Inlägg från: EpicF |Visa alla inlägg
  • EpicF

Han vill inte hjälpa mig

klyban skrev 2025-11-12 17:43:33 följande:

Nä, jag tror inte heller att hennes partner gjorde skadegörelse på hennes kropp och orsakande smärtan.

Gör du?

Anonym (I) skrev 2025-11-12 17:29:03 följande:
    Att vara efterklok är inte att vara klok. 

Hon kunde ha blivit liggande med en brusten blindtarm på vägen.

Du vill bara vara elak för njutnings skull, det finns ett ord för sådant.

Och ändå pratar du om just skadegörelse. 

Nej, jag tror inte det men sedan pratar jag heller unte om just skadegörelse. 
    klyban skrev 2025-11-12 18:13:58 följande:

Vilken skadegörelse då, för det var ett nytt fel som du inte ber om ursäkt för.

Det vet inte vi eftersom det är du som har skrivit om just skadegörelse. 

Varför ska jag be om ursäkt för något du har dragit upp? 
    klyban skrev 2025-11-11 15:36:06 följande:

För det är intressant att du inbillar dig vi vet om att skadegörelse är ett brott, sen ville du inte heller berätta vad argumentet var med något som alla vet.

Här pratar DU om skadegörelse. Och vad jag kan se har inte ts varit utsatt för någon skadegörelse, så varför vill DU argumentera om det?
  • EpicF
    klyban skrev 2025-11-11 15:36:06 följande:

Du har inte en enda gång påvisat en halmgubbe jag gett, jag påvisat flera bara de senaste dagarna som du ger.
    För det är intressant att du inbillar dig vi vet om att skadegörelse är ett brott, sen ville du inte heller berätta vad argumentet var med något som alla vet.

Den diskussionstekniken går jag inte på denna gång heller, för den är så medioker.

Situationen var inte så allvarlig, man undrar hur det är med intellektet och inte förstå den enkla.

EpicF skrev 2025-11-11 15:26:09 följande:
    Vad är det du pratar om? 

Det stod där.

Och såg du igen, du svarade frågor med nya frågor.
    Men tydligen är det utbildande i när någon vägrar frågor :lol: Solig

klyban skrev 2025-11-12 21:02:49 följande:

Du pratade om skadegörelse, inte jag.
    Och ser du klarar inte av att erkänna dina fel och be om ursäkt för dom som jag gör.

Du skrev om skadegörelse, inte jag :whoco5:

Inlägg 34, kl 15.36 igår skrev DU om skadegörelse. Du. Ingen annan har skrivit om det. Enbart DU. Jag citerat inlägget ovan (för andra gången). Till och med fetmarkerat det du skrev. 

Har du glömt bort vad du själv skrivit? 🤔
    Du vet väl om att det sparas i tråden? 🤔
  • EpicF
    Anonym (I) skrev 2025-11-13 07:27:54 följande:
    Du svarar mig på någon annans inlägg. Det är jättekonstigt.
    Jag svarar dig på något annans inlägg? 

Nei, jag har överhuvudtaget inte svarat dig. Så länge inte du är anonym klyban och det tvivlar jag på. 
  • EpicF
    klyban skrev 2025-11-13 09:05:51 följande:

Du verkar veta namn på dina diskussionstekniker att vägra svara och tror nya frågor är ett svar., men en simpel jämförelse är för utmanande för dig att greppa.

Vad är det om?
    Låtsas du bara?
    Eller vet du inte mer?
    NU kommer nya frågor istället, för tydligen är det svar :lol: 

Anonym (Vera) skrev 2025-11-13 07:54:55 följande:

Måste varje tråd urarta till ett ordbråk mellan Klyban och Epic? Kan inte någon av er visa liiiiite återhållsamhet? Man måste inte besvara varenda dumt påstående någon skriver 

.

Du har alltså glömt bort att du skrev inlägg 34. Ok. Har du varit tillsammans en läkare för en minnesundersökning? Det är inte ett bra tecken att glöms.vad man har skrivit efter mindre en ett dygn. 

DU skrev om skadegörelse, i inlägg 34. Att du inte vill erkänna spelar ingen roll, då det tydligt framkommer att det är DU som skrivit det. 

Ts har inte råkat ut för skadegörelse. Ts råkar ha en idiot till man som vägrar hjälpa henne når hon behöver komma till akuten. Då har ts all rätt i världen att vara irriterad på honom. Och att fortsatta vara irriterad på honom även om situationen inte var superakut. 

Frågor på det? 
  • EpicF

Måste varje tråd urarta till ett ordbråk mellan Klyban och Epic? Kan inte någon av er visa liiiiite återhållsamhet? Man måste inte besvara varenda dumt påstående någon skriver 

Nej, jag besvarar faktiskt inge alla dumma påstående Klyban skriver. 

Och ja, tydligen så "måste varje tråd urarta till ett ordbråk". Men det spelar knappast någon roll när familjeliv tydligen har så otroligt få trådar. Någon måste få igång en diskussion 😂
  • EpicF
    klyban skrev 2025-11-13 09:05:51 följande:

Det kan man undra, med initiala  uppgifter så lät det som att det var riktigt svår smärta och tydligen påstod användaren det inte behövs am,bulans och fast än sjukvården själva säger att man ska ringa vid svär smärta som denna.

Sen fick vi reda på att det inte var så illa, men fortfarande smärta.
    För tydligen när jag skrev" inte så illa" efter TS förtydliga, så tolkade hen att det var ingenting alls helt plötsligt.

