Inlägg från: ClumsySmurf |Visa alla inlägg
  • ClumsySmurf

Varför är nästan alla män mansbebisar/ strategiskt inkompetenta

Anonym (Så trött) skrev 2025-11-06 09:14:45 följande:
    [...]
    Och uppenbarligen är det inte en typ av personlighet som gör att det blir såhär eftersom det nästan är alla män som beter sig på detta vis. Och jag tror inte att alla kvinnor "tillåter" det heller. 
    [...]
    ClumsySmurf skrev 2025-07-31 12:55:53 följande:

"är det verkligen så? Finns det ingen skillnad i gnällandet?"

det finns många likheter i gnällandet

"kvinnor gnäller på att deras män är oansvariga, inte hjälper till i hemmet, inte tar hand om gemensamma barnen och att de förväntas ställa upp på sex för hushållets trevnad."

Och de som gnäller högst och mest tycker män generellt spelar efterblivna för att slippa göra något, de är odugliga partners medan kvinnor får dubbelarbeta, självklart är det ju ett medvetet maktspel

Kvinnors vardag med strategiskt inkompetenta män ? och hur vi slår tillbaka med motstrategier!
    Strategiskt inkompetens - ett könsrelaterat maktspel hos mansbebisar & kvinnors motstrategier
    https://catharinadesiree.substack.com/p/kvinnors-vardag-med-strategiskt-inkompetenta

och det är bara en minoritet av kvinnna som faktiskt vet hur det ligger till, det betyder att män inte bara är väldigt bra skådesplelare och kyckas dölja för folk hur det är rent generellt, ur ett antisemitiskt perspektiv är män listigare än judar

Hur man botar en jättebebis - Clara ryter ifrån - UnderbaraClara

Jag läser på Katrins blogg om hur hopplös Bingo är. Det är inte första gången jag hör kvinnor klaga över hur hopplösa deras män är. De KAN inte tvätta kläder, de SER inte smuts, de GLÖMMER BORT sina föräldrar födelsedagar osv. Ok, damer, det kanske är så att ni är ihop med ointelligenta jättebebisar - men mer troligt är att ni är ihop med superintelligenta och rätt manipulativa jättebebisar.

underbaraclaras.se/2011/10/11/hur-man-botar-en-jattebebis/

"vad kan man göra åt dessa kvinnors klagande? Vad är lösningen? Lösningen är väl att få fler kvinnor att vara mer selektiva med val av partner, om mannen inte sköter hushållssysslor innan en graviditet är det otroligt naivt att tro att det ska ändras."

Män som är oansvariga behöver skärpa till sej men jag tvivlar på att det är det ena könet som är orsaken till att relationer fungerar dåligt.

Att vara selektiv är bara en del
    om jag vill att en tjej ska ändra på något men sättet jag försöker göra förändringar med är kontraproduktivt får jag ju börja med att förändra mej själv.

I övrigt, finns det någon korrelation mellan "det är det andra könet som är problemet" och "mina relationer funkar dåligt"?

• ClumsySmurf
    Anonym (Så trött) skrev 2025-11-06 11:55:07 följande:
    Snarare du som håller på med gaslightning av kvinnors verkligen. Enligt SCB undersökning från 2020, se sida 44 På tal om kvinnor och män 2020 för de yngre personerna 20-44 år, där ser man att det obetalda arbetet är mycket jämt fördelat om man inte har barn. När man sen skaffar barn börjar ojämställdheten krypa in. Så kvinnor väljer inte män som inte kan eller inte är jämlika, det kommer sen när man har familj.  
    Källan är en statistik urvalsundersökning, dvs både män och kvinnor har fått rapportera in.
    Så uppenbarligen upplever fler kvinnor än män att de gör mer hemma. Så du menar att majoriteten av kvinnor lever under en snedvridning av verkligheten? Sveriges kvinnor lider kanske av masspsykos...?
    När du undrar varför nästan alla män mansbebisar/ strategiskt inkompetenta
    tycker inte jag att det räcker med att visa statistik över skillnad över det obetalda arbetet, orsaken har diskuterats i flera år.

