Fel utbildning?
Hej!
Jag påbörjade min utbildning i början av september och jag studerar Grundlärarprogrammet med inriktning fritidshem. Jag har nu haft VFU och jag känner mig helt lost och behöver allt stöd jag kan få. Själva utbildningen har gått bra. Blivit godkänd på alla mina tentor, grupparbeten och seminarier. Nu när vi har kommit ut på praktiken så känner jag mig så förvirrad i mitt val av utbildning. Jag har länge funderat på att bli lärare, speciellt intresset att bli bildlärare på mellanstadiet (vilket jag kan bli med utbildningen). MEN nu när jag har kommit ut på VFU:n ifrågasätter jag allt. Min handledare är snäll, jag tycker om de flesta ur personalen och många barn är gulliga. Det som jag har märkt är ångesten jag har inför varje dag på praktiken. Då jag tycker det är så krävande och räknar ner varje timme tills jag slutar. Motivationen för studierna har lagt sig mer och mer nu när jag fått testa på själva jobbet. Kanske beror det på att jag mest bara har sett på och inte själv haft en undervisning med barnen än. Jag hoppade av en konstnärlig utbildning på GU för några år sedan och minns hur dåligt jag mådde efter avhoppet då jag kände mig misslyckad och en rädsla över att folk blir besvikna på mig. Jag är oerhört rädd för att eventuellt hoppa av igen. Är det några som har några råd för en som mig? Eller nån som har erfarenheter inom fritidshem som vill dela med sig sina erfarenheter? Jag vet inte hur det ska kännas under en VFU, borde man känna av direkt att det passar en? Är så otroligt tveksam och min lust till att bli lärare efter praktiken är inte skyhög just nu. Man kanske borde vänta? Eller är det bäst att hoppa av fort?
Har så otroligt många frågor för jag är såååå fruktansvärt borta i hur jag bör göra.