"Svår smärta" är individuellt. Det du upplever som svårt smärta, behöver inte ts uppleva som svår smärta. 

Nej, jag tolkade det inte så. Faktum är att jag bryr med inte ett skit på ditt påstående om "inte så illa". 

Jag talade om för dig att man inte ringer ambulans om man inte behöver prehospital vård, efter att du skrivit att ts skulle ha ringt ambulans. 

Har du glömt vad du själv skriver? 

Då bör du omgående bege dig till närmsta akutmottagningen för misstanke om stroke. Det ÄR allvarligt. 
  • EpicF
    klyban skrev 2025-11-13 15:38:53 följande:

Sjukvården berättar att du ska ringa ambulans vid svår smärta, försöker du säga att du vet bättre än sjukvården igen?

Smärta är individuellt. Ts hade inget behov av prehospital vård, dvs få smärtlindring i ambulansen. 

Sjukvårdsupplysningenhar riktlinjer de gör efter, en sk standardiserat svar ang smärta. 

Och hur ska TS ringa ambulans för en smärta som var för länge sedan?
    Eller är det här du svarar med en fråga och kallar det utbildning istället för svara?

Varför ska ta överhuvudtaget ringa ambulans för en smärta som var för länge sedan? 

Hade hon haft extremt smärta och bedömt att hon behövde ambulans då, så hade hon självklart ringa 112.

Du menar om stroke så ambulans :whoco5::whoco5::whoco5:

Nej, jag menar inte nödvändigaste att du måste åka ambulans til sjukhus. Det beror på var du bor och hur snabbt du själv kan ta dig till sjukhus. 

Vid misstanke om stroke så finns ändå ingen prehospital behandling att få, utan det handlar om att komma snabet till sjukhus. Om man gör det för egen maskin eller med ambulans är upp till var och än. 
    Så mer svar som är ställda som frågor, antar jag är utbildad nu, undrar om vad :whoco5: 

Vad ska dina halmgubbar vara ett argument för nu?

Undrar då beskrivningen först berättade om mycket svårt smärta periodvis.

Sjukvården berättar att du ska ringa ambulans vid svår smärta, försöker du säga att du vet bättre än sjukvården igen?

Och hur ska TS ringa ambulans för en smärta som var för länge sedan?
    Eller är det här du svarar med en fråga och kallar det utbildning istället för svara?

Du menar om stroke så ambulans :whoco5::whoco5::whoco5:

Men intressant jag har stroke säger du, och ändå står vi här med att du int ens förstår att sjukvården rekommenderar ambulans vid svårt smärta(Och må så vara att uppdateringen berättar den inte riktigt var så illa är en helt annan femma.)

Men intressant jag har stroke säger du, och ändå står vi här med att du int ens förstår att sjukvården rekommenderar ambulans vid svårt smärta(Och må så vara att uppdateringen berättar den inte riktigt var så illa är en helt annan femma.)

Smärta är som sagt individuellt. Vad du upplever som svårt smärta för dig, behöver inte vara samma flr den granne. 

Jag vet vad sjukvårdsupplysningen rekommenderar, och jag vet också varför de rekommendationerna finns till skillnad från dig. 

Plötsligt misseförlust kan vara ett tecken på stroke. Du kommer inte ihåg vad du skrev för mindre 24 timmar sedan och det i kombination med ditt babbel i skrift kan vara tecken på stroke. Men du gör självklart som du vill. 

Så mer svar som är ställda som frågor, antar jag är utbildad nu, undrar om vad :whoco5: 
    EpicF skrev 2025-11-13 12:17:52 följande:
    "Svår smärta" är individuellt. Det du upplever som svårt smärta, behöver inte ts uppleva som svår smärta. 

Nej, jag tolkade det inte så. Faktum är att jag bryr med inte ett skit på ditt påstående om "inte så illa". 

Jag talade om för dig att man inte ringer ambulans om man inte behöver prehospital vård, efter att du skrivit att ts skulle ha ringt ambulans. 

Har du glömt vad du själv skriver? 

Då bör du omgående bege dig till närmsta akutmottagningen för misstanke om stroke. Det ÄR allvarligt. 

Utbildad? DU? Som inte ens förstår att smärta är individuellt. 
    Nej, skulle inte tro det. Du är och förblir en lekman slm Nä du kan allt. 

• EpicF
    klyban skrev 2025-11-13 18:24:46 följande:

Den beskrivna smärtan var enorm, sen kom uppdateringen att den inte var så hög.
    Hur kan du missat det?
    Och med den första beskrivningen och en partner som vägrade köra, så rekommenderar sjukvården ambulans.

Nej, jag har inte misst det. Men du verkar ha missat att smärta är individuellt. 

"Sjukvården" rekommenderar inte ambulans för att man har en partner som vägrar hjälpa. 

Försöker du säga du står över deras rekommendationer?

Eftersom smärta är individuellt så är deras rekommenderar inte mycket att hänga i granen. Och de rekommendationerna finns för att sjukvårdsupplysningen ska ha ryggen fri. Förstår inte du det? 🤔

Dina ad hominems är tragiska, och går inte på dom.

Min "ad hominem" är att visa omsorg och vara bekymrat över en helt främmande (märklig) person på familjeliv. Att du inte vill ta dina symtom på allvar får stå för dig. Vi kan vara hoppas att du inte har en början till stroke. 