Normalt när folk gnäller om strategiskt inkompetenta mansbebisar menar de inte en man som gjort några timmar mindre obetalt arbete i veckan så de brukar vägra använda SCB som källa eftersom de skulle behöva förklara varför statistiken är helt missvisande, som t.e.x. att män strategiskt inkompetent inte kan skilja på 
    "egentid i soffan när frun städar/gör annat hemarbete" och "städning av bostaden"/ "annat hemarbete"

• ClumsySmurf
    Anonym (Jadu..) skrev 2025-11-06 12:34:25 följande:

För att män traditonellt har haft som enda uppgift att arbeta för att försörja familjen. För inte så jättelänge sedan var kvinnan den som förväntades sköta allt i hemmet, ofta ta det mesta ansvaret för barnen med. När mannen kom hem från jobbet skulle maten stå på bordet, hans snälla och underdåniga fru skulle fråga honom kärleksfullt hur han hade haft det på jobbet. Sen lade han sig på soffan för att vila och frun skulle ställa upp på sex för att han varit så "duktig" och sett till att familjen kunde överleva ekonomiskt. Frun skulle finna sig i att vara hemmafru, eller på sin höjd ha ett jobb på någon skitig fabrik eller som städerska, eller inom vården. Karriär skulle hon inte göra och det var olämpligt med kvinnor som chefer och i maktpositioner.

Män har varit vana att bli ompysslade som barn av sina fruar, därför har de blivit mansbebisar. Det fåtal bra och jämställda män som finns är de som blir upptagna först. Nu skriver vi snart 2026 och inga kvinnor ska behöva finna sig i en man som inte hjälps åt hemma. Vi klarar oss bättre utan sådana män och de måste en gång för alla förstå att ett förhållande kräver uppoffringar och arbete från bägge.

Den man som efter jobbet sätter sig bekvämt i favoritfåtöljen och dricker öl och glor på Netflix eller spelar data/TV-spel och skiter i att hjälpa till och skiter i barnen, åker ut med huvudet före.

.

p.g.a någon norm som fanns innan jag föddes är män som är yngre än mej  2025 mansbebisar som är vana att bli ompysslade av kvinnor?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Älsk) skrev 2025-11-06 15:36:48 följande:

Äntligen en rak och ärlig tråd.
    hamnade i diskussion med min manliga sambo förra veckan. Då han tyckte det var förjävligt att min tjejkompis hade vägrat att påminna hennes sambo att köpa en present till deras gemensamma barn. När sambon var på jobbresa. Jag kom inte så långt i diskussionen hemma för hur jag än vände och vred så ville min sambo bedyra att vi är skapt på olika sätt och att man måste hjälpa varandra i sina brister. Och då kunde min sambo berätta att män inte lägger saker på minnet, som inte är viktiga.

så bra tänkte jag! Då gör det ju inget heller att man glömmer bort att köpa en present till sitt egna barn? Det kan ju inte vara så viktigt? Men jo det var det såklart..där skulle kvinnor hjälpa till. När det finns en chans att de blir betraktade som grisar..

problemet vi har idag handlar inte om att kvinnor blivit självständiga, utan faktiskt om varför männen inte blivit det.

Man behöver inte komma ihåg saker man blir påmind om och om det är någon som påminner behöver man inte göra anteckningar i sin kalender.
    i stället för att vara sin man och sina barns kalender kan man ju försöka få dem att använda en och ta eget ansvar för att komma ihåg saker.

Om någon alltid påminner om födelsedagar är det ju förutsägbart hur det blir när någon inte påminner men hon kan ju ha försökt att få sin sambo att ta eget ansvar

Jag vet inte vad jag vill tycka när det saknas information om varför det blev som det blev.
  • ClumsySmurf
    Postman skrev 2025-11-07 18:03:01 följande:
    Anonym (Lösning) skrev 2025-11-07 17:48:35 följande:
    Det här är en enkel arbetsuppgift och inget som du borde se som ett problem. Man sätter sig ner och skriver ner vad som behöver göras, vad som är en grundnivå. Du skulle säkert kunna skriva under på att sopor inte ska stinka, att barn ska ha rena kläder i rätt storlek för säsongen osv.

Det som nån vill göra utöver det är på deras egen tid, för att dom vill.

Hur tänker du dig att det funkar t ex i vården med arbetsuppgifter, det är ju inte slumpmässigt precis allt som utförs? 

