• Anonym (Arbetslös ung akademiker)

Finns det jobb för mig?

Med de senaste årens konjunkturläge börjar det kännas helt hopplöst för mig. Trots att jag bor i huvudstaden. Jag har tre universitetsexamen, kandidat i företagsekonomi inr marknadsföring och kandidat + magister inom humaniora. Hade tänkt jobba med någon form av marknadsföring på strategisk och analytisk nivå, typ omvärldsanalys eller möjligen inom content, men den typen av jobb har ju till stora delar övertagits av AI redan. Sneglat en del mot handläggning och utredning på myndigheter, men dessa kräver flera års arbetslivserfarenhet av precis de arbetsuppgifterna, vilket jag inte har. Hur ska jag då lyckas ta mig in på arbetsmarknaden? Och vad sjutton ska jag ta mig till egentligen? Rent krasst söker jag följande när det kommer till jobb:
    - Någon form av arbete där jag får uttrycka mig i skrift, typ handläggning, utredning, strategi, analys.
    - Möjlighet att jobba hemifrån minst 1, gärna 2 dagar i veckan.
    - Lön på minst 30 000 kr/mån brutto. 
    Finns ens detta i Stockholm? Är det några typer av jobb jag missat att tänka på? Eller är arbetsmarknaden helt enkelt så stendöd nu? 

• Svar på tråden Finns det jobb för mig?

Uppenbarligen verkar alltså arbetsmarknaden vara helt död, även här i Stockholm. Då får jag väl leta städjobb helt enkelt.

• Anonym (?)
    Anonym (Arbetslös ung akademiker) skrev 2025-11-05 10:31:24 följande:

Uppenbarligen verkar alltså arbetsmarknaden vara helt död, även här i Stockholm. Då får jag väl leta städjobb helt enkelt.

Arbetsmarknaden är inte död men ibland får man se över sina önskemål/krav. Jag snabbgooglade och hitta 140 jobb inom admin/ek/jur i Stockholslän, alla inom offentlig sektor

Hur länge sedan slutade du plugga?
    Har du haft något sommarjobb eller extrajobb du kan använda som ingång?
  • OlleSQ
    Anonym (?) skrev 2025-11-05 10:43:45 följande:
    Arbetsmarknaden är inte död men ibland får man se över sina önskemål/krav. Jag snabbgooglade och hitta 140 jobb inom admin/ek/jur i Stockholslän, alla inom offentlig sektor

Garanterat inga jobb där man kan jobba hemifrån 1-2 dagar i veckan...
  • Anonym (Mia)
    OlleSQ skrev 2025-11-05 12:16:52 följande:
    Garanterat inga jobb där man kan jobba hemifrån 1-2 dagar i veckan...
    Säg inte det, i staten (jobbar själv statligt samt känner andra) brukar man få arbeta hemma 2 dagar i veckan. 
  • Goneril

Du har kandidat i företagsekonomi, inriktning marknadsföring. Sök bankjobb! Någon av storbankerna skulle kunna vara intresserad, men glöm det där med att jobba hemifrån,. det är arbetsgivaren som dikterar. Ska du sälja får du vara på plats.

• Anonym (Roine Runebjer)

Se till att inte vara arbetslös när du söker jobb. Vilket jobb som helst visar att du är aktiv och initiativrik, och att du samlar på arbetslivserfarenhet.

Jag ville bli journalist. Mina första jobb var som hantlangare på ett tryckeri och som korrekturläsare på en tidning. Sen journalistutbildning och 40 år i yrket.

Min son tog examen på universitetet, men fick inget jobb. Tills han gick in som elevassistent på en liten grundskola. Lärorikt, och en bra rad på CV:n när han sen sökte till Friends och Bris.

Anonym (?) skrev 2025-11-05 10:43:45 följande:

Det är det jag tycker är sjukt. Jag har pluggat på högskola i 9 år och kommer ändå sluta som städerska, i bästa fall. Tycker ändå inte att mina krav är så höga. Visst, jobba hemifrån räknar jag absolut inte med från första dagen, utan när jag är introducerad och upplärd. Men någon form av admin/ekonomi/liknande jobb i vid bemärkelse, med en lön på minst 30k tycker jag ändå inte är särskilt höga krav här i huvudstadsregionen, men att det inte finns något, visar väl om något på hur illa ställt det är på arbetsmarknaden, och varit hela 20-talet hittills.
    Har haft sommarjobb men de kan tyvärr inte ta emot. Pluggar fortfarande fristående för att inte gå helt sysslolös.

• Anonym (Aktdqgtf)
    Anonym (Arbetslös ung akademiker) skrev 2025-11-05 18:35:30 följande:

Det är det jag tycker är sjukt. Jag har pluggat på högskola i 9 år och kommer ändå sluta som städerska, i bästa fall. Tycker ändå inte att mina krav är så höga. Visst, jobba hemifrån räknar jag absolut inte med från första dagen, utan när jag är introducerad och upplärd. Men någon form av admin/ekonomi/liknande jobb i vid bemärkelse, med en lön på minst 30k tycker jag ändå inte är särskilt höga krav här i huvudstadsregionen, men att det inte finns något, visar väl om något på hur illa ställt det är på arbetsmarknaden, och varit hela 20-talet hittills.
    Har haft sommarjobb men de kan tyvärr inte ta emot. Pluggar fortfarande fristående för att inte gå helt sysslolös.

Har du under dessa 9 år inte kunnat skaffa dig några kontakter i näringslivet som du kan använda nu för att försöka få ett jobb?
    Du bör också släppa alla dina önskemål såsom arbete hemifrån eftersom nu gäller det för dig att skaffa ett arbete vad det än må vara för att få in en fot på arbetsmarknaden. 
  • Tow2Mater

Tänk på risken att du kan komma ses som en overutbildad kuf. 9 år hogskola är ganska mycket om det inte handlar om t ex medicinexamen som kräver den tiden. Ett enklare jobb skulle vara bättre än fler sporadiska kurser.
  • Anonym (Det är tufft)

Ja, det är tufft just nu men det finns jobb. Det gäller bara att ligga i, inte ge upp. Tyvärr drar ju fler och fler in på det där med att jobba hemifrån. 

Jag är akademiker, arbetar som administratör, har 25 års arbetserfarenhet som administratör/receptionist/service, skulle gärna vilja byta jobb men fyller snart 50... har typ 20 år kvar på arbetsmarknaden, stora barn (yngre tonåren) men blir bortsorterad för att jag är "för gammal". Så just nu utbildar jag mig till massageterapeut på helgerna så kan jag byta bana och jobba hur länge jag vill. 

När jag kom ut på arbetsmarknaden för snart 25 år sedan var läget ungefär som nu... Man skulle ha mångårig erfarenhet, lång utbildning samt vara nyexad och vilja gå in i en junior roll. Så jag jobbade som marknadsundersökare, telemarketing, etc. Deltidsjobb som sedan ledde till timjobb på heltid i perioder och vidare in på ett bemanningsföretag. 

Det svåra är att få in foten, men för varje nej kommer du närmare ett ja.
Svar på tråden Finns det jobb för mig?