Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Hyresvärden får bryta sig in

Anonym (Linda) skrev 2025-11-08 11:26:39 följande:

JAG HADE FEL! 

Det är INTE tillåtet för hyresvärden att gå in hos dig utan att du har godkänt det aktivt. En lapp med information räcker inte. Du är skyldig att släppa in hantverkare för nödvändigt underhåll, men om det inte är akut ska det vara enligt överenskommelse. 

https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/lagenheten/har-varden-ratt-att-ga-in-i-lagenheten-eller-slappa-in-hantverkare-hur-som-helst/

Ett intressant ställe jag bodde på, där hade dom ingen huvudnyckel.
    Och deras enda sätt och komma in, det var om du hängde nyckeln i en kedja, som sen hade ett lås som de kunde öppna utifrån.

Personligen så är jag inte det minst besvärad om att det kommer folk och går in.
    Men kravet att jag ska ha information är ett måste.
    Sen har jag lärt mig att dom brukar knacka först, sen kanske väntar 2-30 sekunder och sen öppnar med huvudnyckel.

Det värsta är att de flesta nöjer sig med denna lapp och tar inte ett aktivt godkännande.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Linda) skrev 2025-11-09 09:22:28 följande:
    Det är ganska vanligt, tror jag. Enda nackdelen är väl att de då måste bryta sig in med våld om det är något akut. Men det kan ju vara så att det finns en huvudnyckel någonstans men fastighetsskötarna till vardags inte har tillgång till den.

Inte här omkring, så har jag bara sett detta i den varianten i detta område.
    Men det hindrar ju inte att på andra ställen så är det mer vanligt.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Hyresvärden får bryta sig in