Lätt fixat.

Ska jag vara helt ärlig så känner jag att, behöver man sätta sig ner för att skriva ner vad som behövs göras i en relation så har man stora problem och jag tror inte det löser sig med det. 

Jag håller med ManT som skrev ovan att de som skyller på att de inte hittar en bra man är dåliga kvinnor själva. Bra kvinnor har lätt att hitta bra män. Har man hittat en bra partner då behöver man aldrig skriva ner något, antingen gör man det bara eller så kompromissar man fram något som funkar för båda. 

med en bra partner får relationen bättre kvalitet och ju bättre man är konflikthantering ju bätte blir det.
    ibland är det i olikheterna det brister i och då kan man ha olika ansvarsområden

Man vill ju att relationen ska hålla så länge som möjligt, det kan vara bra att komma överens om vad som är lagom grundnivå och vad som är viktigt eller inte och skriva ner detta, även vilka arbetsuppgifter den som är hemma med barnen har. kan man inte komma överens så har man stora problem så det gäller det också att vara ärlig och inte bara hålla med för husfridens skull.

"Men han tar inte fram damsugaren och tar upp lökskalet som hamnat på golvet..."

jag ser att det ligger ett lökskal på golvet men jag lider inte av det så jag har lite svårt att se att det måste plockas upp just då för att någon annan lider av det
    men har vi kommit överens om att det ska göras då och inte vänta tills man ska städa så finns det ju en anledning att göra det ändå
    har man kommit överens om att man ska vänta kan ju den som lider plocka upp det själv istället för att gnälla om det.
  • ClumsySmurf
    Goneril skrev 2025-11-08 12:45:21 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-11-08 12:04:12 följande:
    med en bra partner får relationen bättre kvalitet och ju bättre man är konflikthantering ju bätte blir det.
    ibland är det i olikheterna det brister i och då kan man ha olika ansvarsområden

Man vill ju att relationen ska hålla så länge som möjligt, det kan vara bra att komma överens om vad som är lagom grundnivå och vad som är viktigt eller inte och skriva ner detta, även vilka arbetsuppgifter den som är hemma med barnen har. kan man inte komma överens så har man stora problem så det gäller det också att vara ärlig och inte bara hålla med för husfridens skull.

"Men han tar inte fram damsugaren och tar upp lökskalet som hamnat på golvet..."

jag ser att det ligger ett lökskal på golvet men jag lider inte av det så jag har lite svårt att se att det måste plockas upp just då för att någon annan lider av det
    men har vi kommit överens om att det ska göras då och inte vänta tills man ska städa så finns det ju en anledning att göra det ändå
    har man kommit överens om att man ska vänta kan ju den som lider plocka upp det själv istället för att gnälla om det.
    Lökskalet kan fungera som metafor eller symbol för förfall i ett hushåll. Det plockas upp på mindre än en sekund och därmed riskerar ingen att halka på det och det hamnar heller inte under en skosula och förs vidare till de äkta mattorna. Se konsekvensen! En sekund tar detta att fixa och betänk andra små detaljer i ett hem som inte heller tar längre tid!' Nog är det bra onödigt att gamla farmor slinter och skadar sig! Vad vill jag ha sagt med detta?                                                                                                                                                                                 Den som kommer från ett vettigt hem funderar inte ens på att slarva med detaljer i hushållet, man SER helt enkelt vad som behövs. Att sköta om sitt hem är oftast mindre betungande om SAKER GÖRS PÅ EN GÅNG. Normala människor gör detta och där behövs inget tjat. De som inte klarar det är inte normala och bör förför köras på porten.
    Dina 'motargument' handlar inte om att komma överens med sin partner i sina egna hem, det handlar om hur de som kommer från ett vettigt hem fungerar.

du kan SE vad jag behöver göra i mitt hem som du aldrig har sett.