• EpicF
    klyban skrev 2025-11-13 18:49:48 följande:

Berätta vad halmgubben att smärta är individuellt är ett argument för?
    Eller svarar du med en fråga igen?
    TS beskrivning lät bra mer dramatiskt än vanligt, sen i och för sig kom uppdateringen som berättade det inte var så illa.

Det är inget argument utan ett konstaterande att smärta är individuellt eftersom du verkar ha missat den detaljen.

Och sjukvården med den första beskrivningen berättar ambulans.
    Eller försöker du säga att du står över sjukvårdens rekommendationer?
    En fråga till du svarar med en fråga istället.

Nej, ts första beskrivning av sin smärta berättar inte alls automatiskt ambulans. Däf had du fel. Helt fel dessutom. Ytterst sällan att "sjukvården" faktiskt rekommenderar eller beställer ambulans när man har smärta och behöver komma till akuten. 

Och vet du varför? Jo, för att ambulansen oftast behövs för mer AKUTA tillfällen och att det ofta tyvärr är lång väntetid på ambulans. 

Din ad hominem berättar att du tror dig förnedra  mig är ett argument, men går inte på så simpla argumentationstekniker.

Och tror du någon går på din "omsorg" du försöker hävda? :whistle:

Nej, min "ad homien" är som tidigare sagt enbart omsorg över din hälsa. Men du gör precis som du vill. 

Det är ingen argumentationsteknik att bry sig och visa omsorg. Där har du fel (igen). 

Ja, det är många som "går på" min omsorg. Jag jobbar trots allt i ett omsorgsyrke och visar omsorg daglige för främmande människor. 
  • EpicF
    klyban skrev 2025-11-14 20:51:23 följande:

Vad är halmgubben om att smärtan är individuell?
    För vi vet att TS berättade att smärtan var mycket svår initialt.

Fortfarande, ingen halmgubbue. Vara ett konstaterande på något du tydligen fattar. 

Nej, ts talade om hur hennes smärta upplevdes. Ända det berättar är precis hur hennes smarta upplevs. Inte att den "var mycket svårt initialt". 

Vad är halmgubben om att smärtan är individuell?
    För vi vet att TS berättade att smärtan var mycket svår initialt.

Sen sure, fick vi reda på annat senare att det inte var så illa.
    Dock kvarstår att med berättelsen så var ambulans enligt sjukvårdens råd.

Nej, det var inte prat om ambulans enligt "sjukvårdens" rekommendationer. 

Förövrigt, vet du ens vad en rekommendation betyder? 🤔

Lugnt, du anser dig stå över sjukvården och inte heller första gången det skett :lol:

Nej, det gör jag inte. Läs om och (försök) läs rätt. 

Mer ad hominem berättar att du försöker inbilla dig min person är ett argument för sak.
    Ledsen, för det är omöjligt att bli ett argument för sak.

Nej, min sk "ad homien" berättar enbart att jag bryr mig om hälsan till en helt främmande person på familjeliv. Det finns inget att argumentera om.

Och det är inget som skulle kunna "bli ett segument för sak". 
  • EpicF
    klyban skrev 2025-11-14 21:27:12 följande:

Visst är det en halmgubbe för oss alla som förstår att smärta är individuellt.
    Dock var TS berättelse om mycket svår smärta, som vi sen fick reda på var inte som den först beskrivningen.

Ingen halmgubbe. 

Och ja, alla utom DU verkar förstå att smärta är individuellt. Till och med "sjukvården" vet det. 

Ts berättade hur hon upplevdes smärta. Om det var svår eller inte vet varken du eller jag, eftersom inte skrev något om det. 

Ts smärta avtog. Vilket är helt normalt, men det innbär inte att ts första upplevelse om smärtan var "fel". 

Du ansåg att ambulans inte var en sak med den första beskrivningen, dock berättar sjukvården vi den beskrivningen att ambulansen är en rekommendation i sjukvården.
    Försöker du säga det INTE är och du vet bättre än dom?

Ja, eftersom ts klarade att ta sig till akuten på ege hand utan att behöva prehospital vård (du vet vad prehospital vård innebär va?! 🤔) så hade en väntan på ambulans gjort att ts skulle få vänta ännu mera på vård. 

Och där hade med stor sannerlikhet "sjukvården" också hållt med. De rekommenderar inte ambulans om det inte är absolut nödvändigt och akut. Vilket det inte var i ts fall, eftersom hun fick till att gå till akuten. Även om det tog längre tid än det normalt skulle ha tagit. 

Jag vet bättre än dig och jag vet, tillskillnad från dig, hur det 112 samt 1177 fungerar i Sverige. 

Ts hade inte fått ambulans för att hennes man vägrar köra henne. Hon hade kanske kunnat få sjuktransport med taxi, men då även det dragit ut på tiden.  

Var är ens att argumentera om?

Detta hände i slutet av augusti, finns inget som kan ändra det faktum att ts inte var i behov av prehospital vård och därmed inte ambulans. Mycket bättre att ambulansen fanns tillgänglig för först akuta uppdrag, eller kanske fick till att koncentrera sig på det akuta uppdrag de förmodligen var pä  

Visst är det en halmgubbe för oss alla som förstår att smärta är individuellt.
    Dock var TS berättelse om mycket svår smärta, som vi sen fick reda på var inte som den först beskrivningen.

Du ansåg att ambulans inte var en sak med den första beskrivningen, dock berättar sjukvården vi den beskrivningen att ambulansen är en rekommendation i sjukvården.
    Försöker du säga det INTE är och du vet bättre än dom?

Ad hominem är ad hominem och inget argument för sak.
    Försöker du säga att min person är ett argument?(För det vore riktigt komiskt.)

