• Anonym (när?)

Dags att bryta?

Har en person i mitt liv, haft länge. Denna person är bra på att prata, men dålig på att lyssna. Personen är väldigt bra på att snörpa på munnen när samtal kommer in på mig och mitt. Mitt liv och mina intressen är liksom inte "godkända". Detta har gjort att jag allt mer avstyr samtal som rör mig eller mina intressen när denna person är med. 

Personen är även glad i att tala om för andra vad jag gör, hur jag mår, osv. Liksom talar för mig, som om jag inte fanns eller hade en egen röst.

Det låter säkert ego av mig, men det irriterar och dränerar mig, och jag funderar på om det kanske är dags att helt enkelt bryta med denna person. Det skulle dock innebära att jag måste göra ganska drastiska förändringar, kanske till och med flytta till annan ort.

När är det egentligen dags att bryta med en annan människa?

• Svar på tråden Dags att bryta?
  • Anonym (Det där)
    Anonym (när?) skrev 2025-11-13 18:57:35 följande:
    Dags att bryta?

Har en person i mitt liv, haft länge. Denna person är bra på att prata, men dålig på att lyssna. Personen är väldigt bra på att snörpa på munnen när samtal kommer in på mig och mitt. Mitt liv och mina intressen är liksom inte "godkända". Detta har gjort att jag allt mer avstyr samtal som rör mig eller mina intressen när denna person är med. 

Personen är även glad i att tala om för andra vad jag gör, hur jag mår, osv. Liksom talar för mig, som om jag inte fanns eller hade en egen röst.

Det låter säkert ego av mig, men det irriterar och dränerar mig, och jag funderar på om det kanske är dags att helt enkelt bryta med denna person. Det skulle dock innebära att jag måste göra ganska drastiska förändringar, kanske till och med flytta till annan ort.

När är det egentligen dags att bryta med en annan människa?

Det där låter alldeles tillräckligt för mig.

* Pratar bara om sig själv
    * Är ointresserad av dig
    * Dränerar din energi
    * Förminskar dig genom att tala om dig som du inte kan svara själv.

Jag hade talat om för personen vad jag tyckte om detta innan jag drog. Troligen är hen medveten om vad den gör, och vill bara ha dig som en statist som beundrar en narcissist. Men om du vill ge det en chans? Det kan kännas skönt att bara få ur sig vad man tycker (för sin egen skull).
  • Anonym (Hmm)

Vilken typ av relation har ni till varandra?

• Anonym (Höstmys)

Detta låter inte som en hälsosam relation, tycker att du ska bryta med den här personen och lägga din energi på andra som får dig att känna dig sedd och genuint intresserad av dig. 

Om detta är en s.k vän (du skriver inte vilken typ av relation ni har till varandra) och du tycker att det är känsligt kanske du bara kan låta den rinna ut i sanden, dvs inte höra av dig, avböja att träffas tills personen i fråga tröttnar?

• Anonym (Beror på)

Skulle säga att det beror på vad ni har för relation och vad konsekvenserna kan bli av att bryta kontakten. Vad innebär till exempel det du beskriver som drastiska förändringar?

• Anonym (när?)
    Anonym (Det där) skrev 2025-11-13 19:19:00 följande:
    Det där låter alldeles tillräckligt för mig.

* Pratar bara om sig själv
    * Är ointresserad av dig
    * Dränerar din energi
    * Förminskar dig genom att tala om dig som du inte kan svara själv.

Jag hade talat om för personen vad jag tyckte om detta innan jag drog. Troligen är hen medveten om vad den gör, och vill bara ha dig som en statist som beundrar en narcissist. Men om du vill ge det en chans? Det kan kännas skönt att bara få ur sig vad man tycker (för sin egen skull).
    Jag är inte helt säker på om denna person faktiskt är medveten om sitt eget sätt. Hen är ganska aningslös ibland. Men det är skithobbigt. 
  • Anonym (när?)
    Dexter dot com skrev 2025-11-14 08:28:51 följande:

Har du berättat hur du känner och hur ställde sig personen till det ?

Det har hänt några gånger, kanske främst när jag var tonåring, och det blir lite bättre i kanske två veckor-en månad, men sen blir det samma igen.
  • Anonym (när?)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-11-14 09:23:21 följande:

Vilken typ av relation har ni till varandra?

En långvarig.
  • Anonym (när?)
    Anonym (Beror på) skrev 2025-11-14 12:36:05 följande:

Skulle säga att det beror på vad ni har för relation och vad konsekvenserna kan bli av att bryta kontakten. Vad innebär till exempel det du beskriver som drastiska förändringar?

I bästa fall skulle några andra relationer också brytas. I värsta fall, som jag skrev, kommer jag behöva flytta till annan ort. Däremellan finns även andra havererade relationer, jobbyte, mm.
  • Dexter dot com
    Anonym (när?) skrev 2025-11-14 12:46:32 följande:
    Det har hänt några gånger, kanske främst när jag var tonåring, och det blir lite bättre i kanske två veckor-en månad, men sen blir det samma igen.
    Då skulle jag ta det en gång till och vara väldigt tydlig med att blir det inte nån förändring så avslutar du er vänskap.
  • KimLinnefeldt

Ni har tydligen varit i vänskaps- eller kärleksrelation ända sedan tonåren. Efter ett antal år så utvecklar man ofta olika sidor. Det man uppskattade hos den andre blir allt mer irriterande, ibland.

Det låter som om hen är en energitjuv idag. Sjung ut, om du törs. Det kan förändra er relation till det bättre.

Du kan mista den här personen, men det kanske vore en bra vändpunkt i livet.

Svar på tråden Dags att bryta?