Inlägg från: Anonym (Håller med ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Håller med ts)

Varför ser kvinnpr över 40 ofta mycket bättre ut än män i samma ålder?

Män drabbas tidigare av håravfall och Hollywoodkändisar från USA där typ alla är ffeta, är inga vanliga människor att jämföra med. Ser annorlunda ut i Sverige. Kvinnor är oftare mer hälsosamma i sin diet än män, sen finns för stora undantag åt båda håll.

Övervikt kan vara en faktor som åldrar en människa. Men undervikt kan göra detsamma. Jag träffade en som gjort gastric bypass och hon hade gått ner 30 kg och åldrats ca lika många år. När man blir äldre ser man inte alltid yngre ut om man går ner för mycket i vikt, huden blir hängig, tunn, rynkigare och ihålig. Då kan några få kilon ge ett friskare utseende. Då avser jag att vara lite mulligare och inte överviktig.

• Anonym (Håller med ts)
    Anonym (Håller med ts) skrev 2025-11-16 08:45:34 följande:

. Kvinnor är oftare mer hälsosamma i sin diet än män, sen finns för stora undantag åt båda håll.

Övervikt kan vara en faktor som åldrar en människa. Men undervikt kan göra detsamma. Jag träffade en som gjort gastric bypass och hon hade gått ner 30 kg och åldrats ca lika många år. När man blir äldre ser man inte alltid yngre ut om man går ner för mycket i vikt, huden blir hängig, tunn, rynkigare och ihålig. Då kan några få kilon ge ett friskare utseende. Då avser jag att vara lite mulligare och inte överviktig.

Edit
    Kvinnor är oftare mer hälsosamma i sin diet än män, sen finns FÖRSTÅS undantag åt båda håll.
  • Anonym (Håller med ts)
    Anonym (40plus) skrev 2025-11-16 08:50:34 följande:
    Fast jag måste ändå tillägga att många män faktiskt vinner utseendemässigt på att gå ner i vikt. Något av det som jag tycker verkligen kännetecknar en gubbe är stor mage eller hängmage i kombination med att han rör sig klumpigt och otympligt En man som rör på sig mycket och på det blir smal får ofta mer attraktionskraft.

Ja, män med gubbmage ser oattraktivt och gammalt ut, eftersom det är ett kännetecken för åldrande hos män och kvinnor. Precis som håravfall (även om vissa tyvärr drabbas i väldigt ung ålder). Kvinnor passar inte heller  bra i stora magar, det finaste är om lite av fettet får behållas i ansiktet på kvinnor, eftersom kollagenbrist får en att se äldre ut. Därför kan en kvinna se äldre ut om den går ner för mycket i vikt efter en viss ålder.

Det jag kan ge män är att de oftast inte ser dåliga ut som gråhåriga, medan kvinnor oftast bara ser äldre ut i det.

Från AI

Det finns flera biologiska och anatomiska orsaker till att kvinnor ofta ser äldre ut om de går ner mycket i vikt i högre ålder:

1. Förlust av ansiktsfett

Med åldern förlorar alla människor naturligt subkutant fett i ansiktet, särskilt runt:

kinder

tinningar

under ögonen

runt munnen

När man går ner mycket i vikt försvinner ännu mer av detta fettlager. Resultat:

ansiktet blir mer insjunket

rynkor och linjer framträder tydligare

huden ser mindre ?fylld? och mer åldrad ut

Ansiktsfett fungerar som naturlig volym och ?utfyllnad?.

2. Minskad hudelasticitet

Med stigande ålder minskar:

kollagen

elastin

hyaluronsyra

Om man tappar fett snabbt har huden svårare att dra ihop sig och blir:

lösare

slappare

mer hängig (t.ex. käklinje och hals)

Detta kan ge ett mer åldrat utseende.

3. Minskad östrogenproduktion

Efter klimakteriet sjunker östrogenet kraftigt, vilket påverkar huden genom att:

tunnas ut

bli torrare

förlora spänst

Kraftig viktnedgång kan förstärka dessa effekter eftersom kroppen får mindre reserver att arbeta med.

4. Förlust av muskelmassa

Om viktnedgången inte kombineras med styrketräning förloras ofta muskler. Detta kan göra kroppen och ansiktet mindre fylligt och ge ett mer "åldrat" utseende.

5. ?Fat pads? i ansiktet krymper med ålder

Ansiktet har särskilda fettkuddar som ger form. Dessa minskar naturligt med åren. Viktnedgång gör minskningen tydligare och kan skapa skuggor och konturer som associeras med ålder.

Sammanfattning

När kvinnor blir äldre och går ner mycket i vikt försvinner volym och elasticitet i ansiktet snabbare än huden hinner anpassa sig. Detta gör att:

rynkor syns mer

huden hänger

ansiktet förlorar ungdomlig fyllighet

Det handlar alltså mer om förändringar i volym och hudkvalitet, inte om att viktnedgång i sig är dåligt ? men att stora vikttapp i kombination med åldersrelaterade förändringar gör effekterna mer synliga.

Svar på tråden Varför ser kvinnpr över 40 ofta mycket bättre ut än män i samma ålder?