Nej, jag har aldrig påstått att du person skulle vara ett argument. Jag skrev faktiskt motsatsen till det. 

Min "ad homien" (förmodligen inte ens rätt utryck eftersom det INTE är någon argumentation) handlar om omsorg och att bry sig. Dvs jag visar omsorg och bryr mig om en vilt främmande persons hälsa. 

Det finns (fortfarande) inte något att ens argumentera om. 

Om du vill tro det, så helt ok. Men det är ingen argumentationsteknik eftersom det är något att argumentera om! Seriöst, är det så svårt för dig att förstå? 

Är du så upptagen av ditt egna ego att du alltid tror att det är argumentstion om din person när någon visar omsorg och bryr sig? 
    Stackars de i din närhet isåfall. De kan inte ha det lätt. 
  • EpicF
    klyban skrev 2025-11-15 11:21:09 följande:

Ingen vet vad halmgubben om att smärta är individuell är ett argument för.
    Kommer argumentet snart, för min person är inte ett argument.

Det finns inget att argumentera om, eftersom smärta är individuellt. Vad du upplever som svår smärta kan en annan uppleva som milda smärta. Och vise versa. 

Förstår inte du det?

Den initiala beskrivningen berättade om mycket svår smärta och där talet försvann gå tog evigheter.
    Sen fick vi en uppdatering som berätta den inte riktigt var så hög.

Nej, den initiala beskrivningen berättar att ta upplevdes "otroligt smärta" och att den kändes som en förlossning. Om den upplevdes svår eller hanterbar framkommer inte.

Sedan berättade hon att smärtan avtog en del. Vilket är fullt normalt och inget som indikerar på att den inte skulle vara "riktigt så hög". 

Och sjukvården rekommenderar ambulans vid svår smärta.
    Anser du dig stå över deras rekommendationer, för det vore ju inte första gången du inbillat dig veta bättre än sjukvården, du vet vattkoppor och droppsmitta, och ett helt gäng till mindre.

Smärta är individuellt. Det finns inget allmänt om vad svårt smärta är och när man bör åka ambulans. Allt är individuellt. Vilket är "sjukvården" vet. Både 112, 1177, vårdcentralen etc. 

Men du verkar inte ha greppet det ännu. Märkligt. 

Nej, jag står över deras rekommendationer. Men jag vet till skillnad från dig, vad en rekommendation är. 

Har ts vattkoppor och droppsmitta? Det var nytt information. Ser inte att hon har skrivit något om att hon skulle ha det.... så du får visa var hon skiver det. 

Så varför tror du att du vet bättre än sjukvården.

Var har jag påstått det? 

Men för din info, så gör jag inte. Men vet lika mycket

Själv fått en ambulans när inte min partner kunde köra mig och akut och med svår smärta som liknar denna som först blev beskriven.

Du fick ambulans för att du just så var i behov av prehospital vård i form av smärtlindring. Inte för att din partner är en idiot och inte kunde köra dig. 

Ts hade inte det behovet. Dvs, ni hade inte likadan upplevelse av era smärtor även om båda kan ses som svår smärta. 
  • EpicF
    klyban skrev 2025-11-15 16:35:23 följande:

Ingen vet vad ditt argument är för din halmgubbe som alla vet och att smärta är individuellt.
    kommer argumentet med halmgubben snart?

DET FINNS INGET ARGUMENT. MAN KAN INTE ARGUMENTERA OM SMÄRTA EFTERSOM DET ÄR INDIVIDUELLT. 

Jag vet att detta är svårt för dig att ta in, men du kanske kan be ChatGPT att förenkla för dig. 

Den initiala beskrivningen berättade om svår smärta och där tal och gång var svårt påverkad och inte ens fungerande i smärtan.
    Sen kom uppdateringen som berättade det inte var så illa.

Nej, det ts berättade var att hon upplevde "otroligt smärta" och att det kändes som en förlossning. Om det en svår smärta eller inte framkommer aldrig. 

Uppdateringen berättade att smärta avtog. Det är normalt. Men det innebär inte att man inte hade svår/otrolig (eller hur man väljer att beskriva) smärta innan. 

Dock med den initiala beskrivningen så rekommenderar sjukvården ambulans.

Vet du en rekommendation är?🤔
    Jag börjar tro att du inte ved vad der betyder. Kan det vara fallet?! 🤔

Försöker du säga sjukvården har fel?

Var skrev jag att sjukvården har fel? 

Och mer intressant, vad har de fel om? Det glömde du att berätta.... 

För min del var smärtan som TS beskrivning av smärtan, och fanns ingen tvekan att de skulle skicka ambulans.

Ja, din smärta var säkert som ts beskrev sin.

Men eftersom smärta är individuellt (vilket också alla inkl sjukvården vet, alla utom du dock) så hade inte ni samma upplevelse om smärtans svårighetsgrad. 

Du tyckte att den var svår, och beskrev det för 112/1177 (eller var du ringde). De skickade ambulans så att du kunde få prehospital vård i form av smärtlindring. 

Ts hade inte samma behov som dig och ringde därför 112 eller 1177. 

Jag fick ambulans när jag hade brutit ankeln så illa att benet stack ut och behövde stjälkas (pga det fick jag ambulanstransport, dock inte med blåljus till min stora besvikelse 😂).
    Jag kände egentligen aldrig någon smärta pga ett adrenalinrusch. Men jag morfin i ambulansen, och blev tyvärr hög som ett hus och flörtade med alla (inkl all personal jag mötte på sjukhuset) 😂 Jag tål nämligen inte morfin så bra. 

