Inlägg från: KimLinnefeldt |Visa alla inlägg
  • KimLinnefeldt

Sista barnet

Kan tänka mig att du efter fyra barn har vaggats in i en väldigt mysig barntillvaro, som också kan innehålla bullbak, julförberedelser, umgänge med andra småbarnsföräldrar och mycket annat.

Det kan alltid vara smärtsamt att lämna en tillvaro som man är trygg i, för att gå in i annan fas som är okänd. Vad kommer sen? Ungefär som larven som blir puppa.

Jag var inte jätteinne på att skaffa barn, men är glad att vi gjorde det. Nu är båda barnen i yngre medelåldern och ger mig ett helt annat utbyte i livet.

En sak som ganska säkert kommer att hända är att du får barnbarn. Tjata inte på dem, men en vacker dag ligger du där och snusar på en rosig bäbis i dubbelsängen igen.

Och sen kan du lämna tillbaka battingen och ta ett par veckor på Kanarieöarna.

Puppan blir en fjäril.

• KimLinnefeldt
    Anonym (Jag) skrev 2025-11-14 15:48:02 följande:

Tack för svar :) Jo så är det nog.. Det är ju stressigt men mysigt också såklart. Jag har ju haft barn nästan hela mitt vuxna liv. Jag fick äldsta när jag skulle fylla 19 och yngsta när jag nyss hade fyllt 37. En stor del av tiden har jag ju haft småbarn också.. Och senaste 4,5 åren har jag antingen varit gravid eller ammat.

Så jag tänker väl lite: Vem är jag när jag inte är småbarnsmamma längre? Eller när jag inte är mamma till barn som fortfarande bor hemma och fortfarande är barn. Mamma kommer jag ju vara ändå men det blir ju på ett annat sätt när alla är vuxna. 

Men som du säger , det blir en annan fas. Jag kommer ju att få mer tid för mig själv , något som jag iförsej verkligen längtar efter nu.. Till och med en liten promenad eller att gå och handla ensam utan barnen känns som semester 😅

Och sen förhoppningsvis barnbarn. 

Jag hade två, hon hade två. Vi var nöjda med det, skaffade inget gemensamt (fast det höll på att hända) så jag tog en vasektomi. Bästa jag gjort. Ingen oro för oönskade gravvisar. 

Och när barnen flyttat äger man sin tid, pengarna räcker till. Sorg och saknad men också frihetens yrsel.
Svar på tråden Sista barnet