Inlägg från: Anonym (s) |Visa alla inlägg
  • Anonym (s)

Skärmtid

Anonym (TS) skrev 2025-11-05 10:51:30 följande:

Om jag lyssnar 45 minuter på en podd påväg till jobbet. 45 minuters podd påvägen hem. 45 minuter samtal på min lunchrast när jag är ute och går och sedan 45 minuters ficklampstid och sedan 45 minuters telefonsamtal på kvällen, då är det massa skärmtid i din värld? 

Läser du aldrig nyheter eller något? bevisligen är du på familjeliv. 

Jag förstår inte varför du hakat upp sig mycket på hur just din telefon tolkar begreppet. De flesta anser inte poddar, samtal eller ficklampa vara skärmtid för du sitter inte framför skärmen utan din användning av telefonen är passiv. Det är som att jämföra äpplen och päron, du diskuterar något helt annat än resten av världen ;)
  • Anonym (s)
    Anonym (TS) skrev 2025-11-05 13:54:17 följande:
    Fast på nyheterna har man gått fram till folk på stan och bett dom att kolla i sin telefon hur mycket skärmtid dom har. Varje måndag får jag en notis på telefonen om hur många timmars skärmtid jag haft veckan innan. Så det är det som folk uppger. Man pratar inte om klokt användande av telefoner och typ vad kan jag räkna bort som slötittande. Det här samtalet vi har nu, en diskussion är det skärmtid eller kan man se det som en diskussion och motsvara socialt umgänge? Det finns inte en tydlig bestämd definition 
    Det bör gå att se och räkna bort just som inte är aktiv skärmtid. Många har diverse ljud igång när de jobbar och de vet att deras 8 h poddar inte räknas som skärmtid även om deras telefon skulle säga det. Problemet är att många faktiskt slöscrollar alldeles för mycket. Jag gör mycket nyttigt med min skärmtid men jag kan också fastna i scrollande/tittande på klipp. Idag kan jag säga att jag slöscrollat för mycket men igår scrollande jag knappt någonting alls utan min aktiva skärmtid var för att kolla upp kollektivtrafik, veckans erbjudande på affären etc. Jag behöver inte lägga någon vikt på gårdagens skärmtid för den var inget märkvärdigt men dagens behöver jag bryta nu genast och göra något vettigt.
  • Anonym (s)
    Mrs Moneybags skrev 2025-11-05 13:57:01 följande:

Jag tycker (som de flesta andra) att det är rätt stor skillnad på att betala räkningarna eller lyssna på en podd jämfört med att doomscrolla i timmar på tiktok eller instagram. 

Problemet är att många inte kan hejda sig från att scrolla i det eviga flödet när de väl har börjat. 

5 timmar om dagen är lite i överkant tycker jag. Ägnade du 5 timmar om dagen förr i tiden åt att lyssna på radio och leta i uppslagsböcker/receptböcker mm? Om du nu var vuxen före smartphones. 

Själv gjorde jag ju inte det. Jag läste en bok kanske 45 minuter, pratade i telefon ungefär lika länge (ibland längre) och tittade på tv någon timme kanske. Övrig tid lagade jag mat, handlade, träffade en kompis mm. Det var onekligen mer socialt förr (för mig åtminstone). 

Att man hade på radion i bakgrunden eller i telefonen/cd-spelare/mp3 före smartare telefoner var inte så ovanligt? 
  • Anonym (s)
    KimLinnefeldt skrev 2025-11-05 16:12:18 följande:
    Det beror på hur man definierar "socialt". Vi har nog aldrig tidigare i historien skrivit så mycket, och skrivit till varandra. Inlägg, kommentarer, poddar. Jag har kontakt med en väldigt massa människor via Facebook bland annat, mer än någonsin i livet.
    Ja, jag håller kontakten med folk mycket mer än förut. Det är lätt att skicka iväg ett meme eller ett meddelande. Eller vara social med "främlingar" vilket jag redan var före smartphone med forum och chattar. Att allt ska ske med att träffas känns utdaterat och passar inte alla.
Svar på tråden Skärmtid