Jag förstår inte vad du vill sagt med detta men jag antar att någon som drar till med att någon kan ju halka lökskalet är lite svår att komma överens med .
  • ClumsySmurf
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-11-09 09:32:23 följande:
    Anonym (Älsk) skrev 2025-11-09 08:24:05 följande:
    Alla män jag träffat har flyttat in till mig, mest för att jag har varit den som har mer saker och relativt nya möbler. oavsett hur det blir så ska man inte behöva säga till en vuxen person vad som behöver göras i ett hem. Dock har alla karlar jag haft trots olika status haft en sak gemensam. allt som jag gör mer än 2-3 gånger förblir mitt ansvar. Vill jag ha hjälp så måste jag påminna personen, vilket är större jobb än att bara göra saken själv utan hjälp. En VD som jag var tillsammans med brukade alltid börja gråta för att han kände sig så världelös att han aldrig fick hjälpa mig. Men självinsikten varför jag inte bad reflekterade han aldrig över. Och då kunde det vara mindre saker som att hämta mig på tåget efter en jobbresa. Då var det återigen mitt fel som inte ringt och påmint honom x timmar innan. Nej tack säger jag till det! jag tror inget kön uppskattar den mentala bördan.

jidag lever jag med en karl som endast bidrar genom att ta in posten. Allt annat bara sker automatisk. Eller de gånger han bjuder ut mig och har inte bokat något bord någonstans med anledning att han inte vet vad jag gillar. Vi har varit ett par i flera år, så han vet mycket väl..

när jag läser vad alla män skriver här så styrker det bara kvinnornas röst ännu mer. Jag är glad att den yngre generationen vaknat upp och ser det här. Jag är övertygad om att de oftast sett sin egna pappa ligga i soffan medans mamman kämpar på. Läs på om manlig maskulinitet. 
    Ja, hur man växer upp påverkar nog mycket. Ett bra tips är att kolla killens pappa,  innan  man bildar familj. Och relationen och arbetsfördelningen mellan de ev blivande svärföräldrarna. Ett annat tips är att kolla hur sonen uppför sig hemma hos sin ursprungsfamilj. Är han hjälpsam mot föräldrarna? 
    Ett tips är att kolla om det finns en gemensam nämnare som inte är alla män.
    Om man t.e.x har en preferens för män som låter mamma komma hem och städa, och köper toalettpapper så han slipper improvisera bör man ju fråga sej själv varför man gillar män som gillar kvinnor som är som deras mamma.

Ett annat tips är att kolla hur det blir när man lämnar mannen med allt ansvar en helg, så han måste lösa allt helt själv, om man blir orolig över att han kanske inte gör som mamma gjorde när man var liten så man helst vill åka hem redan lördag kväll och kollar ifall något behöver detaljstyras kanske man har ett kontrollbehov.

Det är är nog lättare att förändra sej själv än att förändra alla män som verkar ha lite svårt att tro på att det bara är män som är problemet.

• ClumsySmurf
    Anonym (ManT) skrev 2025-11-09 10:53:53 följande:
    I en sådan relation behöver man faktiskt prata med varandra och sätta en nedre norm som båda accepterar och följer. Däremot måste båda parter vara öppna för att förändra sig. Då blir det enklare. 

Så ovanligt är det faktiskt inte med pedanta män men tror de går under radarn för att kvinnorna som lever med dessa män är tysta. Det finns en outtalade regel bland ordningsamma kvinnornatt mannen ska anpassa sig till hennes norm och det är där det blir problem. I ett förhållande måste båda ifrågasätta sig själva och sätta en norm som fungerar för båda.
    Det är män som är problemet säger inget om hur ordningsamma dessa kvinnor egentligen är, att man själv är och gör rätt trots att man hela tiden väljer dåliga partners kan vara ett tecken på dålig självinsikt.
    En kvinna kan vara karriärsinriktad och sköta hemmet pedantiskt medan en medan en annan kan haft svårt att få arbetslivet att fungera öht, har barn 3 olika pappor och klagar på att mannen har låg nivå när han städar medan hennnes egen ligger betydligt under den genomsnittliga kvinnans men om de träffas på en facebook grupp eller något kan de vara väldigt överens om att det är mannen som är problemet så det blir "män är problemet".
  • ClumsySmurf
    Anonym (Aconitum) skrev 2025-11-09 11:07:29 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-11-09 10:46:29 följande:
    Ett tips är att kolla om det finns en gemensam nämnare som inte är alla män.
    Om man t.e.x har en preferens för män som låter mamma komma hem och städa, och köper toalettpapper så han slipper improvisera bör man ju fråga sej själv varför man gillar män som gillar kvinnor som är som deras mamma.

