Inlägg från: Anonym (Abc) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Abc)

Varför ser kvinnpr över 40 ofta mycket bättre ut än män i samma ålder?

Jag har också alltid tänkt att kvinnorna åldras snabbare och antagit att det har med barnafödandet att göra.

Men egentligen är det nog ingen jämförelse som går att göra. Eller, visst. Man kan så klart göra en undersökning och komma fram till vem som åldras snabbare men jag tror resultaten blir ganska spretiga eftersom det finns gott och både kvinnor och män som åldras på bägge sätten.

• Anonym (Abc)

Chat gpt säger så här;

🧬 1. Biologiskt åldrande (cellnivå, DNA)

Många studier visar att män i genomsnitt har kortare livslängd och något snabbare biologiskt åldrande på gruppnivå. Några orsaker som brukar nämnas:

Hormonella skillnader: Östrogen ger kvinnor visst skydd mot hjärt- och kärlsjukdomar före klimakteriet.

Kromosomer: Kvinnors två X-kromosomer ger redundans för vissa gener, vilket kan ge biologiska fördelar.

Immunförsvar: Kvinnor har ofta starkare immunförsvar men riskerar fler autoimmuna sjukdomar.

Det betyder inte att alla män åldras snabbare ? skillnaderna gäller populationen som helhet.

???? 2. Hälsa och sjukdomsstatistik

Män har högre risk för många hjärt?kärlsjukdomar tidigare i livet.

Kvinnor lever längre men har ofta fler kroniska men mindre dödliga sjukdomar på äldre dagar (så kallad ?morbidity?mortality paradox?: kvinnor är sjukare men lever längre).

🧔👩 3. Yttre åldrande (hud, utseende)

Här kan skillnaderna gå åt båda håll:

Män har tjockare och mer kollagenrik hud, vilket gör att rynkor ofta kommer senare.

Kvinnor får snabbare åldrande kring klimakteriet på grund av minskat östrogen.

Så visuellt kan kvinnor ibland se ut att ?åldras snabbare? i vissa perioder ? men detta speglar inte nödvändigtvis biologiskt åldrande.

🧠 4. Hur vi lever spelar större roll än kön

Livsstil påverkar åldrande mer än biologiskt kön:

rökning

kost

motion

stress

sömn

sociala relationer

Dessa faktorer kan helt överskugga de genomsnittliga könsskillnaderna.

📌 Slutsats

Det finns skillnader mellan könen i hur och när vissa delar av kroppen åldras, men inget kön ?åldras snabbare? i någon enkel eller universell mening.

Olika aspekter av åldrande påverkas på olika sätt.

• Anonym (Abc)
    Trent skrev 2025-11-16 20:24:07 följande:
    Men snälla. Sluta citera chatgpt, sjukt pinsamt.
    Varför är det som gör det pinsamt? Själv känner jag ingen pinsamhet över det. Då är det värre när man sitter och gissar och cherrypickar från sin egen världsvy.
  • Anonym (Abc)
    Trent skrev 2025-11-17 12:01:13 följande:
    Varför skulle jag lägga en sekund av min tid på vad en fördomsfull algoritm gissat är lämpliga ord?
    Fast du har ju redan lagt tid på något du kunde scrollat förbi?
  • Anonym (Abc)
    Anonym (55) skrev 2025-11-17 10:37:24 följande:
    Tyvärr funkar ju chatgpt ungefär likadant - att den cherrypickar utifrån din världsvy. Men men.

Hur som helst så tror jag kvinnor lägger ner mer tid på sitt utseende och därmed ser lite bättre ut i högre åldrar än män. Jag fick nyligen en inbjudan till klassåterträff. I vår blir det 40 år sedan vi gick ut nian. De flesta av männen är heeeelt oigenkännliga (kollade på facebook) och kvinnorna går i alla fall att känna igen. 

Männen i klassen är tjocka, har stor mage, de har helt ändrat utseende. Det är verkligen slående. Jag är rädd att jag kommer göra bort mig pga att jag inte känner igen halva klassen. 

Nja. Jag kör med minnet avstängt just för att slippa sånt.

Jag tyckte ändå det var relevanta saker den tog upp I sitt svar. 

• Anonym (Abc)
    Anonym (55) skrev 2025-11-17 14:32:24 följande:
    Ditt eget minne också då eller? Haha!

Chatgpt är ju känt för att ge de svar som frågeställaren söker. Det är ett stort problem och leder folk in på krokiga stigar. 
    Det är möjligt. Men inte i det här fallet som sagt. Du kan ju själv läsa inlägget och berätta vad som inte stämmer.
Svar på tråden Varför ser kvinnpr över 40 ofta mycket bättre ut än män i samma ålder?