men visst borde jag säga ifrån. 
    Ok, jag förstår.
    Jag tänker att det är för allas trevnad. Att när man delar en måltid så umgås man. Men tack för förklaringen!
  • Anonym (s)
    Anonym (TS) skrev 2025-11-05 10:51:30 följande:

Om jag lyssnar 45 minuter på en podd påväg till jobbet. 45 minuters podd påvägen hem. 45 minuter samtal på min lunchrast när jag är ute och går och sedan 45 minuters ficklampstid och sedan 45 minuters telefonsamtal på kvällen, då är det massa skärmtid i din värld? 

Läser du aldrig nyheter eller något? bevisligen är du på familjeliv. 

Jag förstår inte varför du hakat upp sig mycket på hur just din telefon tolkar begreppet. De flesta anser inte poddar, samtal eller ficklampa vara skärmtid för du sitter inte framför skärmen utan din användning av telefonen är passiv. Det är som att jämföra äpplen och päron, du diskuterar något helt annat än resten av världen ;)
  • Anonym (TS)
    Anonym (s) skrev 2025-11-05 13:43:22 följande:
    Jag förstår inte varför du hakat upp sig mycket på hur just din telefon tolkar begreppet. De flesta anser inte poddar, samtal eller ficklampa vara skärmtid för du sitter inte framför skärmen utan din användning av telefonen är passiv. Det är som att jämföra äpplen och päron, du diskuterar något helt annat än resten av världen ;)
    Fast på nyheterna har man gått fram till folk på stan och bett dom att kolla i sin telefon hur mycket skärmtid dom har. Varje måndag får jag en notis på telefonen om hur många timmars skärmtid jag haft veckan innan. Så det är det som folk uppger. Man pratar inte om klokt användande av telefoner och typ vad kan jag räkna bort som slötittande. Det här samtalet vi har nu, en diskussion är det skärmtid eller kan man se det som en diskussion och motsvara socialt umgänge? Det finns inte en tydlig bestämd definition 
  • Mrs Moneybags

Jag tycker (som de flesta andra) att det är rätt stor skillnad på att betala räkningarna eller lyssna på en podd jämfört med att doomscrolla i timmar på tiktok eller instagram. 

Problemet är att många inte kan hejda sig från att scrolla i det eviga flödet när de väl har börjat. 

5 timmar om dagen är lite i överkant tycker jag. Ägnade du 5 timmar om dagen förr i tiden åt att lyssna på radio och leta i uppslagsböcker/receptböcker mm? Om du nu var vuxen före smartphones. 

Själv gjorde jag ju inte det. Jag läste en bok kanske 45 minuter, pratade i telefon ungefär lika länge (ibland längre) och tittade på tv någon timme kanske. Övrig tid lagade jag mat, handlade, träffade en kompis mm. Det var onekligen mer socialt förr (för mig åtminstone). 

Det ska bli intressant att se hur rekommendationerna för skärmtid för vuxna kommer se ut, som kommer snart. 

• Anonym (omifallatt)

Om man frågar min telefon hur mycket jag använder den så har dygnet 29 timmar och jag tittar på youtube under 24 av dem. Typ. 

Så är det så klart inte, men jag använder ofta appar parallelt. Youtube är nästan alltid på, som sällskap.

Det kanske är mer ok än for folk som har barn.

När jag själv var barn så satt alla framför tvn istället. På sätt och vis var det kanske bättre. Alla såg samma sak och interagerade med varandra. Man var tvungen att komma överens osv.  Om jag går egna barn i framtiden så kommer det vara gemensam tv och gemensam dator som gäller, i alla fall till tonåren. Tror det är sundare än att alla isolerar sig på varit håll.

• Anonym (Trött)
    Mrs Moneybags skrev 2025-11-05 13:57:01 följande:

Jag tycker (som de flesta andra) att det är rätt stor skillnad på att betala räkningarna eller lyssna på en podd jämfört med att doomscrolla i timmar på tiktok eller instagram. 

Problemet är att många inte kan hejda sig från att scrolla i det eviga flödet när de väl har börjat. 

5 timmar om dagen är lite i överkant tycker jag. Ägnade du 5 timmar om dagen förr i tiden åt att lyssna på radio och leta i uppslagsböcker/receptböcker mm? Om du nu var vuxen före smartphones. 

Själv gjorde jag ju inte det. Jag läste en bok kanske 45 minuter, pratade i telefon ungefär lika länge (ibland längre) och tittade på tv någon timme kanske. Övrig tid lagade jag mat, handlade, träffade en kompis mm. Det var onekligen mer socialt förr (för mig åtminstone). 

Det ska bli intressant att se hur rekommendationerna för skärmtid för vuxna kommer se ut, som kommer snart. 

Verkligen intressant!
    Och apropå läsa bok, tog man inte det som exempel i det där tv-programmet i veckan. Hur mobilen bränner i fickan och "drar bandbredd" även om du inte har den framme. Om du och jag står och pratar, skulle du ta upp en bok och börja läsa helt plötsligt? Förmodligen inte. Men ta fram en telefon och "ska bara kolla vem som messade" - det ska vara okej? Nej!
  • Anonym (s)
    Anonym (TS) skrev 2025-11-05 13:54:17 följande:
    Fast på nyheterna har man gått fram till folk på stan och bett dom att kolla i sin telefon hur mycket skärmtid dom har. Varje måndag får jag en notis på telefonen om hur många timmars skärmtid jag haft veckan innan. Så det är det som folk uppger. Man pratar inte om klokt användande av telefoner och typ vad kan jag räkna bort som slötittande. Det här samtalet vi har nu, en diskussion är det skärmtid eller kan man se det som en diskussion och motsvara socialt umgänge? Det finns inte en tydlig bestämd definition 
    Det bör gå att se och räkna bort just som inte är aktiv skärmtid. Många har diverse ljud igång när de jobbar och de vet att deras 8 h poddar inte räknas som skärmtid även om deras telefon skulle säga det. Problemet är att många faktiskt slöscrollar alldeles för mycket. Jag gör mycket nyttigt med min skärmtid men jag kan också fastna i scrollande/tittande på klipp. Idag kan jag säga att jag slöscrollat för mycket men igår scrollande jag knappt någonting alls utan min aktiva skärmtid var för att kolla upp kollektivtrafik, veckans erbjudande på affären etc. Jag behöver inte lägga någon vikt på gårdagens skärmtid för den var inget märkvärdigt men dagens behöver jag bryta nu genast och göra något vettigt.
  • Anonym (s)

Att man hade på radion i bakgrunden eller i telefonen/cd-spelare/mp3 före smartare telefoner var inte så ovanligt? 
  • KimLinnefeldt

Det beror på hur man definierar "socialt". Vi har nog aldrig tidigare i historien skrivit så mycket, och skrivit till varandra. Inlägg, kommentarer, poddar. Jag har kontakt med en väldigt massa människor via Facebook bland annat, mer än någonsin i livet.
  • Anonym (s)
    KimLinnefeldt skrev 2025-11-05 16:12:18 följande:
    Det beror på hur man definierar "socialt". Vi har nog aldrig tidigare i historien skrivit så mycket, och skrivit till varandra. Inlägg, kommentarer, poddar. Jag har kontakt med en väldigt massa människor via Facebook bland annat, mer än någonsin i livet.
    Ja, jag håller kontakten med folk mycket mer än förut. Det är lätt att skicka iväg ett meme eller ett meddelande. Eller vara social med "främlingar" vilket jag redan var före smartphone med forum och chattar. Att allt ska ske med att träffas känns utdaterat och passar inte alla.
Svar på tråden Skärmtid