Inlägg från: Anonym (Alla papper klara?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alla papper klara?)

USA

Jag förstår inte riktigt, har din man green card så att han kan söka jobb i USA vart han vill?
    Vilken bransch jobbar han i och hur lätt är det att få jobb för honom?
    Vad är det tänkt att du ska göra? nu och om några år?

USA är ett stort land, staterna skiljer sig enormt mycket ifrån varandra så ni måste ju bestämma vilket typ av stat ni vill bo i.

Tänk på att ni måste ha bra sjukförsäkringar, skolor kostar mm
    Ni måste ta reda vart ni har råd att bo.

Kollektiv trafiken är inte som i Europa, visst storstäder som New York, Chicago bla kan du åka buss och tunnelbana men annars är det ett bil land, de flesta villaförorter ligger så att du ska åka bil just för att det ska vara lugnt.
    Men du får nog tänka annars att du ska ta körkort för att kunna skjutsa barnen till olika aktiviteter mm.

Jag bodde ett tag utanför San Fransisco och staden har en riktig downtown dsv stadskärna vilket inte alla städer har. 
    Jag har släkt som bor i San Diego som är en trevlig stad.
    Jag gillar Kalifornien men staten skiljer sig en hel del ifrån övriga USA, västkusten och östkusten är lite mer likt Europa, finns många fina städer längs östkusten.
    men det finns fina städer och orter över hela USA men ni får nog ta reda på mer och inte bara tänka USA utan läsa på om olika stater.
    Varje stat är ju nästan som ett land.

Har din man några tankar på vart? kontakter på jobb fronten?

Har han arbets visa? för hur länge? green card?
    ska du söka arbetsvisum?

Anonym (Mamma till 2) skrev 2025-11-06 20:26:11 följande:
    Ja, företaget erbjöd ett arbetsvisum och de erbjöd även tillfällig  lägenhet och att bekosta flyttning av våra möbler och ägodelar. Nu kanske det är svårare? 
    Kan inte din man höra med det företaget igen då?
    Vart var det i USA?
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2025-11-06 20:33:01 följande:
    San Fransisco
    Ja som jag skrev tidigare är det en trevlig stad med en down town dvs en riktig stadskärna men jag liksom de flesta jag kände då bodde i villa förorter en bit ifrån stan och det finns vissa områden som man undviker på kvällar mm som på många andra ställen.

Men sen beror det ju vart företaget låg och vart bostaden låg som ni blev erbjuden. Men så fort du kommer utanför innerstan behöver man bil för att komma runt. 

Många IT företag ligger i Silicon Valley söder om staden.
Svar på tråden USA