Och TS hade behov av hjälp, partner gav ingen och som först beskrivit så hade ambulans varit korrekt att ringa.
    Men sen kom förtydliga och då var inte ambulans lika nödvändig.

Nej, korrekta hade varit att ringa taxi om ens idiot till tror inte vill hjälpa. 

Däremot om man bedömt sina egna smärtor så svåra att man är i stort behov av akut smärtlindring, då ska man ringa ambulans (eller ja, 1177 helst som då kan rekvireras ambulans). 

Varken du eller jag bestämmer om ts hade behov av ambulans eller rinte. 

• EpicF
    klyban skrev 2025-11-15 17:05:18 följande:

SÅ du berättar att det inte finns ett argument i att smärta är individuellt, så varför sade du det som det vore för?

Äntligen har du fattat! Halleluja 👏

Då kanske också kan förstå att jag jar skrivit att det skulle vara ett argument. 

Det går inte att argumentet om något som är individuellt. 

SÅ du berättar att det inte finns ett argument i att smärta är individuellt, så varför sade du det som det vore för?

En rekommendation är en rekommendation och rekommendationen är att man kan ringa ambulans för svår smärta och misstänkt njursten.
    Försöker du berätta att rekommendationen om ambulans inte finns?
    Och försöker du då säga du vet bättre än sjukvårdens rekommendationer?

Ja, är en rekommendation. Men VAD betyder en rekommendation? Vet du det? 

Till skillnad från dig så vet jag att en rekommendation är just en rekommendation och inget måste. Man bedömer själv hur svår/stark smärta och man bestämmer själv om man vill följa rekommendationen med ambulans. 

Ja, om man misstänker eller vet att man har njursten, har stark (stark är ett annat ord för svår) ihållande (dvs den går inte över med ex alvedon) smärta, feber (38° eller högre), sjukdomskänsla (också individuellt) och man inte kan tömma blåsa då är det rekommenderat med ambulans, men inte ett måste. Kan man ta sig till akuten på annat sätt så gör man det. 

Nu har dock inte ts skrivit att hon hade något av detta. 

Vi vet redan taxi inte var en möjlighet och pga TS berättade det inte var :whoco5:

Ja, för ts var det inte möjligt eftersom hon inte hade pengar. Men jag påstod heller inte det. Däremot så har jag nämnt att hon hade kanske kunnat få sjuktransport (det är samma som taxi, bara att man inte betalar fill taxa och man kan oftast få det på faktura. Ordnas av 112/1177. 

Men generellt så är det korrekta att ringa efter taxi om ens idiot till partner inte kan köra en till akuten (alt jourvårdcentral/lätt akut). Förstod inte du det? 🤔🤦?♀️

Att man har en idiot till partner är inte en indikation på att man ska få ambulans. Att ens partner av någon anledning inte kan köra är heller ingen indikation på att man ska få ambulans. 

Du vet (eller du borde veta) ambulans är till för akuta fall och där man är i behov av prehospital vård och kan man på annat sätt ta sig till vården så rekomenderas det att man gör det. Just för att man inte ska ta upp en ambulans onödvändigt. 

Prehospital vård är akut vård som ges utanför sjukhus.
  • EpicF
    Anonym (Anna) skrev 2025-11-14 21:09:59 följande:

Vissa män förstår inte sådant tyvärr..

Finns även kvinnor som inge heller gör det. 
  • EpicF
    klyban skrev 2025-11-16 11:11:59 följande:

Sagt samma varje gång och undrat vad halmgubbe var ett argument för, det visade sig vara ointressant information utan argumentation värde.
    Men ändå skrev du något som inte betyder något.
    Och då kommer vi till punkten varför skrev du något sm var betydelselöst för?

Trodde du förstod att det inte finns något argument eller halmgubbe eftersom smärta är individuellt?! Hade tydligen fel där... 

För de allra flesta så betyder "individuell smärta" just att den är individuell. Att man kan jämföra med andra. Det absolut ingen betydelselös punkt eller ointressant information. 
    Men man kan inte argumentera om det, då det fortfarande inte finns något att argumentera om. 

För TS beskrev mycket svår smärta, så svår att en ynka promenad tar40min och att hon tappade talförmågan.
    Så varför skrev du då något som inte har någon betydelse?
    För hennes upplevda smärta var ju beskriven, även om vi senare fick reda på det inte var så illa. som först beskrivet.

Ts beskrev smärtan "otroligt smärta i ryggen kändes spm en förlossning". Inte svår. Inte stark. Utan otrolig. 

Att en normal 20min promenad tar 40min med "otroligt smärta" är inte ett dugg konstigt. Men inte heller smdet indikerar på att ts måste ha ambulans. 

Ja, ts beskrev sin smärta vid tidspunkten. Sedan beskrev hon att smärtan avtog en aning, när hon hade kommit till akuten, dvs en annan tidpunkt. 

Inget i det säker att det första beskrivningen av smäetan var fel. Vilket du prövar att bevisa... 

Allt jag skrivit har en betydelse. Att du inte förstår det är ditt problem. 

Vid en sådan beskriven smärta ska/kan man ringa ambulans enligt sjukvården(Och speciellt när närstående inte kan eller vill köra.), varför försöker du säga du vet bättre för?
    För enda svaret vore att jo, du borde nog ringt ambulans i aktuellt situation.
    Men sen kom uppdateringen, men den kunde du aldrig veta om innan den kom.

