Inlägg från: Anonym (Colorado.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Colorado.)

USA

Jag bor i USA sedan +25 år och är sedan 8 år bosatt i Colorado där vi trivs. 
    Som andra skrev USA är jättestort med stora skillnader mellan många stater men för östra USA norra stater och staterna på västkusten är de som är mest lika Europa men det är även där stora skillnader på många saker.
    Grundskola i USA är avgiftsfri.
    Den stora frågan är hur din man ska få ett jobb om han inte redan är medborgare eller har greencard. 

• Anonym (Colorado.)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2025-11-06 20:14:33 följande:
    Han fick faktiskt ett jobberbjudande där för några år sedan men vi tog ett gemensamt beslut av avböja det erbjudandet och stanna kvar i Sverige, så omöjligt borde det inte vara. Han jobbar inom IT. 

Även om har har ett jobberbjudande så måste han fortfarande ha green card eller vara medborgare för att få jobba.
    Alternativet är att företaget sponsrar ett arbetsvisum men det är det inte många företag idag som är villiga att göra då det är kostsamt. 

• Anonym (Colorado.)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2025-11-06 20:26:11 följande:
    Ja, företaget erbjöd ett arbetsvisum och de erbjöd även tillfällig  lägenhet och att bekosta flyttning av våra möbler och ägodelar. Nu kanske det är svårare? 
    Det låter bra och är hur jag kom över men det innebär väl också att det begränsar vart ni kan bo i USA?
  • Anonym (Colorado.)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2025-11-06 20:39:01 följande:
    Ja, men vi (min man) tackade alltså nej till jobbet. Detta var för några år sedan. Nu funderar vi på USA igen och vill veta var någonstans det är ?värt? att söka jobb vad gäller säkerhet. Lite onödigt att söka ett jobb i ett område som är otryggt. 

Det är som att fråga hur långt är ett snöre. 

Varje stat har bra och dåliga områden så omöjligt att säga. Varje stat är lika stora som många länder förutom några stater på östkusten. 

• Anonym (Colorado.)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2025-11-06 20:42:53 följande:
    Vad menar du med att vi inte får bo var vi vill? Den lägenheten vi blev erbjudna skulle ju vara tillfällig tills vi skulle hitta en eget boende. Men tanken var ju naturligtvis att vi skulle försöka hitta ett boende i närheten av jobbet. 
    Det kan vara svårt att som ny i USA att hyra en bostad i ett bra område som inte är rejält dyrt +$4000/månad och om ni hittar det så kommer de troligtvis kräva minst 3-6 månaders hyra som deposition så det gäller att ha råd till det. 
  • Anonym (Colorado.)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2025-11-06 23:09:07 följande:
    Ja. Jag vill det. Frågan är bara hur det är med säkerheten. Det är det enda som får mig att tveka. Bortsett från det så ja, jag tycker det skulle vara jättekul och spännande. 
    Du behöver inte vara orolig så länge du inte väljer ett dåligt område att bo i så är det lika säkert i USA som i Sverige.
    Svenska medier skriver mest negativa artiklar om USA men låt inte det hindra dig att flytta.
  • Anonym (Colorado.)
    Raggartjejen skrev 2025-11-07 14:16:07 följande:
    Var i Colorado bor du? Det är en fin stat.
    Min faster och hennes man +  min ena kusin bor i Lone Tree.
    Vi bor ca 25 minuter norr om Denver.
    Dom bygger nya områden här med hus hela tiden så trafiken blir ett större problem år efter år speciellt på I-25. 
Svar på tråden USA