Inlägg från: Viravi |Visa alla inlägg
  • Viravi

Oense över julen

Jag kan förstå er båda två. Jag förstår att han gärna åker till sin hemstad och firar jul med sin familj. Bor ni så många timmar ifrån dom så gissar jag att det inte är varje veckan han träffar dom liksom, och då är julen ett bra tillfälle att åka när man är lite extra ledig. Julen är ju också traditionellt en familjehögtid så jag förstår inte vad det är du tycker är så sjukt med art han vill fira jul där. Däremot förstår jag dina känslor att du inte vill åka så långt för hans föräldrars skull om dom är otrevliga mot dig. Han borde definitivt stå upp för dig om dom är elaka eller otrevliga.

Du skriver "våran hemstad", hur har du det med familj där? Kanske kan du umgås med din familj och kanske gamla vänner också så du inte behöver sitta I knät på hans mamma och pappa i en vecka liksom.

Ett annat alternativ är ju som du själv är inne på att fira jul isär, det är inget konstigt tycker jag. Framförallt om man inte har barn ihop än.

• Viravi
    Anonym (TS) skrev 2025-11-10 22:54:12 följande:
    Nej, det är inte ofta vi träffar släkten, men min man har ett väldigt flexibelt jobb och kan ta ledigt mer eller mindre när han vill. För honom handlar det inte om att ta vara på några extra röda dagar och resa iväg för att slippa ta så mycket ledigt. 

Det är inte konstigt att han tycker om att fira med sin familj, men att det mer eller mindre är ett måste och nåt han måste göra varje år, oavsett om jag är där eller inte känns lite sjukt. Speciellt om man är vuxen, och i ett seriöst förhållande. 

Jag har också släkt och vänner där, men det känns så fruktansvärt tråkigt att, speciellt som ett gift par, fira jul isär hos våra respektive föräldrar. Vi har inte barn än, men det här kan mycket väl vara sista julen det bara är vi, vilket gör det extra sorgligt om han är okej med att lämna mig ensam för att själv fira på annan ort, bara för att han måste vara med ursprungsfamiljen i år igen. 
    Jag hör att du känner dig bortprioriterad, men han kanske tänker att han prioriterar "bara ni" resten av året och att det då borde vara okej att prioritera annorlunda en gång om året. Bara spekulationer givetvis.

Jag uppfattade det som att han skulle åka efter julafton till dom i år enligt det du skrev i trådstarten. Isåfall får ni ju fira jul tillsammans innan han åker, det är väl en vettig kompromiss?
  • Viravi
    Anonym (TS) skrev 2025-11-10 23:23:20 följande:
    Absolut, vi får väldigt mycket tid ihop resten av året, men det blir ju också mycket vardag. Det är inte ofta man får över en vecka tillsammans att bara ta det lugnt tillsammans. Han tar liksom ledigt för att för att åka på semester med sin familj också, så det är inte som att julen är enda gången de ses.

Jag tycker bara att det är trist att han knappt kan fira jul och nyår med mig nåt år. Vi firade hemma under pandemin, men då blev det också mycket gnäll över att vi inte reste till hemstaden ändå.
    Men om han åker efter julafton, då firar han ju jul med dig? Eller tänker jag fel?
  • Viravi
    Anonym (TS) skrev 2025-11-13 10:03:55 följande:
    Hans version av en kompromiss är ju att försöka få mig att ändra mig, försöka få mig att få dåligt samvete och att sen bestämma sig för att åka själv. Han är inte sugen på att kompromissa och köra vartannat år. 
    Jag tycker att det låter som att hans version av kompromiss är att åka efter julafton istället för innan. Om han åker efter julafton som du skrev i trådstarten att han skulle så har ni ju uppesittarkväll och självaste julafton tillsammans innan han åker. Hur kommer det sig att du inte räknar det som en kompromiss? Tycker det blir orimligt om han inte ens får åka upp i mellandagarna för att träffa sin familj liksom.
Svar på tråden Oense över julen