• Anonym (Vad händer efter döden?)

Vad tror du händer efter döden?

Tycker det är spännande att fundera på vad som väntar oss efter att vi dör. 

Hade varit kul att få igång en diskussion om vad ni tror händer när vi lämnar livet här på jorden. Kommer vi till himlen, blir det svart (allt tar slut) eller något annat? Vad tror ni? 

• Svar på tråden Vad tror du händer efter döden?
  • Alessia

Som allt annat organiskt material på denna jord förmultnar vi och blir en del av myllan. "Av jord är du kommen, jord skall du åter varda" 
    Någon själavandring (hemska tanke) tror jag inte på. Himmel och helvete finns på denna jord under varje varelses levnad, inte som alternativ efter döden. 

• karolinkoriander

Allt fortsätter efter döden, det kan inte upphöra eftersom inget kan förstöras, bara ändra form. En nagel upphör inte att existera om man klipper av den, den ändrar form. Att jaget upphör är däremot troligt, det finner andra former. En organisk och materiell värld som skulle finnas utan upplevelser är ett antagande vi gör utifrån medvetna upplevelser, och upplevelser är det enda vi har att tillgå.

• Anonym (F)

Den vi är dör eftersom hjärnan dör när hjärtat slutat pumpa blod

• Anonym (Medial)

Själen lever vidare i en annan dimension.
    Det är jag helt säker på men tänker inte gå in i diskussioner om det då jag inte orkar med folk som bara idiotförklarar en för att de själva inte "ser".

Jag vet.
    Det räcker för mig.

• Anonym (Beror på)

Det beror på vad för relationer vi har kvar i livet eller under vilka omständigheter man dött. 

Min morfar kunde se "spöken", tex när han låg på ett jättegammalt sjukhus i Frankrike som överlevt både första och andra världskriget. Han såg personer i uniformer gå i rummet, i korridoren etc. 

När han låg på sjukhus i Sverige och jag var och hälsade på såg jag plötsligt hur hans blick fokuserade på något bakom mig. Det var ingen där men han såg någon. 

När mormor gick bort så brukade hon komma och hälsa på morfar på sena kvällar. Ibland var hon ensam, ibland med någon av deras vänner som dött tidigare och ibland med helt okända. 

Nej, jag kan inte bevisa något av detta men jag tror inte heller att den "spökjägarutrustning" som finns är tillräckligt känslig för att se de som valt att stanna kvar, vissa för alltid, andra för en tid. 

Vad som händer efter det har jag ingen aning om än så länge. 

• Trent
    Anonym (Medial) skrev 2025-11-13 15:36:39 följande:

Själen lever vidare i en annan dimension.
    Det är jag helt säker på men tänker inte gå in i diskussioner om det då jag inte orkar med folk som bara idiotförklarar en för att de själva inte "ser".

Jag vet.
    Det räcker för mig.

Så du dömer hårdare än "dem"? Coolt.
  • Anonym (A)

Ingen aning men det tar nog bara slut.

• Anonym (Hej)

Det finns ingen själ. När vi dör blir det svart. Möjligt att vi återskapas i en annan form om universum går under och återskapas i cykler.

• Anonym (Abc)

Den som lever får se!

Eller nej just det. Tvärtom alltså.

Svar på tråden Vad tror du händer efter döden?