Inlägg från: Anonym (C) |Visa alla inlägg
  • Anonym (C)

Lämnad och dumpad

Han hade flera veckor då han visade att han inte ville vara i ett förhållande med dig. Han har bestämt sig. 

Det är svårt att separera om man har varit tillsammans ett tag, även om man verkligen vill det. Så han skyller allt på dig, att allt du gör är fel. 

Kramen från honom när du lämnade var ett hej då, inget annat. 

Ja han kan ha träffat någon ny, med det vet vi inget om.

Du får börja sorgeprocessen efter förhållandet. Man kommer inte undan det när man har varit tillsammans ett tag,  och den andra bryter upp förhållandet.
    Smärtsamt men nödvändigt.

• Anonym (C)

En del som vill föra slut behandlar sin partner illa, just för att de vill göra slut. För att den andra ska förstå att de vill göra slut.

• Anonym (C)

Ja nu är det tid att ta hand om dig själv och sörja förhållandet. Han verkar vara en okänslig typ. Tror inte att du skulle ha haft det så bra med honom på längre sikt. 

• Anonym (C)
    Anonym (Sofie87) skrev 2025-11-13 20:05:41 följande:
    Tack snälla! det konstiga var att igår, när jag väl blev hämtad av mina föräldrar så såg han Såå fundersam ut, han funderade och funderade och sa ?det här var ju tråkigt, förstår att du är ledsen? 

det var allt jag fick höra, sen fick jag dra helt utan anledning. 
    Han kan ha sagt så för att han tyckte att det lät bra inför dina föräldrar. Att han skulle låta lite medkännande.
  • Anonym (C)
    KimLinnefeldt skrev 2025-11-14 14:03:42 följande:
    Eller så sa han det för att han genuint känner sympati för TS, och inser att uppbrottet inte är lättvindigt.

Man bör inte bara hänga killen, reflexmässigt. En relation består av två personer. It takes two to tango.

För mig tog det många år innan jag insåg vilken del jag hade i att ett äktenskap tog slut efter 20 år. 
    Killen tog aldrig ett allvarligt snack med TS om att han ville att det skulle vara slut och varför. Han var bara otrevlig mot TS på olika sätt i vardagen och sedan bara slängde ur sig att det var slut.

Sättet att avsluta säger något om en person.

Ibland passar man bara inte ihop, men det är bara den ena som inser det. Det behöver inte vara fel på någon av parterna. 
  • Anonym (C)

Sådär kan människor bli när de försöker bryta sig loss från ett förhållande. De vill bara kapa allt.

Egentligen är det bäst att du tar honom på orden. Hans känslor för dig har gått över. Det är bara att fortsätta sörja för din del. Det brukar ta ett par månader innan man känner sig bättre. Det hade varit smärtsamt för dig även om separationen hade gått till på ett "trevligare" sätt.

• Anonym (C)
    Anonym (Sofie87) skrev 2025-11-16 11:40:28 följande:

Jo precis men känslan när han bara kastade ut mig, jag vet inte, han var helt kall. vi var ändå ett par i nästan 4 år. Allt är förändrat och nu inser jag att jag blivit psykisk misshandlad ett bra tag och att detta kommer följa med mig nu, kommer aldrig hitta en kille igen, ingen kommer vilja ha mig. 

Har även insett med Tiden att det bara varit jag som velat göra saker och utveckla detta, men nu står man helt själv. 

Du kommer att läka och du kommer att lära dig något av detta. 

Se till att du får samtalastöd någonstans. Kanske en diakon i kyrkan (du behöver inte vara religiös) eller en kurator på vårdcentralen. För att prata om den psykiska misshandel som du upplevde och känslan av att ingen kommer att vilja var tillsammans med dig i framtiden (typisk känsla för människor som har blivit illa behandlade).