Ett annat tips är att kolla hur det blir när man lämnar mannen med allt ansvar en helg, så han måste lösa allt helt själv, om man blir orolig över att han kanske inte gör som mamma gjorde när man var liten så man helst vill åka hem redan lördag kväll och kollar ifall något behöver detaljstyras kanske man har ett kontrollbehov.

Det är är nog lättare att förändra sej själv än att förändra alla män som verkar ha lite svårt att tro på att det bara är män som är problemet.

Och nu ignorerar du glatt alla de tusentals kvinnor och studier som vittnar om att det i Sverige är ganska jämställt och mannen skärper sig tills det blir barn- men sen släpper vissa allt, när de tror att kvinnan är fast.

Det går inte att veta från början vilka män det är som gör så. Senast för någon vecka sen läste jag om en kvinna som verkligen valt noga och observerat sin kille. Hennes kille talade konstant om sina syskonbarn, han passade dem ofta och sa att han verkligen skulle älska att få egna barn, det vore helt fantastiskt! 

Men när det väl blev bebis så ville han knappt ha med den att göra, blev sur och grinig av sömnbrist och allmänt otrevlig att leva med.

Och där sitter kvinnan med en 2-åring efter separationen och undrar vad som hände med killen som var så barnkär, omtänksam och mysig.
    Det har inte lagts fram tusentals studier i tråden, i diskussioner om mansbebisar och strategiskt inkompetents är det i regel anekdotisk bevisföring som används för att generalisera halva befolkningen eftersom det inte är skillnaden (nästan) alla vet om som diskuteras och man brukar inte använda SCB som källa som TS gjorde eftersom statistiken säger att män gör mer än vad dessa kvinnor påstår att de gör.

Senast för någon vecka sen läste jag också om en kvinna 
    I september 2017 skriver frilansskribenten Gemma Hartley en artikel i tidningen Harper?s Bazaar. Artikeln handlar om "känslomässigt arbete" - ett jobb som kvinnor mest utför och som inte handlar om faktiskt hushållsarbete. Hon beskriver hur trött hon är på att vara den som märker vad som behöver göras i hemmet. Som köper födelsedagspresenter, som vet när barnen behöver nya kläder, som kanske inte nödvändigtvis gör allt hemarbete, men som delegerar det och påpekar att och när det behöver göras.
    [...]
    Artikeln fick enorm spridning. Enligt Harper har artikeln sidvisats två miljarder gånger och arbetet med att förvandla artikeln till en bok sattes i gång. Uppenbarligen var det många som kände igen sig i bilden av att vara familjens obetalda chef
    [...]
    - Vanligtvis är det män som säger: "dina krav är för högt ställda - sänk dem bara så slipper vi förändras". Det är problemet. Män vill inte alltid förändras eller ta det ansvar som krävs för ett jämställt hushåll.

www.svt.se/kultur/gemma-hartley-ar-sa-javla-trott-man-vill-inte-forandra
    In my marriage, taking on all the emotional labor for the relationship wasn't something I did overnight or even consciously. It was a long and gradual process, especially since Rob and I started dating so early in life. When we first met, there was another woman folding his laundry and preparing his meals and writing his name on holiday cards: his mother

- Gemma Hartley
  • ClumsySmurf
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-11-09 12:18:55 följande:

Kan det vara de kvinnor som gillar så kallade bad boys, som får dessa problem med män? Man kan ju inte förvänta sig att en sådan man förvandlas när man får barn , till en svärmorsdröm och perfekt familjefar. Det måste finnas från början. Kvinnor däremot förvandlas ofta av graviditet, förlossning och amning och ändrar sina prioriteringar. Kvinnans biologiska och hormonella omställning är ju enorm. Män får också viss ändring v hormoner när de blir pappor, mindre testosteron får de, om de umgås mycket med sitt spädbarn. Men inte så dramatiskt som för mamman.

Det är kvinnor som gillar berättelsen som beskrivs i artikeln som får problemen tråden handlar om.

regardless.sg/is-weaponised-incompetence-actually-weaponised/
Svar på tråden Varför är nästan alla män mansbebisar/ strategiskt inkompetenta