Nu var vi här igen. Smärta är individuell. En rekommendation är inget måste. 

Ja, man kan ringa ambulans (eller man ringer snarare 112/1177 som rekvirerar ambulans om det finns behov) om man upplever att man behöver det. Ts upplevde inte att det var ett behov, därför ringde hon inte. Och det är helt ok. 

Och nej, man får inge ambulans för att man inte har någon som köra. Man för ambulans om man behöver prehospital vård. 

Jag har aldrig skrivit att jag vet bättre. Ts bedömde att hon inte behövde ambulans, utan kunde ta sig till akuten själv. Det var hennes bedömning i det aktuella länet. Ts är dem som känner sin kropp bäst pch kan göra en korrekt bedömning utifrån hennes upplevelse. 

Varför tror du att DU skulle veta bättre om ts kropp än hon själv? 

Sagt samma varje gång och undrat vad halmgubbe var ett argument för, det visade sig vara ointressant information utan argumentation värde.
    Men ändå skrev du något som inte betyder något.
    Och då kommer vi till punkten varför skrev du något sm var betydelselöst för?
    För TS beskrev mycket svår smärta, så svår att en ynka promenad tar40min och att hon tappade talförmågan.
    Så varför skrev du då något som inte har någon betydelse?
    För hennes upplevda smärta var ju beskriven, även om vi senare fick reda på det inte var så illa. som först beskrivet.

Vid en sådan beskriven smärta ska/kan man ringa ambulans enligt sjukvården(Och speciellt när närstående inte kan eller vill köra.), varför försöker du säga du vet bättre för?
    För enda svaret vore att jo, du borde nog ringt ambulans i aktuellt situation.
    Men sen kom uppdateringen, men den kunde du aldrig veta om innan den kom.

Så varför säger du dig veta bättre än sjukvården för?
    För du opponerade dig mot rådet sjukvården ger och som jag återgav Solig

Var har skrivit det att jag vet bättre än sjukvården?

Nej, jag opponerar inte mot sjukvården råd. Men jag vet och förstår, till skillnad från dig, att en råd, en rekommendation är något man inte måste följa. Det är frivilligt att följa den rekommendationen då den inte är en lag.
  • EpicF
    klyban skrev 2025-11-16 19:18:48 följande:

Ingen vet vad din halmgubbe är till för, inte ens du själv inser man.
    Och TS beskrev först en smärta som var individuell, då det var hennes egen :whoco5:

Eftersom jag aldrig har pratat om någon halmgubbe så äf det svårt att veta vad du menar. 

Ja, självklart beskrev ts sin egen smärta. Förstod du det först nu?! 🤔😱😂

Jaha, du står inte över sjukvårdens rekommendationer:
    Det betyder ju då att du hade fel innan och att det visst var lämpligt råd om ambulans i gällande läge.

Nej, varför skulle jag står över sjukvårdens rekommendationer? 

Nej, eftersom ts inte upplevde så stark smärta att hon behövde prehospital smärtlindring så behövdes ingen ambulans. 

Ts är det som själv bedämmer om vill ringa 112 eller 1177. Du vet de som rekvirerar ambulans. 

Sedan är det svårt att få ambulans utan att ringa 112 eller 1177.... Du förstår väl att man inte kan rekvirera en en ambulans själv som privatperson?! 🤔

Rekvirera är förövrigt när.man beställer eller begär att få något. Ett ord som används endel inom sjukvården. 

Men det är lugnt, det är nu vi kommer få se slingrande, för be om ursäkt för dina fel existerar inte, och påstå annat än ambulans i rådande beskrivning är också en rekommendation och den som då påstår annat som du gjorde tror sig då veta bättre än sjukvården.
    Eller vad var orsaken till att du inte brydde dig om sjukvårdens rekommendationer?

Nej, ts upplevde inte sådan stark smärta att hon behövde följa de allmänna rekomenderna. 

Du förstår väl att man själv bestämmer om man vill följa de allmäna rekommendationer om att ringa ambulans vid misstanke om bla njursten? 
    Man blir inte straffad av att avstå. 

Nu är inte jag ts, så vad jag bryr mig om eller inte är totalt irrelevant. 

Är det nu jag är för korkad att det är ingen idé att förklara IGEN :lol::lol:

Tja, du är alltid korkad. Eller snararw uppvisar ett korkat beteende utåtsätt. 

Egenligen så tror jag inte du är så korkad som du uppvisar. Men jag kan ha fel om det... 

Btw, jag har förklarat x antal gånger och du förstår fortfarande inte. 
  • EpicF
    klyban skrev 2025-11-16 21:29:18 följande:

Smärtan är individuell, det är en halmgubbe, två så var smärtan beskriven så att den är individuell berättade ju TS.(Och sen nerjustera smärtan till inte vara så svår som det först lät.)

Att smärta är inviduell, är ingen halmgubbe. Tror du det så vet du inte had halmgubbe (argument) är. 

Om den var svår från början eller inte vet bara ts. Det vet inte du, eftersom du inte är ts. 

Vad är halmgubben att TS bestämmer, undrar för hon bestämde ju :whoco5:
    Frågan är dock varför en så svår beskriven smärta där det inte ens gick prata, det berättar en ambulans är en rekommendation från sjukvården.
    Försöker du säga du hade fel när du försökte säga det inte var?

Nej, det berättar enbart att ts upplever en svår smäeta. Vad ts väljer att göra är upp till henne. 

Hade hon haft en normal parter så hade han kört henne till akuten med en gång.

