Anonym (Jag förstår dig) skrev 2025-11-13 13:26:55 följande:
Håller inte med dig. Att vara vuxen är att sätta tydliga gränser mot folk, och folk som enbart vill sabotera och ens äktenskapet är otroligt jobbiga att ha att göra med långsiktigt. Bättre att hålla sig från sin dysfunktionella släkt och klippa ALLA band och leva sitt eget liv istället med frugan/mannen och bygga upp sin egen familj.
Vadå ska TS leva i ensamhet utan sin mans stöttning för att mannen vill ha kontakt med jobbiga familj? sådär gör man inte mot sin man/fru. Fruns vilja och trygghet ska prioriteras först, för dom är ju den nya generation. Svärföräldrarna har redan haft sin tid på jorden med äktenskap och barn.
Att skapa egna traditioner, bestämma tillsammans som man och hustru - är det finaste ett par kan göra för varandra. Det kommer stärka paret långsiktigt. Det är ju skevt att låta släkten bestämma traditionerna osv? Man är en ny familj när man gifter sig. Och varje par bestämmer själv hur det jul ska firas.
Även psykologer säger samma sak, det går inte att ha hälsosam relation med folk som är ohälsosamma. Annars blir man ju medberoende? Vilket är en psykisk störning.
Många föräldrarna/släkten kan ha svårt att släppa taget någon gifter sig och bildar något nytt, det är sunt för ett gift par att fatta beslut ihop och inte låta släkten styra där.
Men min analys är att TS man är för mesig och för bunden och kontrollerad av sin släkt, han har ingen självständighet eller drivkraft att vilja skapa något eget med TS, desssutom att han umgås med folk som mobbar och fryser ut TS är bara sjukt sorgligt. TS förtjänar bättre. Jag hade aldrig kunnat göra så mot den jag älskar.
Du drar verkligen stora växlar på det här. Det handlar om en julhelg. Så ofta lär de inte ses om de bor 9 h från varandra. Att kräva att någon ska bryta med sin familj ja då ska det vara väldigt allvarliga saker som har hänt. Har ej framkommit vad det skulle vara i så fall. Vaddå "leva i ensamhet"? Det är väl ingen som krävt. Vad är det för psykiskt störda saker mannens familj har gjort? Eller du pratar om dig själv nu igen?
Problem kvarstår, mannen vill umgås med sin familj, ts vill inte det, hon kan inte ens tänka sig att träffa dem på jul. Hon verkar inte heller vilja träffa sin egen släkt, utan bara vara med sin man. Det vill inte han. Hur ska de då kunna "bestämma tillsammans". Att "bestämma tillsammans" betyder någon form av kompromiss.