• Anonym (TS)

Oense över julen

Jag och min man har varit ett par i över 15 år, och vi bor sen många år tillbaka långt ifrån vår gemensamma hemort. Vår relation är generellt sett bra och vi planerar att skaffa barn snart. 

Ett återkommande problem är dock att min man vill fira jul i vår hemstad med hans föräldrar och syskon varje år. Jag tycker det är jobbigt att resa just vid jul, och vill helst stanna hemma hos oss och ha en mysig jul bara vi två och jobba på att skapa våra egna traditioner. Resan till vår hemort tar dessutom minst 8-9 timmar från dörr till dörr, ofta mer, så då två dagar alltid går åt till att resa, plus reskostnaderna, känns det ofta som att man bör stanna minst 7-10 dagar för att det ens ska vara värt att åka, så det fungerar inte att bara åka över en helg.

Hittills har vi firat jul på hemorten absoluta majoriteten av åren vi varit tillsammans, men jag börjar ledsna. Vi har nyligen köpt hus och jag är sugen på att faktiskt fira jul som jag vill. 

Mina svärföräldrar tycker inte heller om mig, så jag tycker att det ofta känns kyligt att spendera jul med dem. Min man blir också som förbytt när vi umgås med dem och står inte alltid upp för mig när vi är där. 

I år har jag sagt nej, jag tänker stanna här hos oss. Jag vill inte spendera massa tid, pengar och semesterdagar på att vara obekväm under jul. Min mans svar på det är att försöka övertala mig till att åka ändå, och påpeka hur ledsen och besviken (!) han är att jag inte vill åka och han planerar att åka själv ändå efter julafton. Det känns rent sjukt. Jag blir så ledsen att han inte vill vara med mig utan prompt måste vara med ?mamma och pappa? på jul. Han är över 30 och det känns som nån gång bör man väl vilja fokusera på familjen man håller på att bygga själv över sin ursprungsfamilj? Eller hur? Eller är jag bara knäpp? 

Jag känner mig bara så sviken av honom och känner nästan att jag tvekar på hela relationen. Att det känns som att jag aldrig kommer vara prio ett eller att VI kommer vara en familj, utan enda familjen han är intresserad av är hans ursprungsfamilj. Jag blir ställd ibland över att vi varit ett par så länge, är gifta, och ändå ibland känns som pojkvän/flickvän i ett tidigt stadie av en relation. Det känns så sjukt.

Är jag orimlig?

• Svar på tråden Oense över julen
  • Anonym (,)

Jag håller med dig.
    Han är vuxen och har valt en framtid med dig. Han borde respektera er relation tillräckligt för att stanna hemma.

Personligen är jag inte särskilt förtjust i högtider, mycket av den anledningen att många känner sig tvingade att umgås med människor de inte vill umgås med, oavsett det gäller närmaste familjen/släkten, eller familj till partner.

Traditioner kan man förnya som par. 
    Nu är jag själv singel, men hade jag varit tillsammans med någon hade jag velat att vi skapade egna traditioner, alternativt skippade firanden helt och hållet.

Med tanke på hur lång resan är, så är det ännu märkligare att han prompt måste resa dit över jul.

Men i värsta fall kan ni väl fira på olika håll över julen, men fira nyår tillsammans...

• Viravi

Jag kan förstå er båda två. Jag förstår att han gärna åker till sin hemstad och firar jul med sin familj. Bor ni så många timmar ifrån dom så gissar jag att det inte är varje veckan han träffar dom liksom, och då är julen ett bra tillfälle att åka när man är lite extra ledig. Julen är ju också traditionellt en familjehögtid så jag förstår inte vad det är du tycker är så sjukt med art han vill fira jul där. Däremot förstår jag dina känslor att du inte vill åka så långt för hans föräldrars skull om dom är otrevliga mot dig. Han borde definitivt stå upp för dig om dom är elaka eller otrevliga.

Du skriver "våran hemstad", hur har du det med familj där? Kanske kan du umgås med din familj och kanske gamla vänner också så du inte behöver sitta I knät på hans mamma och pappa i en vecka liksom.

Ett annat alternativ är ju som du själv är inne på att fira jul isär, det är inget konstigt tycker jag. Framförallt om man inte har barn ihop än.

• Anonym (TS)
    Viravi skrev 2025-11-10 22:34:52 följande:

Jag kan förstå er båda två. Jag förstår att han gärna åker till sin hemstad och firar jul med sin familj. Bor ni så många timmar ifrån dom så gissar jag att det inte är varje veckan han träffar dom liksom, och då är julen ett bra tillfälle att åka när man är lite extra ledig. Julen är ju också traditionellt en familjehögtid så jag förstår inte vad det är du tycker är så sjukt med art han vill fira jul där. Däremot förstår jag dina känslor att du inte vill åka så långt för hans föräldrars skull om dom är otrevliga mot dig. Han borde definitivt stå upp för dig om dom är elaka eller otrevliga.

Du skriver "våran hemstad", hur har du det med familj där? Kanske kan du umgås med din familj och kanske gamla vänner också så du inte behöver sitta I knät på hans mamma och pappa i en vecka liksom.

Ett annat alternativ är ju som du själv är inne på att fira jul isär, det är inget konstigt tycker jag. Framförallt om man inte har barn ihop än.

Nej, det är inte ofta vi träffar släkten, men min man har ett väldigt flexibelt jobb och kan ta ledigt mer eller mindre när han vill. För honom handlar det inte om att ta vara på några extra röda dagar och resa iväg för att slippa ta så mycket ledigt. 

