Inlägg från: Anonym (Fundera mycket...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fundera mycket...)

USA

Anonym (Mamma till 2) skrev 2025-11-06 19:20:43 följande:
    USA

Hej! Min man vill gärna att vi flyttar till USA inom en snar framtid. Han håller på att söka jobb där nu. Vi har två barn (9, 11 år). 

Jag undrar vad ni har för erfarenhet att bo där? För mig är det viktigt att bo i ett säkert område, framför allt för barnens skull. Är orolig för skolskjutningar, kidnappning, naturkatastrofer, terrorattacker mm. Hur otryggt är det för eleverna i skolorna? 

Vågar man flytta dit och var i sådana fall VAR bör vi flytta? Vill att barnen ska få känna sig trygga. 

Jag har inget körkort men min man har. Vi kommer självklart skaffa bil, men jag vill gärna ha möjligheten att kunna ta mig ut på egen hand med kollektivtrafik. 

Ni som har bott/bor i USA, kan ni berätta hur det var/är och om ni kände er trygga där ni bor/bodde? 

Det är fint att ha drömmar och man får jobba på att förverkliga de. Det finns både pro och cons att bo i USA liksom I Sverige och överallt. 
    När det gäller transport USA liksom Kanada är stora länder det är STORT plus att du kvinna får lära bil alltså ta körkort, det kommer underlätta dig livet. Man får inte köra barnen till skolan, aktiviteter, sitt jobb, ditt jobb etc...Det blir mycket för honom. 
    College (University) är dyrt där jämförande med Sverige även när man lånar pengar från staten det gäller vården också sjukt dyrt även när man har försäkring men om man är ett bra eller båda bra lön ni kommer kunna klara er.
    Kidnapping, mass shooting, terror, attentat, rasism, diskriminering, naturell katastrof etc...har alltid funnits och kommer fortsätta tyvärr. USA är först på ranking med det största antalet personer i fängelse (både män och kvinnor). Karma existerar och jag tror på det. Du kan inte göra krig orsakar krig, sälja vapen, stjäla andra länder naturella resurser och vilja leva så där. 
    USA har alltid varit inblandad i en konflikt på något sätt som hänt, händer kommer hända i världen för att de känner pengar på det. USA är landet med högsta antal serial killer i historien det finns mer att säga men jag ska inte skrämma dig.
    Fundera med din familj och ta beslut utöver vad du tycker är bäst för er.
Svar på tråden USA