Inlägg från: Anonym (C) |Visa alla inlägg
  • Anonym (C)

Ingen hjälp vid missfall

Majbacken skrev 2025-11-10 18:05:15 följande:
    Ingen hjälp vid missfall

Jag är mitt uppe i ett missfall i vecka 7. Uppfyller alla symptom (mensvärk, blödning, klumpar och försvunna graviditetssymptom) på att ett missfall är ett faktum. Jag och min man har under 1,5 års tid försökt få vårt andra barn och detta nedslaget känns så fruktansvärt. Det som dock gör allt hundra gånger värre är att jag nu fått till mig att jag inte får hjälp. Jag ska gå mee det här i minst tre veckor och därefter göra ett graviditetstest för att få svart på vitt att det är ett missfall. Jag föll genom golvet totalt när dom sa det här. Jag sa att jag måste missförstå eftersom det går att få ett tidigt ultraljud och där kan man (oftast) kunna avgöra om det finns ett embryo eller inte, men det handlade tydligen om att vården inte erbjuder det. 

Jag har aldrig mått så här dåligt och har panik över att behöva gå med detta i tre veckor. Jag vill bara gå vidare och få sörja. Har ni också blivit bemötta så här? 
    /Förkrossad

Tyvärr är det såhär det ser ut, och visst är det så att kroppen för det mesta löser allt själv och att naturen har sin gång, men de borde verkligen ta mer hänsyn för hur traumatiskt det kan vara för vissa kvinnor. Det enda råd vi kvinnor kan ge till varandra är att åka till gynakuten, ljuga och överdriva smärtan och säga att den sitter på ena sidan eller något sådant för att de ska göra ultraljud för att utesluta utomkveds. Många är emot detta för att ett missfall inte är något akut - men jag förstår precis vad du går igenom då jag gått igenom samma sak. Det är inte humant att få missfall. Kram till dig ❤️

• Anonym (C)
    Anonym (u) skrev 2025-11-13 16:55:19 följande:
    Det finns grader i helvetet och så finns det folk som drar till med ANDRAS tragiska historier där det inte är hjälpsamt eller ens schysst. vafan
    Anonym (C) skrev 2025-11-10 20:40:40 följande:

Tyvärr är det såhär det ser ut, och visst är det så att kroppen för det mesta löser allt själv och att naturen har sin gång, men de borde verkligen ta mer hänsyn för hur traumatiskt det kan vara för vissa kvinnor. Det enda råd vi kvinnor kan ge till varandra är att åka till gynakuten, ljuga och överdriva smärtan och säga att den sitter på ena sidan eller något sådant för att de ska göra ultraljud för att utesluta utomkveds. Många är emot detta för att ett missfall inte är något akut - men jag förstår precis vad du går igenom då jag gått igenom samma sak. Det är inte humant att få missfall. Kram till dig ❤️

Varför ska TS ta resurser från andra kvinnor som behöver hjälp? Uselt råd.  Missfall är inte kul men vanligt.

Det borde finnas resurser att möta bedrövade kvinnor som mår oerhört dåligt av ovissheten i ett eventuellt pågående missfall. Bara för att det är vanligt och naturligt betyder det inte att det är obetydligt. 
  • Anonym (C)
    Anonym (u) skrev 2025-11-13 17:33:29 följande:
    I slutändan kommer dessa kvinnor behöva vänta ändå. Ingen kan göra något. Ingen säger att det är obetydligt men att uppmuntra kvinnor till att ljuga och faktiskt ta resurser från de som har riktiga gynekologiska problem är inte systerskap utan idiotiskt.

Att anse att dessa kvinnor ska utså dessa psykiska och fysiska plågor hemma för att ?det borde finnas resurser men nu gör det inte det så då är det så? är idiotiskt. Varje person som avstår vård på grund av resursbristen leder indirekt till att färre resurser behövs. Situationen är skit men jag vet precis hur dåligt man kan må under och efter ett missfall och då tänker jag inte bara säga att man ska stå ut för att det är ?så vanligt?.

• Anonym (C)
    Anonym (M.) skrev 2025-11-13 18:52:16 följande:
    Men - vad tänker du att vården ska göra då? Söva kvinnan, skrapa henne, låta henne vila på en vårdavdelning i några dagar efteråt? Det skulle inte ens vara önskvärt, för man vet nu att både kroppen och själen läker bättre om naturen får ha sin gång. 

Har jag skrivit det? Det är främst ovissheten som kan vara oerhört jobbig psykiskt och en snabb kontroll kan hjälpa enormt. Lägg inte ord i min mun. 

Att kvinnor borde ha rätt till den vården är min åsikt och det är inget jag har intresse av att diskutera vidare med er.

• Anonym (C)
    Anonym (M.) skrev 2025-11-13 19:33:29 följande:
    Fast det behövs ju inte. Under de veckorna som man vanligen får dessa tidiga missfall, har man en mängd gravidsymptom: illamående, trötthet, yrsel, ofta en slags overklighetskänsla. Man MÄRKER när de symptomen är borta, att man känner sig alldeles som vanligt igen. Då vet man att det är över. Och sedan dröjer det inte länge förrän blödningarna startar. Har varit med om det själv, för övrigt.
    Alla är olika och har olika symptom, vissa har inga alls. Oavsett så kan ovissheten vara fruktansvärd för vissa, och det må vara ofarligt i sig, men att få snabbt svar på om den lilla lever eller inte kan göra väldigt mycket för måendet. Men som vanligt ska kvinnor bara stå ut. För min del blev mitt uteblivna missfall starten på en depression och utveckling av katastroftankar och det är väl därför jag har den åsikt jag har om detta. 
  • Anonym (C)
    Anonym (u) skrev 2025-11-13 19:40:48 följande:
    I en drömvärld har alla kvinnor rätt till det men problemet ligger inte i att det vore fint utan att du faktiskt uppmuntrar kvinnor att överdriva för att få "vård"...
    🥱
  • Anonym (C)
    Anonym (u) skrev 2025-11-13 19:48:29 följande:
    Ja verkligen, du ville bara diskutera något helt annat än vad du startade med. Jävligt udda beteende.
    Jag har inte velat diskutera någonting, jag svarade bara TS. Jag har min åsikt, du har din. Däremot sitter jag inte och kommer med hittepå-påståenden om din åsikt så som du gör mot mig. Accept and move on. 🤷?♀️ 
Svar på tråden Ingen hjälp vid missfall