Inlägg från: EpicF |Visa alla inlägg
  • EpicF

Behöver komplettera på pga powerpoint

Anonym (Ts) skrev 2025-11-13 14:22:15 följande:
    Behöver komplettera på pga powerpoint

Jag blev inte godkänd på min muntliga presentation på universitet för att jag skrivit för lite på min powerpoint. 

Jag har memorerat min fakta och min presentation i huvudet. Jag har skrivit för hand i anteckningsböcker och uppgiften var att göra en PowerPoint och redovisa muntligt. 

Men jag skriver bara stödord för att få en struktur på vad som ska sägas. Däremot skriver jag inte ut exakt allt jag ska säga på powerpointen. 

Så trots att alla andra elever står och läser innantill från ett peppar så tvingas jag komplettera min powerpoint nu. Är detta rimligt? 

Ja, det är rimligt eftersom läraren anser att du saknar endel din ppt. 

Vad andra studenter gjort eller inte gjort är helt irrelevant för dig. 
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2025-11-13 17:46:20 följande:
    Jag kan inte tycka att det saknas en text motsvarande en skriftlig inlämningsuppgift. Så jag har aldrig någonsin fått kritik tidigare. sånna PowerPoints är ren plåga dessutom 
    Och nu anser lärare att du har missat något väsentligt i din ppt och därför måste du komplettera för få godkänd. 
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2025-11-13 18:12:25 följande:
    Den vill ha allt skriftligt.. allt som sägs?. Det är inte en ppt 
    Om det är det som krävs för att få godkänt så får du hemt enkelt göra det. 
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2025-11-13 18:12:25 följande:
    Den vill ha allt skriftligt.. allt som sägs?. Det är inte en ppt 
    Det är inte du som styr över kriterierna för att få godkänt. 
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2025-11-13 19:16:32 följande:
    Jo men det står inte i instruktionen. 
    Du har fått besked om att du måste komplettera för att få godkänt. Du fått veta exakt vad du måste komplitera med.

Då får du klaga på att instruktionen är bristfällig eller så kan det vara så att du inte förstått det. 

Men vill du ha godkänt så får du komplettera 
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2025-11-14 00:03:53 följande:

Det är kortfattat. Men vi säger att en slide har 8 rader så pratar jag kanske 8 minuter om den. Jag kan omöjligen få med allt. 

Vi säger att jag ska prata om prostatacancer. 

Då tar jag med dom viktigaste punkterna som hur många drabbas per år, vilken ålder är vanligast att få detta. Riskfaktorer i punktform sedan. Men det är inte mängder med text utan det handlar om att ge stöd till dom som lyssnar, vad är det viktigaste? Mina presentationer är alltid levande och läraren kan ställa vilka frågor till mig som helst och jag kan svara och berätta mer. Du kan verkligen tycka att det är rimligt att jag ska komplettera istället för dom som står och läser innantill och har ett helt manus på powerpointen Samtidigt som dom tittar på skärmen och alltså inte på publiken? Frågan är hur duktiga dom är på sitt material? 

Så klaga till läraren då. 

Eller komplettera och få godkänd. Ditt val. 

Vad andra har gjort eller inte gjort är helt irrelevant för dig. 
Svar på tråden Behöver komplettera på pga powerpoint