Ts bedömde själv att hon inte behövde ambulans. Det är hennes val. 

Igen, vet du vad en rekommendation är? 

Ditt argumenterande tyder på att du inte gör det, nämligen. 

För samma sekund du sade att en ambulans inte skulle ringas efter vid en sådan smärta, så berättar du per automatik att du står över sjukvårdens rekommendationer.

Såhär skrev jag, orda grant: "Man ringer inte ambulans om man inte behöver prehospital vård, vilket ts inte behövde". 

Ts bedömde att hon inte behövde prehospital vård och därmed inte var i behov av ambulans eftersom hon shölv kunde ta sig till akuten. I hennes fall jag och säkert flera gjort samma bedömning. 

En rekommendation är, precis som det låter en rekommendation. Man rekomenderas att ex följa ett råd, OM man vill. Det är inget måste. 

Såhär säger ChatGPT om vad rekomendation:

Ordet ?rekommendation? betyder ett förslag, råd eller uppmaning om vad någon tycker att man bör göra. Det är inte ett krav, utan mer en vägledning.
    Exempel:
    ?Min läkare gav mig en rekommendation att vila.?
    ?Det är bara en rekommendation, du måste inte följa den.?
    Det finns inget "står över sjukvården rekomendation" eftersom det just är enbart en rekomendation, och inget annat. 

Detta säger ChatGPT om vad rekomendationeran vid svår smärta är. 

"Vid svår smärta är det viktigt att ta situationen på allvar. Det som brukar rekommenderas generellt (ej personlig medicinsk rådgivning) är:
    🔴 1. Sök vård om smärtan är mycket stark
    Kontakta 1177 eller åk till akutmottagning om smärtan:
    är plötslig och intensiv
    gör att du inte kan röra dig normalt
    kommer tillsammans med feber, domningar, svårt att andas, svaghet, eller andra ovanliga symtom
    inte förbättras av vila eller vanliga smärtstillande
    🔵 2. Vanliga smärtstillande (allmän information)
    Vid svår men icke-akut smärta används ofta:
    Paracetamol (t.ex. Alvedon)
    NSAID, t.ex. ibuprofen eller naproxen (om man tål det)
    Kombinerat paracetamol + NSAID kan ibland vara effektivt
    (Obs: följ alltid dosering på förpackning och fråga vården vid osäkerhet.)
    🔵 3. Vila och avlastning
    Ofta rekommenderas att:
    vila den kroppsdel som gör ont
    undvika rörelser som förvärrar smärtan
    använda kyla eller värme beroende på typ av skada
    🔵 4. Sök professionell bedömning
    Vid återkommande eller oförklarlig svår smärta behövs ofta bedömning av:
    vårdcentral
    akutvård om det är mycket starkt
    fysioterapeut vid rörelse- eller muskelsmärta"
    Och här är ChatGPT svar om sjukvårdens generella rekomendation om misstanke om njursten. 

Sjukvårdens generella rekommendationer vid misstanke om njursten (allmän medicinsk information, inte personlig rådgivning) är följande:

🔴 1. Sök vård vid typiska symtom

Misstanke om njursten uppstår ofta vid:

Plötslig, kraftig smärta i sidan/ryggen som kommer i vågor

Smärta som strålar mot magen eller underlivet

Illamående eller kräkningar

Blod i urinen

Svårt att kissa eller täta trängningar

➤ Sök akut vård direkt vid:

Feber, frossa (kan tyda på infektion ? farligt)

Mycket svår smärta som inte går över

Du inte kan kissa

Du är gravid eller har bara en fungerande njure

🔵 2. Smärtlindring ? första åtgärd

Vården rekommenderar ofta:

NSAID som ibuprofen eller diklofenak
    (Detta är förstahandsval vid njurstenssmärta om man tål det.)

Paracetamol som komplettering

OBS: Följ alltid doseringsanvisningar, och undvik NSAID om du har vissa hjärt-, mag- eller njurproblem.

🔵 3. Dricka lagom

I allmänhet rekommenderas:

Drick normalt, men inte överdrivet mycket.

Vätska kan hjälpa stenen att passera, men att tvinga i sig stora mängder vid svår smärta är inte bra.

🔵 4. Bedömning på vårdcentral eller akuten

Vården gör ofta:

Urinprov (blod, infektion, kristaller)

Blodprov (njurfunktion)

Bilddiagnostik: CT eller ultraljud

Bedömning om stenen kan passera själv eller om behandling behövs

🔵 5. Behandling

Beroende på stenens storlek/läge kan det bli:

Smärtstillande tills stenen passerar (vanligt vid små stenar)

Avslappnande läkemedel för urinledaren (i vissa fall)

Stötvågsbehandling (ESWL)

Endoskopisk borttagning via urinvägarna"

Jo, jag förstår sjukvårdens rekommendationer, gör du?
    Undrar då de säger att ambulans är en rekommendation vid svår smärta som TS först beskrev.

Jag frågade om du förstod vad en rekomendation är.  Inte vad sjukvårdens rekomendation är (vilket du förövrigt också har fel om). 

Här har du sjukvårdens rekommendationer ang ambulans vid svår smärta:

"I vissa situationer rekommenderar sjukvården att man ringer ambulans (112) vid svår smärta.

Det beror på vad som följer med smärtan, inte bara hur ont det gör.

Här är den generella riktlinjen:

---

🚑 Ring ambulans (112) vid svår smärta om något av detta stämmer:

Smärtan är plötslig och extremt stark och du inte kan röra dig eller tänka klart.

