• Anonym (40plus)

Varför ser kvinnpr över 40 ofta mycket bättre ut än män i samma ålder?

De flesta kvinnor har en förmåga att kunna se bra ut även efter 40-strecket, medan män förfaller snabbt. Även män som gick i gymnasiet samtidigt som man själv, som faktiskt var snygga och fräscha då, har en tendens att förfalla snabbt efter 40. Är det för att män generellt tar sämre hand om sig efter det åldersstrecket, medan kvinnor försöker vara still going strong?

• Svar på tråden Varför ser kvinnpr över 40 ofta mycket bättre ut än män i samma ålder?
  • Anonym (Man5)

Först och främst är inte min bild att kvinnor ser fräschare ut än män vid 40+

Oavsett kön, så är det viktigast att hålla vikten när man blir äldre. Om man börjar lägga på sig så tappar man snabbt i attraktion.

• Anonym

Varför har du ett så stort behov av att starta Varför-trådar?

• Anonym (En reflektion)

Pluggade på 90 talet och när vi var runt 25 skiljdes klassen åt. 25 år senare när vi hade återträff var tjejerna sig lika och hade åldrats med värdighet. det gällde även några av männen men de flesta gick inte att känna igen. Såg ut som gubbar.

• Anonym (Rob)

Jag tycker tvärtom.
    Kvinnor lägger på sig alldeles för mycket vikt med åldern.
    Här är ett bra exempel på hur mycket sämre kvinnor åldras...  Efter 25 går det totalt utför.

• Anonym (Man5)

Detta är dock ett extremt exempel, det tillhör inte vanligheterna.
  • Anonym (Abc)

Jag har också alltid tänkt att kvinnorna åldras snabbare och antagit att det har med barnafödandet att göra.

Men egentligen är det nog ingen jämförelse som går att göra. Eller, visst. Man kan så klart göra en undersökning och komma fram till vem som åldras snabbare men jag tror resultaten blir ganska spretiga eftersom det finns gott och både kvinnor och män som åldras på bägge sätten.

• Anonym (40plus)
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-16 08:34:02 följande:

Jag har också alltid tänkt att kvinnorna åldras snabbare och antagit att det har med barnafödandet att göra.

Men egentligen är det nog ingen jämförelse som går att göra. Eller, visst. Man kan så klart göra en undersökning och komma fram till vem som åldras snabbare men jag tror resultaten blir ganska spretiga eftersom det finns gott och både kvinnor och män som åldras på bägge sätten.

Tvärtom är det ju. Kanske är det just att kvinnor är livgivare (föder barn) och därför har mer livsnerv i sig. Långt ifrån alla kvinnor förfaller efter barnafödande och inte på samma sätt som män, som slipper undan både menstruation och barnafödande. Eller så är det det att många män numera lägger sig till med så fula stllar, är trött på Alexander Bard-stilen.
  • Anonym (40plus)
    Anonym (En reflektion) skrev 2025-11-16 00:03:30 följande:

Pluggade på 90 talet och när vi var runt 25 skiljdes klassen åt. 25 år senare när vi hade återträff var tjejerna sig lika och hade åldrats med värdighet. det gällde även några av männen men de flesta gick inte att känna igen. Såg ut som gubbar.

Precis det jag menar. Likadant med flera män jag gick i gymnasiet med. Särskilt en som verkligen var en riktig hunk som yngre, men som nu ser ut som en grottmänniska mer eller mindre, och han är bara ett av många exempel.
  • Anonym (Håller med ts)

Män drabbas tidigare av håravfall och Hollywoodkändisar från USA där typ alla är ffeta, är inga vanliga människor att jämföra med. Ser annorlunda ut i Sverige. Kvinnor är oftare mer hälsosamma i sin diet än män, sen finns för stora undantag åt båda håll.

Övervikt kan vara en faktor som åldrar en människa. Men undervikt kan göra detsamma. Jag träffade en som gjort gastric bypass och hon hade gått ner 30 kg och åldrats ca lika många år. När man blir äldre ser man inte alltid yngre ut om man går ner för mycket i vikt, huden blir hängig, tunn, rynkigare och ihålig. Då kan några få kilon ge ett friskare utseende. Då avser jag att vara lite mulligare och inte överviktig.

• Anonym (Håller med ts)
    Anonym (Håller med ts) skrev 2025-11-16 08:45:34 följande:

. Kvinnor är oftare mer hälsosamma i sin diet än män, sen finns för stora undantag åt båda håll.

Övervikt kan vara en faktor som åldrar en människa. Men undervikt kan göra detsamma. Jag träffade en som gjort gastric bypass och hon hade gått ner 30 kg och åldrats ca lika många år. När man blir äldre ser man inte alltid yngre ut om man går ner för mycket i vikt, huden blir hängig, tunn, rynkigare och ihålig. Då kan några få kilon ge ett friskare utseende. Då avser jag att vara lite mulligare och inte överviktig.

Edit
    Kvinnor är oftare mer hälsosamma i sin diet än män, sen finns FÖRSTÅS undantag åt båda håll.
Svar på tråden Varför ser kvinnpr över 40 ofta mycket bättre ut än män i samma ålder?