Inlägg från: Anonym (Gode) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gode)

Är vänskapen över?

Anonym (Anonym) skrev 2025-11-12 23:14:21 följande:
    Är vänskapen över?

Som småbarnsförälder tycker jag att det kan vara knepigt med vänner, många "försvinner".

Har dock några få jag försöker ha kvar. 

Har bl.a.  En vän sen 10 år tillbaka som som jag verkligen försöker engagera mig i. Men har märkt att under senaste 4 åren är det bara jag som tagit initiativ som t.ex. Ses ute på middag, bjudit hem på parmiddagar, frågat om jag kan komma över och umgås osv. 

Skriver alltid grattis på födelsedagar och gillar och reagerar på saker som läggs upp i sociala medier.

Har på senaste tiden inte engagerat mig lika mycket och har insett att vänskapen är extremt ensidig. Det brukade inte alls vara så, några år tillbaka. 

Ska man inse att vänskapen är över, eller ska jag bara fortsätta 😅? Vad tycker ni?

Klart ni ska fortsätta vara vänner men ni behöver inte umgås så mycket för det.

De allra flesta vänner jag har umgås jag aldrig med men om man stöter ihop med varandra på stan blir man glad av att ses.

Tyvärr har dygnet bara 24 timmar vilket betyder att det allra mesta av det man vill göra kan man aldrig göra.
  • Anonym (Gode)
    567890 skrev 2025-11-15 07:09:07 följande:

Jag förlorade också min bästa vän när jag fick barn. Vi hade umgåtts otroligt nära i 10 år, hon var i olika förhållande hela tiden men hon ville aldrig ha egna barn.

När jag träffade min man umgicks vi alla fyra, reste på semester och umgicks även i större vängrupper. Jag såg henne som min bästa vän.

När min son föddes såg jag till att lämna bort honom så att vi sågs själva, jag tänkte också på att inte prata om honom eftersom jag visste att hon inte är intresserad av barn. Efter något år flyttade vi många mil bort men fortsatte höras och sågs när det gick men vid ett tillfälle när jag hade vägarna förbi hennes stad blev jag helt ghostad. Hon visste att jag skulle komma men svarade aldrig mer på mina samtal eller meddelande.

Nu har det gått över 10 år sedan vi sist hördes och forfarande inte ett ord, det har gått många år sedan jag släppte henne men jag undrar fortfarande varför jag inte var värd en förklaring till avslutet. 

Hon känner sig antagligen som att du ghostat henne om än mer utdraget.

Det är synd att många människor inte klarar av att ha vilande vänskapsrelationer. 

Bara för att man inte hör av sig varje dag betyder inte det att man inte uppskattar den andra personen.

Alternativet är att hon känner att ni växt ifrån varandra men inte vågar uttrycka det.
  • Anonym (Gode)
    567890 skrev 2025-11-15 07:56:07 följande:
    Jag tror att hon tyckte att vi inte hade så mycket gemensamt längre och det är helt okej förstås, inget jag kan påverka. Jag tycker bara att jag förtjänade mer än att bli ghostad av min bästa vän, jag förtjänade mer respekt än så.

Att inte kunna säga till sin bästa vän att vi har vuxit ifrån varandra eller åtminstone komma med någon ursäkt är bättre än att välja att aldrig mer svara på ett meddelande.
    Hon borde ha svarat. Däremot ska man aldrig avsluta vänskaper med bra människor eller säga saker i stil med att man vuxit ifrån varandra.

Helt plötsligt några år senare befinner man sig i samma stad med liknande intresse och vill börja umgås igen eller i alla fall samarbeta igen. Detta blir mycket svårare om man har massa avslutade vänskapsrelationer överallt.

Nej. man har massa bra vänner. Sedan är det några man umgås med också. Tanken att man måste umgås med en vän är mycket märklig.
Svar på tråden Är vänskapen över?