Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Oense över julen

Anonym (TS) skrev 2025-11-10 22:54:12 följande:
    Nej, det är inte ofta vi träffar släkten, men min man har ett väldigt flexibelt jobb och kan ta ledigt mer eller mindre när han vill. För honom handlar det inte om att ta vara på några extra röda dagar och resa iväg för att slippa ta så mycket ledigt. 

Det är inte konstigt att han tycker om att fira med sin familj, men att det mer eller mindre är ett måste och nåt han måste göra varje år, oavsett om jag är där eller inte känns lite sjukt. Speciellt om man är vuxen, och i ett seriöst förhållande. 

Jag har också släkt och vänner där, men det känns så fruktansvärt tråkigt att, speciellt som ett gift par, fira jul isär hos våra respektive föräldrar. Vi har inte barn än, men det här kan mycket väl vara sista julen det bara är vi, vilket gör det extra sorgligt om han är okej med att lämna mig ensam för att själv fira på annan ort, bara för att han måste vara med ursprungsfamiljen i år igen. 
    Du har också släkt i hemorten men föredrar ändå att fira med hans familj, där dels han blir dom förbytt och dels att där du inte känner dig välkommen. Offerkofta?

Hur ofta åker du hem och träffa din familj?

Är det så klokt att planera barn när ni inte ens kan komma överens om hur ni ska fira julen?
  • Anonym (M)

Sedan förstår jag inte att du måste stanna där så länge. Redan blir varken dyrare eller billigare om du åker hem efter några dagar. 

• Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2025-11-11 08:20:21 följande:
    Det blir ju dyrare per dag. Det känns väldigt dyrt att betala kanske över 3500 på en resa, bara för att vara där i 3-4 dagar. 
    Fast det spelar väl ingen roll, du betalar ändå lika mycket. Så du stannar alltså länge där, fast du inte trivs, för att det kostar för mkt att äta när du är hemma? För det är ju det enda du tjänar in när du bor hos dom, maten.
  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2025-11-11 08:29:54 följande:
    Vi är båda över 30, så jag tycker att vi har levt vuxenliv, men jag håller med om att han är nog lite omogen på det sättet och fortfarande ser föräldrarna och syskonen som familj över mig. Vilket såklart är lite udda då hans syskon har egna barn och att syskonen är en familj med sina barn och partners är visst självklart. 

Vi behöver absolut prata mer om det här. Han har t.ex. också berättat för sin familj att jag inte vill åka till hemstaden och fira jul där, att jag är "stoppklossen" här, vilket inte känns så väldigt kul.  
    Ni har haft 15 år på er att pratat om julen, ändå kan ni inte lösa det.
  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2025-11-11 08:20:21 följande:
    Det blir ju dyrare per dag. Det känns väldigt dyrt att betala kanske över 3500 på en resa, bara för att vara där i 3-4 dagar. 
    Om du nu känner att du måste stanna så varför inte tillbringa tid med din egen familj och vänner istället för med mannens familj?

Förstår inte varför detta har pågått i så många år utan att du ändrat på något? Är du rädd för honom? 
  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2025-11-11 18:28:30 följande:
    Självklart spenderar jag tid med min familj och mina vänner också när vi väl är där. Men det känns ju sådär att åka bort tillsammans med sin partner, men kanske bara se honom 3-4 dagar av de 10 man är där. 
    Fast så känner ju inte han. Respekten går bara åt ett håll. Eller är det rädsla?
  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2025-11-11 18:28:30 följande:
    Självklart spenderar jag tid med min familj och mina vänner också när vi väl är där. Men det känns ju sådär att åka bort tillsammans med sin partner, men kanske bara se honom 3-4 dagar av de 10 man är där. 
    Om du stannar hemma själv ser du inte honom på 10 dagar. Men det är bättre eller?
Svar på tråden Oense över julen