• Anonym (Mamma)

Min son

Familjeliv är ökänt för att sätta diagnoser på människor. Så nu tänker jag be er; vad har min son och hur hjälper jag honom. Han är 12 år idag.

När han var 1 år ville han endast ha en röd spade ute inte en annan färg. Det höll i sig i ett år. 

Började förskola 1år och 8 månader. Vissa kläder exempel muddar var besvärliga (Jackor, tjocktröjor, byxor, vantar).
    Färgen röd gick över till grön någon gång i början på förskolan.
    Började putta barn tidigt. behövde stort utrymme där han befann sig.

han fick en syster när han var ca 2 år. Det gick jättefint tills hon började ställa sig upp runt 1 år. Då började han putta på henne konstant. Så fort hon ställde sig så puttade han ner henne om o om igen. Trots allt vi gjorde. Till slut blev de äldre och dom bråkade konstant. De kunde inte titta på varandra utan att bråka. Det var mer är syskonbråk. Det var olidlig.

Här blir det lite svårt med åldrarna. Men vid 5 år börjar han spela fotboll. Innan 6 år slutade han för att han blev arg för att han inte fick ha bollan och skjuta mål som han ville. Han kunde inte följa träningens uppläg.

Nu tar jag upp lite nutid (går i åk8)

kläder är alltid svårt (för stort/ för litet, för obekväm, för stickigt)

Mat är också alltid ett problem. Låser dig vid en frukost i månader sen helt stop. Mellanmål kan inte vara samma som frukost. Gillar inte för såsigt men inte heller för torrt. Kan inte förklara vad han vill ha för frukost mellis lunch eller middag.

spel har har ett par regler i skolan och vi säger annorlunda hemma så är det fel.

Visar lite empati (trots nära död i familjen).

svårt med gränser ex petar på lillebror (8 år yngre) trots att lillebror visar starkt nej.

säger att han har kompisar i skolan men pratar endast med 1 på hemmaplan.

tycker inte att vi bryr oss om honom för att vi inte spelsr med honom (fotboll). men att vi alltid tittar/stöttar  spelar ingen roll. Vi spelar inte MED honom så bryr oss inte. Vi spelade med honom till han gick i åk 5. Sen blev det för hårt för mig och min man åkte alltid på ryggskott när han spelade. 

Interagerar inte vid matbordet med oss andra.

tittar inte oss i ögonen.

Vi har fösökt få hjälp inom vården men skolan fungerar bra så det spelar ingen roll (deras ord!)

Diagnos eller inte. Hur hjälper vi honom bäst. När sätter vi motstånd och när gör vi inte. Hur? Alla tips av erfarna vuxna mottages gärna. Vi vill bara stötta honom på rätt sätt!! 

• Svar på tråden Min son
  • Anonym (Hobbypsykologen)

Autism. 

Vad är det för hjälp ni skulle vilja ha från vården? Till skillnad från adhd finns ingen medicin så om han inte mår dåligt så är det nog inte så mycket att göra mer än att uppfostra honom med utgångspunkt från hans behov. 

Om ni inte redan har gjort det så läs på om autism och vilket extra stöd ni kan behöva ge. 

• Anonym (X)

Autism. 100% säkerhet.

Kontakta BUP en väg in, berätta om svårigheterna. Autism går inte att medicinera bort men du som förälder och även han kan få hjälp md saker som underlättar.

I vilka av situationer är du osäker på om ni ska sätta motstånd? 

Min erfarenhet som förälder till barn med npf är att man oftare än till andra barn behöver förklara varför något inte är ok. Och det måste förklaras mer grundligt. En del av det som är underförstått för oss andra är inte det för dem. I ert fall kanske det tex inte räcker att säga att lillebror blir arg när han petar på honom utan ni kan också behöva förklara varför det är något dåligt och vad han vinner på att inte störa lillebror. 

Om du oroar dig för näringsintag så kontakta vårdcentralen  och be om remiss till dietist. De brukar då vilja se en matdagbok. Om han äter för begränsat kan ni få näringsdryck att komplettera med. (Sån smakar dock inget vidare.)

• Anonym (Bd)

Javisst kan det vara autism. Om det sedan är en hel diagnos eller bara drag av det, måste en utredning genomföras för att kunna veta säkert. 

Tycker också att en utredning bör göras och BUP är rätt ingång till det. I och med att han har så sparsamt med föråfa att sätta sig in i andras situation och känslor. 

I skolan kan det gå bra för honom att klara godkänt i kurserna, men det sociala kanske haltar? Det krävs lite mindre social kompetens av killar, men någon gång på högstadiet, när de andra har mognat, brukar glappet bli tydligare till dem som har diagnos. 

Det här har ni säkert redan upptäckt men ofta kan det bli lättare om mycket i vardagen är rutinmässigt och avvikelser förbereds i god tid. Även saker som inte har med själva rutinerna att göra kan bli lättare av rutinerna eftersom han får mer ork kvar om dagarna ser rätt så likadana ut. 

Även utan ställd diagnos kan man förklara för sitt barn att han fungerar lite annorlunda än många andra och att han behöver förstå hur andra resonerar för att funka ihop med dem i skolan och i framtiden på en arbetsplats. Mitt barn fick jag tex förklara för att andra sätter värde på att man tvättar och borstar håret och att man därför behöver sköta sånt för att andra inte ska tycka att man är äcklig. 

Vi har också behövt förklara flera gånger att det är vårt barn som tänker på lite annorlunda sätt - INTE andra barn eller vuxna som är dumma när de betett sig helt vanligt socialt men vårt barn uppfattat dem som påträngande. 

Vi har också pratat mycket om att om man fungerar lite annorlunda så innebär det att andra inte alltid förstår vad man behöver och därför kan man behöva vara extra tydlig med det. Om man behöver gå undan och vila tex. 

• Anonym (Bd)

"sparsamt med förmåga" ska det stå.

Sök vård i grannstaden eller på nätet om ni inte får hjälp där ni bor. 

Fundera över om en diagnos vore övervägande positiv för honom. Kanske är det viktigaste att han får rätt stöd? För oss var en diagnos nödvändig för att få skolan att steppa upp, men om det går bra i skolan finns ju inte det incitamentet. 

• EpicF

Håller övriga att det är inom autismspektrat. 

Om inte vården vill göra en utredning, så gör en privat. Även om han fixar skolan så kan bla de sociala svårigheterna blir mer markant i framtiden och då kan det vara bra med en diagnos för att få olika strategier man kan jobba med. 

• Anonym (Hm)

Min systerson är likadan. Han är 11 år och har diagnosen autism. Det kan vara väldigt svårt för både barn och resterande familj 💜 så jag känner med dig. 

Svar på tråden Min son