Smärtan sitter i bröstet, strålar ut i arm, käke eller rygg.

Du har svårt att andas.

Du har feber och frossa samtidigt som svår smärta (kan vara tecken på infektion i kroppen).

Du känner dig yr, svag, kallsvettig eller svimfärdig.

En kroppsdel är domnad eller förlamad.

Du kan inte stå, gå, eller kissa på grund av smärtan.

Smärtan är så svår att du misstänker njursten, gallsten eller brusten kroppspulsåder (mycket kraftig smärta i sidan eller magen).

Smärtan kommer efter ett fall, olycka eller slag och du misstänker fraktur.

---

✔️ När man ofta inte ringer ambulans

Om smärtan är svår men du kan ta dig till bil/taxi och hålla dig stabil.

Om du inte har farliga symtom som påverkat blodtryck, andning eller medvetande.

Om du kan prata och gå relativt normalt.

Då brukar man istället kontakta 1177 eller åka till akutmottagning.

---

Men det är fortfarande bara en rekomendation. Ingen lag och inget man måste följa. Allt beror på omständigheterna och ens allmäntillstånd. 

Det är vad sjukvården rekommenderar. Men du förstår inte vad en rekomendation är, utan tror det är en lag som alla måste följa. 

• EpicF
    klyban skrev 2025-11-19 20:49:46 följande:

Vid beskriven smärta som TS gav först, så är ambulans en rekommendation av sjukvården.
    Försöker du säga du vet bättre än sjukvården?

Nej, faktiskt inte. 

Och nej, jag vet inte bättre än sjukvården. Men jag vad som rekomenderas och vad en rekomendation är. Till skillnad från dig. 
    klyban skrev 2025-11-19 20:49:46 följande:

Undrar då det är deras rekommendationer vid svår smärta.

Nej, inte det heller. 

Men man kan ringa 112 även om det inte rekomenderar. Du kan också ringa 112 för en stukning, skrapsår eller nageltrång. 
  • EpicF
    klyban skrev 2025-11-20 07:08:05 följande:

Och ändå försöker du hävda att rekommendationen inte finns för ambulans vid svår smärta som denna?(Sen fick vi reda på den inte var så illa, men det ändrar inte rekommendationen.)

Nej, det finns ingen allmän rekomendation att ringa ambulans "för svår smärta". 

Och nej, vi fick reda på att smärtan avtagit lite. Fullt normalt. Betyder inte att den inte upplevdes svår från början. 

EN rekommendation är en rekommendation, vad inbillar du dig ens med den konstiga?

Ja, en rekomendation är en rekomendation. Men vet du VAD REKOMENDATION BETYDER? 

Det har du återigen glömt att svara på....
    och det tolkar jag som att du inte vet. 

Här har du en definition på vad ordet rekomendation betyder, för du verkar inte veta det. 

"Ordet rekommendation betyder ett förslag, råd eller uppmaning om vad någon tycker att man bör göra. Det är inte ett krav, utan mer en vägledning".

För en rekommendation är en rekommendation, kanske du inbillar dig en rekommendation är en order och ett måste, för det vore riktigt sjukt udda.

Det är du som tror det. Inte jag.  

Dock sade du att det inte var en rekommendation, utan att man skulle ta taxi stället.

Ja, det är ingen allmän rekomendation att almtid ta ambulans vid svår smärta. Vilket du tror, men aldrig kan visa till. 

Misstänker man njursten (det kan man känna igen symtom på om man haft det tidigare) så är det rekommenderat med ambulans om man inte på annat sätt kan ta sig till akuten.  

Kan man ta taxi så är det de som är rekommenderar. 

Vill man ringa ambulans vid nageltrång eller skrapsår så gör man det. Man kan ringa 112/ambulans vid minsta lilla om man har lust med det. 

Sedan att man inte för ambulans för minsta lilla är en annan femma. 

För säger du att det inte är en rekommendation så säger du dig veta bättre än sjukvården som rekommenderar ambulans vid svår smärta och dessa regioner.

Igen, jag sa/skrev att det inte är en allmän rekomendation att alltid ringa ambulans vid svår smärta. 

Vad i den meningen är det du inte förstår?

Och än mer såklart om man har mer symtomen.

Det beror på vad det är för symtom. Den allmäna rekommendationen är att ta taxi om det inte är akut tillstånd. Svår smärta behöver inte vara akut. 

Med akuta tillstånd menas hjärtstillestånd, hjärtinfarkt, stroke/slag/hjärnblödning, medvetslöshet, förlossning som har starta, fallolyckor från hög höjd (speciellt de där man kan ha nack- och/eller ryggskador), bilolycka eller andra trafikolyckor, olyckor som kan indikerar rygg, nacke och/eller frakturer i höftområdet, stora kraftiga blödningar (ex om det sprutar blod ut från aortan), misstanke om indre blödningar och brusten blidtarm, plus många andra tillstånd som kan vara akuta. Ska jag fortsätta?!

Men såklart säger du att det är en rekommendation att ringa efter ambulans vid svår smärta, så har jag haft rätt hela tiden.
    Men det vet vi att du inte klarar av att göra, och jag googla det och det var väldigt intressant svar där 

Svår smärta är inte alltid ett akut tillstånd och nej, det är ingen allmän rekomendation att alltid ringa ambulans vid svår smärta. 

Du vet, återigen smärta är individuellt. Det du upplever som svår smärta lan din granne uppleva som piss i havet (dvs väldigt liten).
Svar på tråden Han vill inte hjälpa mig