Du har helt enkelt varit ihop med fel kille. 
  • Anonym (C)
    UngGubbeinorr skrev 2025-11-16 14:57:28 följande:

Som Lynx123 skrev här ovan, efter allt du skrivit, vad gråter du för? Inse, ni var inte rätt för varann. Initialt var det säkert underbart, men romansen är en form av tillfällig sinnesförvirring. Jag är snart 60 år och minns mina far och morföräldrars ord; mister man en finns tusen åter. Försök att se saken ur hans synvinkel, skriv ned all dynga han skulle skriva om dig, om det var han som var TS i denna tråd (inte publikt dock). Du är inte ett oskyldigt offer, något har gnagt hos honom, säkert en längre tid. Kärleken borta, bara irritiation kvar. Troligen ville han vara effektiv i uppbrottet, riva av plåstret. Du har det bra jämfört med killar som inte fixar det och skall ha kvar förhållandet med våld. Tänk motsatsen, att du skulle ha problemet med att köra ut en kille.. Då hade du inte varit ladsen, mer troligt mycket värre, rädd.

Att uppmana någon att inte vara ledsen för att en kärleksrelation har tagit slut är meningslöst. Ledsenheten måste få ta sitt utrymme och sin tid. Än är vi inte datoriserade i huvudet med av och på-knappar.

Kärleken tog slut för honom, så är det. Det kan bero på många saker och det är funderingar på hur relationen var, som ingår i att bearbeta att den har upphört. 

Att skuldbelägga någon för att den känner vissa saker leder ingenstans. Däremot kan man ju inte agera ut känslorna hur som helst. Som att slåss eller förtala, som förekommer ibland. 

Men det gör ju inte TS, hon vill däremot gärna ha en förklaring på varför det tog slut. Men det kan inte ex-pojkvännen leverera. Antingen så vet han inte det eller också så vill han inte berätta. 

TS måste acceptera det och stoppa alla försök till kontakter med honom. Hon kan sörja och avsluta sina band till honom på egen hand. 
  • Anonym (C)

Tyvärr så är det så här smärtsamt när ett långt förhållande tar slut! Det är inte konstigt alls att du mår dåligt psykiskt, det är så det är.

Killen vill klippa alla band och du vill ha en förklaring till varför han har gjort slut. Han kanske inte ens har en förklaring, kärleken tog bara slut.

Sedan var han elak mot dig, speciellt på slutet. Kanske hoppades han på att du skulle göra slut, så att han skulle slippa göra det. Enklare för honom i så fall. Men han kunde ha gjort slut tidigare istället för att vara elak mot dig, det hade varit hederligare. Så han är ingen trevlig person.

Det enda du kan göra nu är att sörja. Det kommer att ta tid. Bestäm ingenting och flytta ingenstans förrän du börjar må bättre. (Om det inte är så att du vantrivs väldigt mycket med var du bor nu.) Låt allt ta den tid som du behöver för att sörja förhållandet.

Ja, du blev psykiskt misshandlad och det kan ta tid att hämta dig från det också. 
    Nästa gång någon är så elak som han var mot dig, så lämna förhållandet! Det blir aldrig bättre då.

Du kan nog hitta någon som tycker om att vara med dig och som gillar dig! Du får börja leta när du känner att du mår bättre. Det gäller att hitta någon som man passar ihop med. Det gjorde du inte med ditt ex. Han ville ju inte göra saker med dig. Han tyckte att du var långsam. Vi har olika tempo och det finns massor av killar som gillar att ta saker i långsam takt.

Förvänta dig inte att du ska bli glad fort igen. Sådant här kan ta lite tid. Känslorna går upp och ned. Bara se till att sköta om dig själv på ett bra sätt, sov och ät ordentligt.

• Anonym (C)

Det kan ta tre månader efter en riktig kris innan man hittar fast mark under fötterna igen. Så du får fortsätta att ta hand om dig så bra du kan, och leva igenom denna svåra tid för dig. Tills det känns lite lättare.

Han är ju jätteelak när han hänvisar till karma-lagen. Det är urdumt, eftersom du inte har gjort några elaka saker. Det har däremot han. 

Ja, han hade ju tänkt att göra slut med dig länge, eftersom han blev så elak mot dig på slutet. Så han har kommit längre i separationen än vad du har gjort.

När du börjar känna dig bättre så får du leta efter en kille som gillar dig för den du är, och som gärna går ut tillsammans med dig! Allt annat är värdelöst. 

Ni passade inte ihop, du får leta efter någon som är mer lik dig.

• Anonym (C)

Just nu kanske du inte har så stor lust att gå ut heller. Men kan du inte göra något med en vän? Gå en promenad och fika, gå på bio eller shoppa tillsammans med någon? 

Svar på tråden Lämnad och dumpad