• Anonym (Mamma till 2)

USA

Hej! Min man vill gärna att vi flyttar till USA inom en snar framtid. Han håller på att söka jobb där nu. Vi har två barn (9, 11 år). 

Jag undrar vad ni har för erfarenhet att bo där? För mig är det viktigt att bo i ett säkert område, framför allt för barnens skull. Är orolig för skolskjutningar, kidnappning, naturkatastrofer, terrorattacker mm. Hur otryggt är det för eleverna i skolorna? 

Vågar man flytta dit och var i sådana fall VAR bör vi flytta? Vill att barnen ska få känna sig trygga. 

Jag har inget körkort men min man har. Vi kommer självklart skaffa bil, men jag vill gärna ha möjligheten att kunna ta mig ut på egen hand med kollektivtrafik. 

Ni som har bott/bor i USA, kan ni berätta hur det var/är och om ni kände er trygga där ni bor/bodde? 

• Svar på tråden USA
  • Anonym (Sakta i backarna)

Jag har aldrig ens besökt USA, så jag kan väl inte ge dig så mycket svar på dina frågor. Inte mer än att jag förstått det som att kollektivtrafiken är usel på många ställen.

Men framförallt vill jag rekommendera din man att hejda sig med jobbsökandet ett tag. De frågor du ställer här är saker som ni behöver diskutera och bli eniga om, innan han bestämmer sig för vilka jobb han ska söka.

• Anonym (Alla papper klara?)

Jag förstår inte riktigt, har din man green card så att han kan söka jobb i USA vart han vill?
    Vilken bransch jobbar han i och hur lätt är det att få jobb för honom?
    Vad är det tänkt att du ska göra? nu och om några år?

USA är ett stort land, staterna skiljer sig enormt mycket ifrån varandra så ni måste ju bestämma vilket typ av stat ni vill bo i.

Tänk på att ni måste ha bra sjukförsäkringar, skolor kostar mm
    Ni måste ta reda vart ni har råd att bo.

Kollektiv trafiken är inte som i Europa, visst storstäder som New York, Chicago bla kan du åka buss och tunnelbana men annars är det ett bil land, de flesta villaförorter ligger så att du ska åka bil just för att det ska vara lugnt.
    Men du får nog tänka annars att du ska ta körkort för att kunna skjutsa barnen till olika aktiviteter mm.

Jag bodde ett tag utanför San Fransisco och staden har en riktig downtown dsv stadskärna vilket inte alla städer har. 
    Jag har släkt som bor i San Diego som är en trevlig stad.
    Jag gillar Kalifornien men staten skiljer sig en hel del ifrån övriga USA, västkusten och östkusten är lite mer likt Europa, finns många fina städer längs östkusten.
    men det finns fina städer och orter över hela USA men ni får nog ta reda på mer och inte bara tänka USA utan läsa på om olika stater.
    Varje stat är ju nästan som ett land.

Har din man några tankar på vart? kontakter på jobb fronten?

Har han arbets visa? för hur länge? green card?
    ska du söka arbetsvisum?

• Surkräm

Det är som helt olika universum mellan delstat och delstat. Jag skulle personligen flytta till en delstat med så stor vit befolkning som möjligt.

• Anonym (Colorado.)

Jag bor i USA sedan +25 år och är sedan 8 år bosatt i Colorado där vi trivs. 
    Som andra skrev USA är jättestort med stora skillnader mellan många stater men för östra USA norra stater och staterna på västkusten är de som är mest lika Europa men det är även där stora skillnader på många saker.
    Grundskola i USA är avgiftsfri.
    Den stora frågan är hur din man ska få ett jobb om han inte redan är medborgare eller har greencard. 

• Anonym (Mamma till 2)
    Surkräm skrev 2025-11-06 20:00:13 följande:

Det är som helt olika universum mellan delstat och delstat. Jag skulle personligen flytta till en delstat med så stor vit befolkning som möjligt.

Vill du möjligtvis nämna några exempel? 
  • Anonym (Mamma till 2)
    Anonym (Colorado.) skrev 2025-11-06 20:10:11 följande:

Jag bor i USA sedan +25 år och är sedan 8 år bosatt i Colorado där vi trivs. 
    Som andra skrev USA är jättestort med stora skillnader mellan många stater men för östra USA norra stater och staterna på västkusten är de som är mest lika Europa men det är även där stora skillnader på många saker.
    Grundskola i USA är avgiftsfri.
    Den stora frågan är hur din man ska få ett jobb om han inte redan är medborgare eller har greencard. 

Han fick faktiskt ett jobberbjudande där för några år sedan men vi tog ett gemensamt beslut av avböja det erbjudandet och stanna kvar i Sverige, så omöjligt borde det inte vara. Han jobbar inom IT. 
  • Anonym (Colorado.)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2025-11-06 20:14:33 följande:
    Han fick faktiskt ett jobberbjudande där för några år sedan men vi tog ett gemensamt beslut av avböja det erbjudandet och stanna kvar i Sverige, så omöjligt borde det inte vara. Han jobbar inom IT. 

Även om har har ett jobberbjudande så måste han fortfarande ha green card eller vara medborgare för att få jobba.
    Alternativet är att företaget sponsrar ett arbetsvisum men det är det inte många företag idag som är villiga att göra då det är kostsamt. 

• Surkräm
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2025-11-06 20:10:54 följande:
    Vill du möjligtvis nämna några exempel? 
    Längst upp i nordöstra USA är det hög andel vita. Hitta denna video:

• Anonym (Mamma till 2)
    Anonym (Colorado.) skrev 2025-11-06 20:20:26 följande:

Även om har har ett jobberbjudande så måste han fortfarande ha green card eller vara medborgare för att få jobba.
    Alternativet är att företaget sponsrar ett arbetsvisum men det är det inte många företag idag som är villiga att göra då det är kostsamt. 

Ja, företaget erbjöd ett arbetsvisum och de erbjöd även tillfällig  lägenhet och att bekosta flyttning av våra möbler och ägodelar. Nu kanske det är svårare? 
  • Anonym (Mamma till 2)
    Surkräm skrev 2025-11-06 20:22:12 följande:
    Längst upp i nordöstra USA är det hög andel vita. Hitta denna video:
    Tack. Ska kolla den. 
Svar på tråden USA