Det är inte konstigt att han tycker om att fira med sin familj, men att det mer eller mindre är ett måste och nåt han måste göra varje år, oavsett om jag är där eller inte känns lite sjukt. Speciellt om man är vuxen, och i ett seriöst förhållande. 

Jag har också släkt och vänner där, men det känns så fruktansvärt tråkigt att, speciellt som ett gift par, fira jul isär hos våra respektive föräldrar. Vi har inte barn än, men det här kan mycket väl vara sista julen det bara är vi, vilket gör det extra sorgligt om han är okej med att lämna mig ensam för att själv fira på annan ort, bara för att han måste vara med ursprungsfamiljen i år igen. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (,) skrev 2025-11-10 22:28:50 följande:

Jag håller med dig.
    Han är vuxen och har valt en framtid med dig. Han borde respektera er relation tillräckligt för att stanna hemma.

Personligen är jag inte särskilt förtjust i högtider, mycket av den anledningen att många känner sig tvingade att umgås med människor de inte vill umgås med, oavsett det gäller närmaste familjen/släkten, eller familj till partner.

Traditioner kan man förnya som par. 
    Nu är jag själv singel, men hade jag varit tillsammans med någon hade jag velat att vi skapade egna traditioner, alternativt skippade firanden helt och hållet.

Med tanke på hur lång resan är, så är det ännu märkligare att han prompt måste resa dit över jul.

Men i värsta fall kan ni väl fira på olika håll över julen, men fira nyår tillsammans...

Tack. Det är svårt. Det känns som att han är lite låst i hur man ska fira och att han därför måste fira med sina föräldrar och syskon varje år. 

Jag är inte heller särkilt förtjust i högtider, just på grund av det du säger, att det är så många måsten och krav, men jag hade också gärna försökt hitta någon fin tradition att börja med för vår gemensamma familj, men det känns lite som att jag inte duger. I våra konversationer känns det verkligen som att det värsta är att inte kunna fira på hemorten, inte att fira utan mig, vilket känns väldigt hårt.
  • Anonym (Abc)

Nu tänker jag inte välja sida här även om du säkert kommer tolka det så. Jag skriver bara om mina erfarenheter.

Kvinnor verkar ha otroligt svårt att fira med andra än sina egna. Jag har flera exempel i min närmsta bekantskapskrets. Ingen vet varför, de bara uteblir. Ofta ser de till att hela deras familj uteblir. Om det var då och då förstår jag. Klart man kan fira med olika människor men när det är satt i system är det träligt. 

Det är otroligt jobbigt att vara i andra änden och vara den som alltid blir bortvald. 

• Nordinni

Varför kör ni inte bara varannan år? Då slipper ni bråk och diskussioner inför varje jul. 

• TL12

Låt han fira jul själv med sina föräldrar om han nu vill det 
    och tyck inte så synd om dig själv 
    Det finns säkert en massa saker du kan hitta på
    bara du slutar fundera så mkt över alla problem som julfirande skapar. 
    Gör nåt som du tycker är kul 

• Viravi
    Anonym (TS) skrev 2025-11-10 22:54:12 följande:
    Nej, det är inte ofta vi träffar släkten, men min man har ett väldigt flexibelt jobb och kan ta ledigt mer eller mindre när han vill. För honom handlar det inte om att ta vara på några extra röda dagar och resa iväg för att slippa ta så mycket ledigt. 

Det är inte konstigt att han tycker om att fira med sin familj, men att det mer eller mindre är ett måste och nåt han måste göra varje år, oavsett om jag är där eller inte känns lite sjukt. Speciellt om man är vuxen, och i ett seriöst förhållande. 

Jag har också släkt och vänner där, men det känns så fruktansvärt tråkigt att, speciellt som ett gift par, fira jul isär hos våra respektive föräldrar. Vi har inte barn än, men det här kan mycket väl vara sista julen det bara är vi, vilket gör det extra sorgligt om han är okej med att lämna mig ensam för att själv fira på annan ort, bara för att han måste vara med ursprungsfamiljen i år igen. 
    Jag hör att du känner dig bortprioriterad, men han kanske tänker att han prioriterar "bara ni" resten av året och att det då borde vara okej att prioritera annorlunda en gång om året. Bara spekulationer givetvis.

Jag uppfattade det som att han skulle åka efter julafton till dom i år enligt det du skrev i trådstarten. Isåfall får ni ju fira jul tillsammans innan han åker, det är väl en vettig kompromiss?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-10 23:00:16 följande:

Nu tänker jag inte välja sida här även om du säkert kommer tolka det så. Jag skriver bara om mina erfarenheter.

Kvinnor verkar ha otroligt svårt att fira med andra än sina egna. Jag har flera exempel i min närmsta bekantskapskrets. Ingen vet varför, de bara uteblir. Ofta ser de till att hela deras familj uteblir. Om det var då och då förstår jag. Klart man kan fira med olika människor men när det är satt i system är det träligt. 

Det är otroligt jobbigt att vara i andra änden och vara den som alltid blir bortvald. 

Ja, alltså dom har valt bort mig rätt mycket, så det är inte så kul att vara någonstans där man inte känner sig välkommen. Jag har också fått höra att jag inte ens fått komma dit ibland, just för att jag inte varit välkommen. Så det tar emot att åka dit och se glad ut varje år.
  • Anonym (TS)
    Nordinni skrev 2025-11-10 23:00:34 följande:

Varför kör ni inte bara varannan år? Då slipper ni bråk och diskussioner inför varje jul. 

För att min man vill fira där varje år..?
Svar på tråden Oense över julen