Inlägg från: Anonym (Mmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mmm)

Vad kan man förvänta sig av skolan - kläder i regn?

Anonym (Mamma) skrev 2025-11-13 10:55:07 följande:
    Det var verkligen inte bara mitt barn som inte hade regnkläder på sig igår. I princip inget barn hade det, trots hällregn. Det är inte så märkligt, för från klassrummet ser man inte ut. Det är först när de fått på sig skorna (utanför klassrummet) och kommer till dörren som de ser ut ordentligt. Att ett gäng sexåringar då skulle klä av sig igen och gå in och sätta på sig skalbyxor är inte särskilt troligt. Jag tänker att det måste vara lättare för läraren att påtala att det är blött ute, än att 70 av 90 barn ska byta kläder när de kommer in igen.

Mitt barn hänger själv upp jacka och byxa i torkrummet, men han visste inte hur man skulle hänga upp vantar och fick ingen hjälp.
    Om barnen inte kan se att det regnar ute kan ju inte heller läraren göra det. För de är väl i samma rum?
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-11-13 10:57:33 följande:
    Mitt barn är generellt duktig på att klä sig efter väder, fryser lätt och vill ha vantar, mössa och regnkläder, men då behöver han veta vilket väder som gäller. Som det är nu ser de inte ut ordentligt förrän de kommit så långt att de fått på sig skorna i hallen. Regnkläderna förvaras sen inne i klassrummet och dit får de inte gå igen.

I fallet med den försvunna koftan hade en kompis gått in i hans skåp och slängt ut den. Vi hittade den strax bredvid skåpet. I övrigt har han god koll på sina saker och än har inget tappats bort. 
    Detta ska ni kanske få skolan att ändra på. Fråga de hur de tänker. 
Svar på tråden Vad kan man förvänta sig av skolan - kläder i regn?